ביקורת: "Yakuza 0"

"Yakuza 0" הוא הכותר הראשי השישי בסדרת המשחקים הוותיקה "יאקוזה" (המכונה ביפןRyu Ga Gotoku (Like a Dragon. זו סדרת משחקים שמקבלת יחס יוצא דופן ביפן – כמעט כמו אחת מסדרות הטלוויזיה הגדולות במערב דוגמת "משחקי הכס", ולא בכדי – היא מיוחדת מאוד.
תוצאת תמונה עבור ‪Yakuza 0‬‏
מקורותיה של הסדרה במשחק הראשון אי שם בימי ה-PS2, כשכבר אז היה ברור שמדובר במשהו לא רגיל. 
היוצר והמפיק של המשחק, טושירו נאגושי, הסביר כי הוא רצה ליצור דרמה כובשת וחזקה שתציג לעולם את הצד האנושי של המאפיה היפנית מטילת האימה – היאקוזה – שהיא ארגון הפשע הגדול והאימתני ביותר בעולם. הסדרה הצליחה מאוד. היא משתרעת על פני שלושה דורות של קונסולות, והולידה 8 משחקים ראשיים ו-6 משחקי ספין-אוף, שחלקם מעולם לא הגיעו למערב. זאת מכיוון שעד לאחרונה, היא נתפסה כסדרה "נישתית" מאוד בשאר העולם מחוץ ליפן, שכן יש לה אופי יפני מובהק והיא מערבבת מספר דברים שעושיים להראות מוזר במקצת למי שאינו מורגל בתרבות, ההומור, וההוויה של יפן.

מצד אחד, זה סיפור אדיר ורחב מימדים, דרמת פשע שיש בה הכל ולא הייתה מביישת סדרות אגדיות כמו הסנדק או הסופרנוס. יש כאן מסתורין, בגידות, מזימות, אהבה, הקרבה, חברות, והכל מסופר ביד אמן ומדובב על ידי שחקנים מוכשרים במיוחד שמתייחסים לדמויות שלהם ברצינות רבה ואף ממשיכים הלאה עם הסדרה בכל כותר חדש, כמו שחקנים אמיתיים. לא שזה לא קרה במערב בעבר (למשל בסדרת (Uncharted, אבל המשחק והדיבוב כאן מעולים כל כך שגם אם כמו רוב העולם אינכם דוברים יפנית – העוצמה והרגש של השחקנים עוברים הישר מהמסך אליכם. (ומובן שיש גם כתוביות).

מצד שני, ובהרמוניה משונה – קיים כאן גם צד מצחיק עד דמעות. כשאתם לא עסוקים במשימות הראשיות ובסיפור הרציני, למשחק יש שלל משימות צדדיות להציע לכם, ורובן הגדול מעמידות את הגיבור קיריו בסיטואציות משעשעות והזויות – לעתים הוא מלמד להקת פאנקיסטים איך להיות קשוחים יותר, או ממלא מקום של מפיק סדרות טלוויזיה לא סטרייט במיוחד, או משמש כשומר ראש לכפיל של מייקל ג'קסון בעודו רוקד בגשר מלא בניצבים המגלמים זומבים.

תמונה קשורה

רוב המשחקיות עצמה היא בסגנון Beat Em Up, שרווח בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת בארקיידים. חבורות של זרים מסוגים שונים יעצרו אתכם בעודכם הולכים ברחוב ויבקשו להוכיח לכם שהם חזקים, מהירים, וקשוחים יותר, מה שלרוב יתברר כלא נכון, לצערם. כך גם המשימות הראשיות שבסופו של דבר משמשות כתפאורה למחזות מרהיבים של קרבות ענקיים.

