ביקורת סדרה - "Mindhunter"

|מאת: איתמר אקסלרד|

מה משותף לסרטים הבאים: "שבעה חטאים", "מועדון קרב" ו"זודיאק"?

אם הסקתם מידית שאת כולם ביים דיוויד פינצ'ר, אז צדקתם. לא רק שהוא ביים אותם, כולם מתעסקים במידה מסוימת בדמויות די סוציופתיות ורצחניות ונותנות מבט על הדיאלוג הפנימי של אותן דמויות מרתקות. לא מפתיע אם כך, שלפרויקט הטלוויזיוני השני בקריירה של פינצ'ר אחרי "בית הקלפים" (גם היא מציגה סוציופת רצחני בדמותו של פרנק אנדרווד), הוא בחר לחבור לשרליז ת'רון בהפקת סדרה שתתמקד כולה בימים הראשונים של מדע בניית פרופילים פליליים ויצירת השלד הראשוני למדע של הפסיכולוגיה מאחורי מוחם של רוצחים סדרתיים בבולשת האמריקאית.
הסדרה, "Mindhunter", החלה את דרכה כפרויקט ברשת HBO הפופולרית עד שמסיבות שונות הרשת ויתרה עליה ונטפליקס מיהרה לשים את הידיים שלה עליה ורכשה אותה לשידור תוך כדי הזמנת עונה שנייה מידית עוד לפני שהמצלמות בכלל התחילו לצלם סצנה בודדת מהעונה הראשונה. מעבר לתפקידו כמפיק בסדרה, פינצ'ר גם מתפקד בתור במאי בסדרה כאשר מתוך 10 הפרקים של העונה הראשונה הוא ביים את השניים הראשונים וסה"כ ארבעה.

בנוסף לכל הסדרה גם מבוססת על ספר הפשע האמיתי "Mind Hunter: Inside The FBI's Elite Serial Crime Unit" של מארק אולשייקר וג'ון אי.דאגלס (אשר על האחרון מבוססת אחת הדמויות הראשיות בסדרה), ונוצרה ועובדה לטלוויזיה ע"י היוצר ג'ון פנהול (מחזאי בריטי עטור פרסים) בסדרת הטלוויזיה האמריקאית הראשונה שלו.

עלילת הסדרה מתרחשת ב-1979 בימים הראשונים של התפתחות המדע לחקירת פשעים סדרתיים בארה"ב ועוקבת אחרי שני סוכנים של ה-FBI - הולדן פורד (ג'ונתן גרוף), דמות שמבוססת על ג'ון אי. דאגלס וביל טנץ' (הולט מק'אלאני), דמות שמבוססת על הסוכן לשעבר רוברט ק. רסלר. לאורך הסדרה הדמויות מראיינות רוצחים סדרתיים ברחבי ארה"ב על מנת לנסות לקבל מושג ברור יותר על אופן פעולת המוח של האנשים האלה ואיך הם חושבים ולהיעזר בזה לפתור מקרים שמתנהלים.

מה שמשך אותי פנימה לתוך הסדרה הזו, ואני בטוח שיש עוד לא מעט אנשים כמוני, הוא האופן בו הסדרה ניגשת ומנתחת את הפושעים הרצחניים שהיא מציגה במהלך הדרך שלה. יש משהו מהפנט באנשים האלה ובקרות הרוח שהם מציגים תוך כדי הראיונות. אחד האנשים שהיא מציגה ממש מתחילת הסדרה בפרקים הראשונים שלה הוא אדמונד קמפר. קמפר היה (ועודנו - הוא עוד חי ויושב בכלא עד סוף ימיו) רוצח סדרתי אשר ביצע מעשים מזוויעים עליהם לא אפרט כאן, כי אני חושב שזה מועבר הכי טוב בסדרה עצמה. הוא מוצג בסדרה סה"כ כאדם אינטליגנט בצורה יוצאת דופן, רהוט ולעיתים אפילו ידידותי ומגולם בצורה מופתית ע"י שחקן אלמוני יחסית בשם קמרון בריטון אשר דומה לקמפר באופן מטריד במיוחד. הדמות של קמפר היא זו שפותחת את הדרך לצמד הסוכנים פורד וטנץ' במסע שלהם לנסות לפענח את מה שמניע רוצחים סדרתיים לבצע את הפשעים אותם ביצעו.

מעבר לדמויות שהוזכרו, ישנן עוד מספר דמויות מפתח בסדרה:
*ד"ר וונדי קאר, פסיכולוגית שדוחפת את פורד וטנץ' לקדם את המחקר שלהם ומאמינה בחשיבות שלו הרבה מעבר למטרות חינוכיות בתוך ה-FBI.
*דבי מיטפורד, בת הזוג של פורד ודוקטורנטית לסוציולוגיה אשר משמשת באופן מושלם בסוג של ניגוד לאופי של פורד.
*שפארד, ראש אגף האימונים של ה-FBI ולמעשה הבוס הישיר של פורד וטנץ' אשר בהתחלה לא מבין ולא מקבל את מה שהשניים מנסים להשיג אך מתרצה בסופו של דבר ונותן להם את ברכת הדרך.

הסדרה כתובה ומצולמת נהדר, כאשר הפסקול משולב באופן מושלם להתפתחויות העלילתיות של כל פרק. הדינמיקה בין שתי הדמויות הראשיות פשוט נהדרת ועל אף החומר איתה הסדרה מתעסקת יש לא מעט הומור משולב בתוכה. היא צפויה להיות להיט עצום לדעתי בתקופת הפרסים הבאה. נטפליקס יצרה לעצמה מנצחת חדשה.

לסיכום, לפני שאפנה אתכם לטריילר של הסדרה אשאיר אתכם עם ציטוט מהסדרה של הדמות של טנץ' מהפרק השני שדי מרכזת את המהות של הסדרה בשבילי - "How do we get ahead of crazy id we don't know how crazy thinks?"
 הסדרה משודרת בלעדית בנטפליקס ומציעה חודש ראשון חינם. שווה במיוחד החודש בהתחשב בעובדה שבהמשך החודש מגיעה העונה השנייה של "דברים מוזרים", סדרת האימה-נוער המצליחה של השירות. מה שנקרא, להרוג שתי ציפורים במכה אחת.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.