"גאון" - ביקורת סדרה ללא ספוילרים

|מאת: איתמר אקסלרד|

יש שחקנית חדשה במגרש המשחקים של תור הזהב של הטלוויזיה - ערוץ "נשיונל ג'יאוגרפיק". אתמול עלתה לשידור בארה"ב הסדרה המתוסרטת החדשה והראשונה של הערוץ. הסדרה הנה בעלת שם פשוט ותמציתי - "Genius", או כפי שבטח יקראו לה בארץ - "גאון".  העונה הראשונה שלה תכיל 10 פרקים של שעה.

גאון

הסדרה, בכיכובו של השחקן האוסטרלי המוערך ג'פרי ראש, זוכה האוסקר, גלובוס הזהב ושלל פרסים אחרים, מתארת את חייו של הפיזיקאי הנודע אלברט איינשטיין, מתחילת דרכו כפקיד פטנטים צעיר בציריך, שווייץ, עד לגילוי ופיתוח תורת היחסות הנודעת. הסדרה פותחה ע"י הבמאי והמפיק זוכה האוסקר רון האוורד, אשר ביים את פרק הפתיחה. את הסדרה כתב נואה פינק, והיא מבוססת על הביוגרפיה "חייו והיקום שלו" של הסופר הנודע וולטר אייזקסון, אותו סופר של הביוגרפיה הרשמית של סטיב ג'ובס.

הסדרה, אשר כבר חודשה ב-19 באפריל לעונה שנייה, כמעט שבוע לפני שידור הפרק הראשון, ע"י נשיונל ג'יאוגרפיק, מתוכננת להיות סדרת אנתולוגיה, כאשר כל עונה תתמקד באישיות שונה. הדמות עליה תתמקד העונה השנייה תתגלה במהלך הפרק העשירי והאחרון של העונה הראשונה.

הפרק הראשון של הסדרה מתנהל בשני זמנים שונים בהיסטוריה של איינשטיין -
  • המוקדמת יותר, מתחילה בשנת 1894 כאשר אלברט הצעיר (מגולם ע"י השחקן הבריטי הצעיר ג'וני פלין) מחליט שאופי הלימודים באוניברסיטה במינכן לא מתאים לו והוא עוזב את לימודיו, מצטרף למשפחתו באיטליה ומנסה להתקבל ללימודים במכון הטכנולוגי של ציריך - Swiss Federal Polytechnic. 
  • המאוחרת יותר מתחילה בשנת 1922 בברלין של אחרי מלחה"ע ה-1 מיד אחרי רצח של שר בממשלה הגרמנית וסממני הפאשיזם הגרמני מתחיל להראות את אותותיו. 
במהלך הפרק, העלילה מציגה לנו בקטעים המוקדמים את משפחתו של איינשטיין - אביו הביקורתי ואמו החביבה והחייכנית. אבא שלו רוצה שיעשה מעצמו משהו - מהנדס - שיבנה ויתכנן. לעומת זאת, איינשטיין הצעיר עקשן ורואה מול עיניו רק פיזיקה, ושאיפות אקדמיות ומחקריות.

לקראת סוף הפרק, כאשר השנה היא 1932, מובן לאיינשטיין הבוגר יותר בעקבות המצב שמתפתח בגרמניה עם התחזקות השלטון הנאצי של היטלר, שמקומו כבר לא בגרמניה, והוא מקבל החלטה לעזוב ולבצע את המעבר אל מעבר לאוקיינוס.

בסה"כ ההתרשמות האישית שלי היא שזו סדרה שמציגה אישיות מסקרנת בצורה מרעננת. השימוש בעריכה ומעברי הזמנים מספק נקודת מבט מרעננת ומראה את ההתפתחות האישית והמקצועית של אחד מהמוחות המבריקים שהעולם שלנו ידע.

קצת מעבר למה שקורה בסדרה עצמה, אני חייב לציין לטובה את השחקן שמגלם את את איינשטיין הצעיר - ג'וני פלין. השחקן והמוזיקאי הבריטי הצעיר הזה כנראה לא מוכר כל כך לקהל הישראלי בניגוד למקבילו המבוגר - השחקן ג'פרי ראש. בפלין נתקלתי לראשונה בסדרה הבריטית  הנהדרת "Lovesick" (ניתן למצוא אותה בנטפליקס). הוא מראה רגישות עצומה בתור הגרסה הצעירה והתמימה של איינשטיין. הוא מראה חן ונעימות ובנוסף מאוד שכנע אותי באופן שגילם את התפקיד.

שאר צוות השחקנים מספק מסגרת טובה ותמיכה מעולה להצגת העולם המשפחתי והמקצועי של הדמות הראשית. מצפה לראות בהמשך את המשך הפיתוח של הדמויות הנשיות הרבות שסבבו סביב איינשטיין, אשר לא קיבלו מספיק חשיפה (ולמען האמת לא ציפיתי להרבה בתור פרק ראשון).

בהיבט העלילתי, מעבר למה שמוכר לנו על איינשטיין (לא סתם הוא אחד הפיזיקאים הגדולים והמבריקים ביותר בהיסטוריה), מספקת עלילת הפרק מספר פעמים הצצה עמוקה יותר לחייו של איינשטיין ולמגוון של פרטים ודברים שלאו דווקא ידענו עליו טרם הצפייה.

המבט הזה על נדבכים נסתרים יותר בחייו של איינשטיין (אם כי גלויים עבור מי שבאמת חקר ורצה לדעת עוד לפני כן) הוא מרענן במיוחד ומעניק עוד סיבה לצפות בסדרה ולעקוב אחר הפרקים שעתידים לבוא וככל הנראה לחשוף פרטים נוספים ומעניינים על איינשטיין, תוך שנקווה לקבל גם עלילה מתפתחת ומעניינת שתיכנס עד כמה שאפשר לעובי הקורה.

כל הפרק עובד ומרגיש כמו סרט קולנועי לכל דבר - צילום יפהפה ובעזרת בימוי של הבמאי זוכה האוסקר רון הווארד (נפלאות התבונה) הכל משתלב נהדר.

בסך הכל, אני מצפה מאוד להמשך הסדרה ובתור הספתח לסדרה, מדובר בשעה מאוד טובה של טלוויזיה. פרק מעולה ומלא באקספוזיציה חיובית שמעידה על המשך הדרך.

להתרשמות מן הסדרה תוכלו לצפות בטריילר שלה על ידי לחיצה כאן.

ציון סופי: 8 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.