ביקורת: "Y - The Last Man"


"Y: The Last Man" היא סדרת קומיקס פוסט-אפוקליפטית בת 60 גיליונות. היא נכתבה על ידי הסופר המהולל בריאן ק. ווהן (Saga, Ex Machina) ואוירה על ידי פיה גוארה.
תוצאת תמונה עבור ‪Y The Last Man‬‏
הסדרה מתרחשת ב-2002, ובתחילתה אנחנו מוצגים ליוריק (כן, כמו בשייקספיר), גיבור הסיפור ואמן בריחה וקסמים כושל למדי. לכאורה הוא בן 20 ומשהו טיפוסי שסיים קולג' עם תואר בספרות אנגלית, וכמו רבים אחרים מנסה להבין מה לעשות עם חייו בהמשך. הכל משתנה ב-17 ביולי, כשמגפה מסתורית הורגת כל אורגניזם על כדור הארץ בעל כרומוזום Y חוץ מיוריק וקוף המחמד שלו - אמפרסנד. כשכמעט מחצית מאוכלוסיית העולם נמחקת בין רגע – פוליטיקאים בכירים, מפקדים, כל איש דת מוסלמי, נוצרי, ויהודי – החברה משתנה ללא היכר, בעוד הנשים מנסות לשקם הריסות של עולם המום ולמנוע מהציוויליזציה לקרוס לגמרי. ליוריק עצמו חשוב בעיקר לדעת מה עלה בגורל בני משפחתו ובגורלה של ארוסתו הטרייה – בת', שהייתה במרחק של כמה יבשות ממנו ברגע ההתפרצות.

אנחנו מצטרפים ליוריק במסע הארוך והקשה הזה כדי לגלות גם מה עלה בגורל אהובתו וגם – מדוע הוא נבחר מבין כל הגברים להישאר האדם האחרון על פני כדור הארץ? זה אמנם נשמע כמו פנטזיה קלאסית, אך המציאות קשה הרבה יותר.

הסדרה הזו, זוכת שלושה פרסי אייזנר מבית ההוצאה לאור של "Vertigo", מביאה מבט חדש ורענן לשאלה עתיקת היומין הזו, ועושה זאת בצורה בוגרת, אפלה, ומרתקת. בריאן ק. ווהן ידוע ביכולת שלו לברוא עולמות מדהימים וליצור סיפורים סוחפים, והסדרה הזו היא לא יוצאת מן הכלל. האיורים שצוירו על ידי פיה גוירה ברמה גבוהה ומלוטשת מאוד מוסיפים אף הם מאוד לעלילה כלל, ובאופן אישי תמיד הרגשתי שהסדרה הזו נקראת כמעט כמו סדרת טלוויזיה משובחת – ועל כן אין זה פלא כי רשת "FX" הודיעה לפני ימים ספורים שהיא רכשה את הזכויות להפיק פיילוט לסדרת טלוויזיה חדשה המנסה לשחזר את הסיפור שווהן יצר כאן. באופן אישי אני מחכה מאוד לסדרה, על אף שאני לא בטוח שתוכל להתעלות על הקומיקס שכתוב ומאויר בצורה נפלאה.

אם חיפשתם סדרת קומיקס בועטת, נושכת, ומרתקת, אני לא יכול להמליץ על סדרה טובה מזו להתחיל איתה. יוריק הוא דמות ראשית נפלאה וקל מאוד להזדהות איתו בצב המסובך שהוא נקלע אליו שלא מרצונו. זו חוויה גדולה מאוד לעקוב אחר תלאותיו הרבות במסע בעולם החדש והזר הזה שבו הוא לא יכול לדעת במי אפשר לבטוח ורק מעצם קיומו הוא מהווה לפתע את המפתח להמשך המין האנושי ועל כן את האיש החשוב ביותר בעולם.

לסדרה יש גם נציגות ישראלית מרשימה למדי והאמת היא שהיה מאוד נחמד להרגיש ש"אנחנו על המפה" גם בסדרות קומיקס גדולות ואגדיות כגון זו, שבאמת יכולה להיחשב כקלאסיקה מודרנית.

בשל תכניה הקשים והבוגרים היא עשויה לא להתאים לכל אחד (כן, זה עולם פוסט-אפוקליפטי אכזרי), אך אם בכל זאת החלטתם להמר על סיפורו של יוריק אני בטוח שלא תתחרטו, ומדי פעם אף תצוץ בראשכם המחשבה על הגבר האחרון על פני כדור הארץ, אך אין ספק שהיא תהיה שונה במקצת מקודם לכן...

ציון סופי: 10 מתוך 10
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.