בקצרה - 16: שוק הטלוויזיה במדינת ישראל, והדרך של "Disney" להיכנס לתוכו

שירות הזרמת המדיה של "Disney" יעלה רק ב-2019 (ומסתמן שבסופה), אך כבר בימים אלו הוא מצליח לעלות לכותרות ולהיכנס אל לב השיח הציבורי. איך אנחנו, במדינת ישראל, נושפע מהשקתו?
תוצאת תמונה עבור ‪Disney Streaming‬‏
במידה מסוימת, עניין הסינדיקציה מהווה סכנה ממשית לתחרות בשוק הטלוויזיה ועוד עלול לפגוע בצרכן הפשוט. לחברות הלוויין והכבלים השונות, ובניהן גם "Yes" ו-"HOT", חוזי שידור לסרטי קולנוע עם חברות הפצה. בדרך זו, לקהל הלקוחות מוצע מבחר של שלל סרטי קולנוע, הן בתשלום והן בחינמיות, בשירות ה-VOD ובערוצים ייעודיים. בצפון אמריקה, בה רכישה של תקליטורי DVD ו-BluRay עוד נחשבת לפופולרית, סינדיקציה פחות ומתקיימת, אך במדינת ישראל - היא דבר שבשגרה. ולא די בכך, היא גם רווחית - גוף השידור נהנה מחבילות תוכן אטרקטיביות ללקוח (כמו "Yes", שנהנית מבלעדיות מוחלטת של "20th Century Fox"), והמפיצה מבטיחה חשיפה וודאית של המוצר לקהל.

אם כן, לא מן הנמנע כי "Disney" תזהה את הפוטנציאל הכלכלי הטמון. עם השקתו של שירות הזרמת המדיה, החברה תסיר את תכניה מגופי השידור המקומיים, ובכך תבהיר לקהל הצופים כי התוכן מוגבל בבלעדיות ללקוחות השירות שלה. בסופו של דבר, "Disney" חולשת על נתח השוק הקולנועי העיקרי - "Pixar" ,"Marvel" ,"Lucasfilm" ,"20th Century Fox"; ועל כן, לא תהיה לצרכן הפשוט ברירה אלא להצטרף אל השירות שלה. וגל של מצטרפים, ששוויו יכול להיאמד בסכומי עתק, יזרום ללא שום מאמץ.

עם זאת, קיימת גם אפשרות שנייה. באיום למימוש האפשרות הראשונה, "Disney" תוכל לדרוש מגופי השידור המקומיים תשלום נוסף עבור סיפוק התוכן. ובחוסר אונים, מחשש לאיבוד מסיבי של לקוחות, חברות הלוויין והכבלים ייאלצו להסכים. ואז, בכדי לפצות על ההפסד האפשרי, בידי גופי השידור יהיה קלף מיקוח אל מול הלקוחות, שיאפשר העלאת מחירים או פירוק של המנוי לחבילות צפייה. אך אפשרות זו פחות מציאותית, מסיבה ברורה - חוסר כדאיות של "Disney", מאחר והיא תאבד לגופי השידור המקומיים את התוכן העיקרי שלה ותפסיד אטרקטיביות.

וישנה, תמיד, האפשרות השלישית. בניגוד ל-"Amazon Prime", שעם השקתה החלה בתפוצה מהירה לרחבי העולם כולו, "Netflix" דווקא בחרה להתמקד בהתפתחות בצפון אמריקה והתמהמה עם עניין ההתרחבות. "Hulu", אגב, טרם החלה בהתפשטות. וכמו שעשתה "Netflix" לפני שיצאה מצפון אמריקה, "Hulu" פועלת בצורה זהה - היא נהנית ממכירה של הפקותיה לגופי שידור מקומיים, ובכך היא מבטיחה לעצמה חשיפה ורווח ללא שום הפסד. "Netflix", הרי, תמיד ידעה כי תתפתח אל שאר העולם, אך בזמן הביניים, בו היא העדיפה להתמקד בקהל היעד העיקרי שלה בצפון אמריקה, היא כבר החלה בבנייה של הקרקע. במידה ו-"Disney" תחליט להתנער מהאסטרטגיה של "Amazon Prime" ולפעול כמו "Netflix", הסטטוס-קוו בענייני הסינדיקציה יישמר.

בבחינה עמוקה של האפשרות הראשונה, היא מתבררת כלא רעה בכלל. הרי, שירות הזרמת המדיה של "Disney" עתיד להציע שלל הפקות מקור - סרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה. הינה, רק אמש מגזין "Variety" דיווח כי החברה מעוניינת בפיתוח סדרות טלוויזיה מוגבלות על דמויות היקום הקולנועי של Marvel, עם ספתח של לוקי ומכשפת השני. ומלבד זאת, על קצה המזלג: "מלחמת הכוכבים", "החבובות", "היי סקול מיוזיקל", "היפהפייה והיחפן", "מותק, הילדים התכווצו", "אבי הכלה", "שלושה גברים ותינוקת", "החרב באבן" - ספריית תוכן עשירה, מגוונת ואטרקטיבית במיוחד. וכזכור, ראשי החברה כבר הספיקו להצהיר כי מחיר ההצטרפות לשירות יהיה זול במיוחד, ונמוך משל "Netflix" בצורה ניכרת.

בעוד הקהל הצעיר, דור ה-Y ודור ה-Z, ייהנו משירות הזרמת המדיה החדש, ועוד יותר מהתחרות שתיווצר בינו לבין "Netflix", דווקא הקהל הבוגר, דור ה-X, יסבול מעודף של מידע ומחוסר הבנה של העניין. אף על פי השינוי מההתרגלות לממירים ולצפייה הלינארית, בזכות כניסה של "סלקום TV" לשוק, ישנו מצב בלתי ניתן לשינוי: משפחות, שיעדיפו את הפשטות שבחיבור לממירים על פני הסתבכות עם הזרמת מדיה וחיבור למסכים חכמים, ובני ה-40 ומעלה, שמעדיפים את המצב הקיים ורק יסבלו מאבדן התוכן.

ואולי, בדומה למהלך של "Netflix" עם "Partner TV", ל-"Disney" תהיה העדפה לשיתוף פעולה עם ספק קיים, בנוסף לפעילות עצמאית. "Yes", כצפוי, תשפוך סכומי עתק כדי לזכות במכרז, בעוד "HOT", כמו תמיד, תיאלץ להיכנע ללא קרב. שיתוף הפעולה של "Partner TV" עם המתחרה יימנע בכלל להעלות את הדבר כאפשרות, אך דווקא "סלקום TV", שלה מודל דומה, עוד עלולה להפוך למנצחת. בשוק טלוויזיוני כמו של מדינת ישראל, כניסה עצמאית ללא שיתוף פעולה עם אחד מגופי השידור הקיימים זו התאבדות. ותוכיח, כמובן, "Amazon Prime". וב-"Disney", כך לפחות ניתן לקוות, יש הבנה של העניין.

ושאלה נוספת שעולה עם הדיון אודות כניסתה של "Disney" למדינת ישראל, ברוח הימים האחרונים, היא בעניין השידור ביום הכיפורים. כל גופי השידור - "Yes" ו-"HOT" ו-"Partner TV" ו-"סלקום TV" - משביתים את הספק התוכן ללקוח ביום זה באופן מוחלט, ורק "Netflix" ממשיכה כרגיל. וכך גם ביום הזיכרון לשואה ולגבורה וביום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה. בכל זאת, זה חתיכת כאב ראש להתעסק בו.

אז, מה יקרה? ימים יגידו. עקבו אחרינו בפייסבוק.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.