מערכת הקרב המחודשת של Yakuza 0 מאפשרת לכם ארסנל רחב היקף שמלבד ארבעה סגנונות קרב שונים מציע גם כלי נשק רבים ומהלכים מיוחדים, וחרף העובדה שנלחמתי במאות רבות של אויבים במהלך המשחק מעולם לא הרגשתי עייפות מכניסה לקרב אלא להפך – הרגשה של התעלות וציפיה. מעבר לסגנונות עצמם קיימת מערכת שלמה של שיפור ולמידת מהלכים חדשים ממש כמו בכל RPG מערבי וכך עם הזמן הדמות שלכם הולכת ומתחזקת ומגוון האפשרויות רק מתרחב.

ב-Yakuza 0, בשונה מרוב משחקי הסדרה, אור הזרקורים נחלק בין קאזומה קיריו ודמות נוספת – גורו מאג'ימה. לגורו יש אישיות שונה ומיוחדת משלו, וכן – גם לו יש ארבע מערכות קרב שונות מה שרק מגדיל ומעשיר את ההנאה הצרופה של המשחק הזה. ומעבר לכך – הסיפור של שני הגיבורים הללו וכיצד הם גדלים ומשתלבים זה בזה מרתק והוא ללא ספק אחד הסיפורים הטובים ביותר שהיה לי העונג לשחק בהם במהלך השנים האחרונות.

אחת הסיבות המרכזיות שהסדרה לא תפסה תאוצה מחוץ ליפן היא שנדמה לאנשים רבים מסובך מאוד להכנס לסדרה כל כך ותיקה ומלאה בדמויות שונות ושעות רבות של סיפור. במקרה של יאקוזה 0 זו לא בעיה, שכן כפי שאפשר לנחש מהשם זה משחק מקדים למשחק הראשון בסדרה.

יש ביאקוזה 0 שעות רבות של הנאה גם לאחר שסיימתם את הסיפור הנהדר שלו – יותר מ100 משימות צדדיות שכל אחת מהן ייחודית ומעניינת, המשך בהמון מיני-משחקים מפורטים בצורה מדויקת – החל מדברים יותר סטנדרטיים כמו בלק ג'אק, פוקר, וביליארד, וכלה בדברים משונים יותר כמו שוגי (שח-מט יפני), קריוקי, משחקי ארקייד מלאים, ומרוצי מכוניות מיניאטוריים.

תמונה קשורה

יאקוזה 0 הוא משחק שמציג מסתורין מרתק והסיפור שלו כמו שאמרתי לא נופל מאף סדרת סרטים מועמדת לאוסקר ומועבר ברגש ועוצמה יוצאת דופן. הוא נושא את הניגודים שלו בחן, ומשלב דברים רבים שעל הנייר לא נראה שהם מתאימים. הוא התחלה של סדרה אפית ובמידה מסוימת גם תחיה מחדש שלה – המשחק נחל בצדק הצלחה אדירה במערב והוא גרר אחריו רבבות של מעריצים חדשים שגילו את יאקוזה מחדש. הוא אף גרם לכך שהמפיצה של הסדרה, Sega, התחייבה לחדש במהלך השנים הבאות את כל הסדרה לPlaystation 4 – ורק לPlaystation, כפי שהיה תמיד. החידוש של המשחק הראשון בסדרה,Yakuza Kiwami יצא בתחילת השנה, והחידוש של המשחק השני אמור לצאת באוגוסט הקרוב, כמו גם כמה משחקי ספין-אוף.

כן, אין ספק שהסדרה לא מיועדת לכולם, היא שונה מאוד מרוב המשחקים ולא דומה כלל לשום דבר שאנחנו רגילים אליו. יש בה תפיסות שונות ולעתים מיושנות לגבי איך משחק תפקידים צריך להראות, היא כולה ביפנית ללא אופציה לשמע באנגלית, היא אלימה וביזארית, אך אם יש בכם אף מעט סקרנות לחוות משהו שונה לחלוטין – היא תספק את זה בגדול. אם בכל זאת תחליטו לקחת את ההימור ובעקבות החוויה שנקראת Yakuza 0 על כל גדולתה וסיבוכיה תהפכו כמוני למעריצים של הסדרה האדירה הזו אל חשש – ישנם עוד 6 משחקים ראשיים לסיים ומשחק שביעי בדרך.

ציון סופי: 9 מתוך 10
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.