סיקור: "Horizon Zero Dawn"

אותם אולפני פיתוח שידועים בעיקר מעבודתם על סדרת ה-FPS המצוינת "Killzone", הלוא הם "Guerrilla Games", הביאו אלינו בשנה שעברה את "Horizon Zero Dawn" (שימו לב, הבהרה: מעתה, לאורך הסיקור כולו, אקצר את שמו ואתייחס אליו כ-HZD). המשחק, שאקסקלוסיבי ל-PS4, משתייך לז'אנר ה-RPG/Open World Action, והוא מאוד שונה מהמשחקים הקודמים של אולפני הפיתוח.
תוצאת תמונה עבור ‪Horizon Zero Dawn‬‏
עלילת המשחק מתרחשת בעתיד הרחוק, כשאסון לא ידוע נפל על החברה המודרנית, וערי הענק של ימינו עומדות בשיממון - מתכת מחלידה, הדים רחוקים, ושרידים של תור זהב עתיק ונשכח. הטבע החל לתבוע את השייך לו חזרה, ומימינו אנו לא נותר אלא מעט. בני האדם ששרדו התקבצו בשבטים, דמויי אלו שהיו קיימים בימי האדם הקדמון - כל אחד בשטחו שלו. עם זאת, מספר פלאי טכנולוגיה נשארו בעולם, ובראש ובראשונה - המכונות המתוחכמות שיצרו בני האדם בעבר. העולם מלא וגדול ברובוטים ומחשוב מתקדם, אם כי רק מעטים יודעים כיצד להשתמש בהם ומה מטרתם המקורית.

בעולם המופלא הזה , שמשלב עבר ועתיד בצורה מדהימה, אנו משחקים את דמותה של אלוי ((Aloy, המדובבת בכשרון רב בידי אשלי בורץ'. אלוי נולדה לאחד השבטים הגדולים, אך מסיבה לא ידועה, בהיותה תינוקת היא הוגלתה ועברה לחיות עם מנודה נוסף של השבט. היא חיה כך בריחוק מהחברה אותה היא מכירה, ומחפשת תשובות לשאלות הגדולות שמטרידות אותה, כשהגדולה מכולן היא מדוע נגזר עליה לחיות כך בעוד רוב האנשים חיים ביחד. היא גדלה ומפתחת את כישוריה במהרה, והופכת ברבות הימים לציידת ולוחמת ללא חת. באותו זמן, המכונות המתוחכמות הממלאות את הארץ החלו לפתע להשתנות וכעת הן נעשות זדוניות ומחפשות להרע ולפגוע בבני שבטה של אלוי. אלוי יוצאת למסע שתכליתו גם מענה על שאלותיה האישיות וגם על שאלות גדולות יותר שעתידן לחרוץ את גורל שבטה ואולי אף את גורל העולם כולו.

תוצאת תמונה עבור ‪Horizon Zero Dawn‬‏


כן, אמנם זה משחק בלעדי ל-PS, ובשל כך נגזר עליו לא להגיע לגבהים של גרפיקה המוצגת על ידי כרטיסי מסך נייחים, ועם זאת, בדומה ל-"God Of War" שבא אחריו, HDZ מציג גרפיקה מרהיבה ששואבת את המתבונן בקלות לעולם הפנטסטי שהסיפור המרתק של המשחק יוצר. זה ללא ספק משחק יפה מאוד והוא מתחרה ראוי לצד GoW ו-"Witcher 3", שהציגו אף הם גרפיקה מרשימה מאוד יחסית ליכולות של הקונסולה.

יש ל-HDZ פסקול לא רע בכלל, והוא מציג מנעד רחב של צלילים. מרשימים אף יותר ממנו הם קולות הדמויות שרובן הגדול מדובב בצורה מעוררת השראה וראויה בהחלט למשחק שכזה. חביבה עליי במיוחד המדבבת של אלוי שעושה עבודה טובה מאוד, אך שאר הדמויות לא רעות אף הן. יותר מכך, רחשי העלים והרוח וקולות המכונות הרומסות את הדשא עשויים היטב ונותנים תחושה חזקה מאוד של המצאות במקום ההתרחשות.

