ביקורת: "מת או חובה"

אני לא חסיד גדול של סרטי אימה. ההפך הוא הנכון. אני לא מתחבר לז'אנר, ואפילו קוטל אותו לרוב, אבל לסרט הזה הגעתי עם ראש פתוח ואפילו עם מעט ציפיות.
תמונה קשורה
אתחיל בזה שהסרט הופק על ידי בלאמהאוס הפקות, חברת הפקות קטנה אמנם, אם כי נחשבת למוצלחת מאוד בתחומה, ז'אנר של מותחני אימה. בין ההפקות של בלאמהאוס, ניתן למצוא את הסרטים "מז"ל טוב", "ספליט" של מ.נייט שאמאלן, ו"תברח" אשר זכה בפרס האוסקר לתסריט המקורי ביותר. הסרט החדש, "מת או חובה", יצא לאקרנים בארצות הברית כחודש וחצי לפני שהגיע לישראל, ביום שישי ה-13 לאפריל. אמנם הביקורות להן הוא זכה לא ממש מחבקות, אבל הוא נחשב לשובר קופות יחסית לתקציב הנמוך מאוד שלו, 3.5 מיליון דולר.

הסרט מספר על חבורת תלמידי קולג' שמחליטים לצאת לגיחה קצרה במקסיקו בחופשת הקיץ שלהם. הדמות הראשית היא אוליביה, בחורה חביבה, תמימה ואכפתית בעלת בלוג שמטרתו סיוע לזולת, שמירה על הסביבה וכו'. חברתה הטובה ביותר זו מארקי, נערה אמריקאית טיפוסית, בת זוגתו של לוקאס. לוקאס בן זוגה של מארקי, עוד בחור חביב ותמים, עם רגשות הדדיים כלפי אוליביה, על אף שהוא בן הזוג של מארקי.
בחבורה ישנם עוד מספר דמויות משניות, ולכולם מסתבר יש שלדים בארון, דבר אשר בהמשך הסיפור ישחק נגדם. במקסיקו, החבורה מגיעה לאחוזה נטושה וקריפית לאחר שהצטרפו לבחור שאינם מכירים בשם קרטר, שם הם משחקים עימו במשחק "אמת או חובה", ובמהלך המשחק הוא מתוודה שהוא פיתה אותם להגיע לאחוזה הנטושה על מנת להציל את עצמו. הוא בורח משם, אך לא לפני שהוא אומר לאוליביה שהוא רציני לחלוטין ועליה להקשיב לו כי היא עלולה למות, ואכן מכאן העלילה מסתבכת.


לאחר החופשה החבורה חוזרת לקולג' והכל משתבש אט אט. אוליביה מבינה שכעת היא נמצאת במשחק "אמת או חובה" שבו היא נלחמת על חייה ועל חיי חבריה, ובמהלך המשחק החבורה פוגעת אחד בשני, גם פיזית וגם נפשית, הסודות הכמוסים והאפלים של כולם מתגלים, כולם מסתכסכים ורבים אחד עם השני, מי שלא ממלא אחר החוקים של המשחק, מת במקום ובדרך כלל בצורה טראגית, מזעזעת, גרפית מאוד, ומלאת דם. 

אחת הבעיות הגדולות של החבורה, היא לגייס את כולם ולגרום להם להאמין שמתרחש פה משהו על-טבעי שמאיים על חייהם, חלקם לא משתכנעים עד שהם חווים זאת בעצמם או רואים את חבריהם נהרגים. מדובר בסרט אימה קלאסי, על חבורה צעירה, שנקלעת לסיטואציה על-טבעית שבה הם נהרגים בזה אחר זה, בדרך הם מגלים שמדובר בכישוף ישן, ואף מגלים מהי הדרך לשבור את הכישוף. הדבר הכי מטריד וקריפי בסרט, הם הפרצופים המחויכים והמצמררים, שפתאום מופיעים על הדמויות כאשר הם נדרשים לשחק את המשחק "אמת או חובה".


מספר דברים הפריעו לי בסרט, ובראשם משולש האהבה הטיפשי בין אוליביה, לוקאס ומארקי. זה היה די מגוחך וקצת בלבל את הצופה, ולא ברור מהן הכוונות של לוקאס. הדמות של מארקי פשוט בלתי נסבלת, אני אישית הגעתי למצב שאני מצפה לרגע שבו היא תמות וכך לא אצטרך לסבול אותה על המסך. הבלש המשטרתי היה פשוט אנמי לחלוטין, ואף על פי שהיו לו את הכלים לעזור, הוא לא עשה כלום, דמות מיותרת שלא תורמת לעלילה. הזקנה המקסיקנית אמנם אילמת, אבל כנראה שיש לה כוחות על כמו הפלאש, אם הוא כותבת בכזו מהירות. מה הסיפור עם אבא של מארקי? עוד פרט שרק מכביד על העלילה! ואזהרת ספוילר: המניעים של אוליביה בסוף הסרט לא ברורים, אם היא כל כך חברתית ובעד הזולת, למה היא הפילה את כל העולם?!

לסיכום, אני התאכזבתי מהסרט, יש הרבה פוטנציאל לא ממושש, הרעיון טוב, הקונספט חביב, הליהוק היה די כושל בעיניי, השחקנים לא גילמו את הדמויות בצורה מספיק אמינה. יש הרבה הומור בסרט ומהבחינה הזו יש הרבה הנאה. למי שמחפש סרט אימה עם סקאר ג'אמפס זהו לא הסרט הזה. יש סצנות מפחידות, אבל רובן לא מעוררות פחד, אלא יותר זעזוע ולעיתים גועל.


אגב, התרגום העברי לסרט הוא מושלם ואף מוצלח יותר משמו באנגלית, עבודה מוצלחת של תרגום למתרגם הישראלי שתרגם בגאונות יתרה גם את השם בעברית לסרט "מז"ל טוב".
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.