זמן עתיד: ספינות אוטונומיות בדרך לעולם

כולנו שמענו על אניות אוטונומיות, אבל האם אנחנו באמת מבינים במה מדובר וכיצד הן ישפיעו על תעשיית השילוח? זה נשמע ממש מרשים ואולי אפילו מוזר, ובכל זאת פיצוץ של טכנולוגיות חדשות ואוטומציה יכול להביא את המהפכה הגדולה ביותר בשילוח מאז התקופה שמנועי הדיזל החליפו את מנועי הקיטור.
ספינות אוטונומיות הן הדבר הגדול הבא בשילוח, ואנחנו כנראה לא רחוקים מהיום שספינות לא מאוישות אלה יחצו את האוקיינוסים. אבל מה מטרת הפרויקט? מה הולכים להיות היתרונות המרכזיים בו, ומנגד - מה יהיו האתגרים המרכזיים כשספינות אוטונומיות יתקבלו בתעשייה?

הקונספט של ספינות אוטונומיות הוצג לראשונה בשנות ב-70 בספרו של Rolf Schönknecht ששמו "ספינות והשילוח של המחר", בו נאמר שהקברניטים יבצעו את תפקידם מבניין משרדים וספינות המכולות המוכרות לנו כיום ינווטו באמצעות מחשבים. כבר בשנות ה-80 מעצבי ספינות החלו לטעון כי ספינות יוכלו לנווט למרחקים קטנים בעזרת שימוש ב-GPS, אך למרות מחקרים רבים שנעשו בתחום הקונספט של הספינות האוטונומיות נשאר מחוץ לאינטרסים של בעלי הספינות בעקבות הצורך בהשקעה ראשונית גדולה ועלויות התחזוקה הצפויות.

הצעד הראשון של התקדמות ממשית בנושא התרחש בשנת 2007, כאשר קבוצת Waterborne TP, איגוד של בעלי מניות בחברת Maritime, תיארו בעיתון כיצד לדעתם תיראה ספינה אוטונומית וציינו שאוטומציה של שילוח ימי בהחלט מעניינת את קהילת הלקוחות של Maritime.

ספינות אוטונומיות יביאו איתן מהפכה טכנולוגית לתעשיית השילוח, בעיקר דרך הגברת היעילות של כלי השילוח ופתיחת אפשרויות ויתרונות נוספים לחברות שמשקיעות בטכנולוגיות אלו. איך זה יקרה: הוצאות תפעול נמוכות יותר: החלק הגדול ביותר בהוצאות תפעול ספינה הוא שכר עובדי הסיפון. לפי דו"חות אחרונים עלויות העובדים מהוות למעלה מ-50% מעלות תחזוקת הספינה. על פי הערכה, מדובר בכ-2,500 דולר ליום עבור צוות ספינה ממוצעת. המשמעות היא שהספינות האוטונומיות יחסכו כמיליון דולר מדי שנה עבור ספינות ממוצעות ועד 1.5 מיליון דולר בשנה עבור כלי שילוח גדולים.

יתרון נוסף הוא צפי הכנסות גדול יותר. ההכנסות של ספינות משלוחים תלויות בגודל של המטען שיש ביכולתן לשלח. ללא צוות על הסיפון ניתן להניח שיתפנה מקום נוסף, אותו ניתן יהיה לנצל למטען נוסף.

מאחר שכל הנאמר לעיל מרגש למדי, השאלה היא למה ספינות אוטונומיות עדיין אינן חלק משגרת יומנו? כל המהפכות הגדולות לוקחות זמן ובמקרה הזה. יש כמה בעיות שדורשות התחשבות.

נכון להיום לא ברור מהי החקיקה שתחול על ספינות אוטונומיות. הדאגה העיקרית היא לגבי רגולציות איוש וביטחון בנוסף לסטנדרטים עבור בנייתן. לפי הרגולציות הבינלאומיות של ה-IMO, כל כלי השיט אמורים להיות מאוישים בכמות מינימלית של חברי צוות כדי להיות מוכנים לשיט בים. על מנת לאפשר כלי שיט אוטונומיים – עקרון זה יצטרך להשתנות.

גם בנושא הבטיחות של כלי השיט קיים פער - מאחר שספינות אוטונומיות ישוטו על אותם גלים, ובאותו ים עם הספינות המוכרות לנו כיום. יידרש עדכון בתחום חקיקת הניווט בים ואחריות על התנגשויות.

לסיום, החשש העיקרי של אנשים שהתרחקו עד היום מספינות אוטונומיות הוא בתחום ביטחון הניווט. כלי שיט ששט בים הפתוח פתוח לסיכונים רבים שקשורים למצב מזג האוויר, מכשולים בסביבת הספינה או אפילו סיכונים אנושיים (פיראטים). ולכן, לספינה אוטונומית צריכה להיות היכולת להתמודד עם איומים אלו.

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.