כיאה לאולפן שידוע היטב בפיתוח משחקי יריות מגוף ראשון תענוג גדול להשתמש בארסנל שמצוי בידי אלוי – במיוחד בירי בחץ וקשת, אך גם בתקיפות פנים אל פנים, התגנבות, ותזוזה כללית – הכל נעשה בצורה חלקה ותגובתית מאוד. תענוג גדול להלחם במפלצות הממוכנות שנקרות בדרכנו – הקרבות תמיד עזים ולעתים אף מתוחים. מעט מאוחר יותר במשחק, נפתחת בפנינו האפשרות לאלף את הרובוטים החייתיים הרבים שאנו עשויים להיתקל בהם בנדודינו וכך מתווספת שכבה נוספת של עומק והנאה בקרבות שהמטרה בהם אינה ניצחון סופי אלא לכידה ושימוש ברובוטים.

תמונה קשורה

יש כאן כמובן גם מערכות RPG מוכרות ומבוצעות היטב – קניה ומכירה, שדרוג של ציוד והחלפתו בציוד חדש, ומערכת רמות וכשרונות מסועפת. אכן נראה שמשחקים מסוג ה-Open World מציפים את השוק בשנים האחרונות, וגם כאן יש חלקים מעיקים במקצת שהז'אנר הזה מביא עמו – בדומה למשחקים של יוביסופט (לדוגמא - "Far Cry", או "Assassin's Creed"), גם כאן קיימות נקודות רבות על המפה שניתן לבקר בהן, אך לא לפני שאתם סורקים את המפה ממרומי מגדל גבוה. אמנם יש כאן ספין מסוים על הנוסחה הישנה, אך המשחקיות עצמה דומה מאוד.

כמו ברוב משחקי ה-RPG קיימות גם משימות צדדיות רבות, אמנם לא מושקעות כמו המשימה הראשית מטבע הדברים, אך ניכר כי השתדלו לתת גם למשימות צד אפשרות לספר סיפורים משלהן. העולם אותו אלוי מגלה גדול ורחב וההבדלים בין אנשי השבטים השונים מרתקים. מעניין מאוד לחוות את הגרסה האלטרנטיבית הישנה-חדשה הזו לכדור הארץ ולמה שעולה בגורל תושביו.

תוצאת תמונה עבור ‪Horizon Zero Dawn gameplay‬‏


תראו, HZD הוא משחק שאפתני ביותר. באופן אישי, לא ציפיתי מאולפן שיצר כל כך הרבה משחקי יריות מגוף ראשון (5 בסדרת Killzone לאורך מספר דורות של קונסולות) להצליח להגיע לרמה של אולפנים ותיקים ומכובדים כמו Bethesda, BioWare, או CD PROJEKT RED המתמחים במשחקים הללו באופן מקצועי – אך לשמחתי הרבה הופתעתי לטובה. הקלף החזק ביותר שעומד לרשות HZD הוא הנחת הבסיס שלו – הרעיון המשוגע והמקורי הזה של שילוב ישן וחדש בצורה מעניינת כל כך. כיף לראות משחקים מקוריים נוצרים שלא דומים למה שראינו בעבר.

למרות שרבות מהמערכות והמשחקיות שאנחנו רואים בו הופיעו בעבר במשחקי תפקידים רבים (חלקם אף עשו זאת טוב יותר במובנים מסוימים) – הקונספט של HZD חדשני ומרתק. אם נתעלם מהאלמנטים הברורים ובשלב הזה כמעט נדושים שקיימים כאן כהעתקה ברורה ממשחקים אחרים ונניח לשם המוזר של המשחק בצד – נמצא עולם עשיר, רבגוני, ומקורי מאוד המלא בדמויות וסיפורים רבים. המשחקיות, פס הקול, צלילי הרקע והגרפיקה מרשימים ומלוטשים והעלילה שמחזיקה הכל ביחד נפלאה אף יותר מכולם.

אין לי ספק כי עוד יבוא המשך למשחק הזה וכולי תקווה שהוא יגיע בקרוב.


ציון סופי: 8 מתוך 10
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.