מדע פופולארי: נאסא תשגר למאדים ”רחפן” מיוחד שנועד לחקור אותו


נאסא כבר חקרה חלקים מהמאדים בעזרת גשושיות, אבל עכשיו רוצים בסוכנות החלל האמריקאית לקבל מידע מפורט יותר מ’עין הציפור’. במשימה הבאה שמיועדת למאדים, תשגר נאסא כלי טיס שנראה כמו שילוב בין מסוק לרחפן, שיוכל לעשות בדיוק את זה.

הרחפן יגיע למאדים במסגרת משימת החקר של הגשושית של נאסא – שמיועדת ליולי 2020. הוא ימריא מבטן הגשושית, לאחר בדיקות מקיפות וטעינה מלאה של הסוללה שלו. המארס-קופטר אינו גדול ומימדי הגוף שלו הם פחות או יותר כדור טניס במשקל של 1.8 ק”ג – כולל שני המדחפים שלו.
מכיוון שבמאדים אין פשוט שקע טעינה או מפעיל שיוכל לחבר ולהטעין אותו, ה-MarsCopter מגיע עם פאנלים סולאריים, שיאפשרו טעינה שלו במהלך היום. עוד הבדל מהרחפנים וכלי הטיס שמוכרים לנו מכדור הארץ הוא גוף החימום המיוחד שאמור להגן עליו מהטמפרטורות הנמוכות של הלילה במאדים, טמפרטורות שיכולות להגיע גם למינוס 150 מעלות צלזיוס. אולם ההבדל מהטסה של רחפן בכדור הארץ אינה רק טמפרטורת ההפעלה.
בדרך למאדים. מקור: NASA
מימי אונג, מדענית נאסא, שמעורבת בפיתוח של הרחפן החדש, מסבירה שהאטמוספירה במאדים דלילה למדי, ומהווה כאחוז אחד מזו שבה אנחנו מטיסים רחפנים בכדור הארץ: “זה מקביל להטסת רחפן בגובה 30 אלף מטר”. זו הסיבה שהרחפן קל וקטן כל-כך, אבל עם זאת, הפרופלורים שלו יסתובבו במהירות של 3,000 סיבובים לדקה.
הטיסות של הרחפן יהיו אוטונומיות לגמרי. הסיבה היא שבגלל מרחקו של המאדים – שעומד על 55 מיליון קילומטר – יהיה דיליי גדול שלא יאפשר שליטה ברחפן בזמן אמת. במקום זאת, הפקודות יגיעו לגשושית, שתעדכן מראש את הרחפן במשימה, והוא ישוגר אוטונומית למשימות בנות 90 שניות בסיומן יחזור לרכב.
הרחפן צפוי להיות משוגר ביולי 2020 על גבי טיל ה-Atlas V מקייפ קנבראל ואמור להגיע לכוכב האדום באיזור פברואר 2021. כמובן שלפני השיגור, תעבור המערכת של הרחפן בדיקות מקיפות שידמו את תנאי הטיסה הקשים של המאדים.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.