"ליגת הצדק" - ביקורת סרט עם ספוילרים

|מאת: מתן קציר|

"ליגת הצדק", ללא שום צל של ספק, הוא הסרט שכל גיק ומעריץ DC חלם לקבל. אחרי ארבעה סרטים ביקום הקולנועי המשותף, שספגו לא מעט ביקורות, בעיקר על כך שניסו להציג חזון מעט שונה מ-Marvel, קיבלנו את הרגע לא כה חיכינו – התאחדות גיבורי העל. האם הוא מוצלח? האם הוא עונה על הציפיות? ואיך הוא מגדיר את המשך קיומו של היקום הקולנועי? מתן קציר, מהבודדים שנשארו דבקים באמונתם לזאק סניידר ו-DC, מביא לנו את רשמיו.
"ליגת הצדק", נתחיל זאת כך, אמור להיות השיא של היקום הקולנועי המשותף של DC. ואומר לכם כבר עכשיו - הוא סרט מאוד מהנה, אם כי לא מושלם וממש לא חף מבעיות. עם זאת, קשה לצאת ממנו מאוד מאוכזבים ובלי ציפייה וסקרנות מהמשך היקום המשותף שממשיך להתבסס עוד יותר.

"ליגת הצדק" מנסה לאזן בין הטון האפי והכבד מהצד האחד של זאק סניידר, לטון ההומוריסטי והקליל מצדו של ג'וס ווידון. ווידון, שהחליף את סניידר לאחר שפרש מההפקה בעקבות התאבדותה של ביתו, נותן את אווירת "הנוקמים" שלו. לא קשה להתעלם מזה, ואפשר לשים לב זה בדמויותיהם של הפלאש (בגילומו הפנטסטי של עזרא מילר) ואקוומן (ג'ייסון מומוה הכרזימטי והמוצלח). וכמובן, לא מעט בדיחות, שהרבה מהן לגמרי צוחקות על הסרטים הקודמים. אחת מהם הייתה כל כך נפלאה, כשסופרמן שואל את באטמן "Do You Bleed?", כמעין בדיחת מחווה/ביקורת על הרצינות של "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק". אבל אל תטעו, זהו לחלוטין סרט וחזון זאק סניידר.

עלילת הסרט ממשיכה מיד לאחר סיום אירועי "באטמן נגד סופרמן". אז, ברוס ויין (בן אפלק בעוד הופעה מוצלחת כאביר האפל) והעולם עדיין כואבים את מותו הטראגי של סופרמן, ומנסים להתאושש מהאובדן. כשפלישת חייזרים בפתח, בהנהגתו של סטפנוולף, מגיע לכדור הארץ כדי לחפש את שלושת "קופסאות האם", על מנת לפצוח בפלישה לה הוא כל כך מייחל.

עם כמה שקשה לי להודות בעובדה הזו, בתור אחד שמאוד מעריך את החזון הקולנועי של זאק סניידר ומאוד אהב את מה שהוא עושה עם גנרל זוד ב"איש הפלדה", סטפנוולף (בדיבוב מוצלח של קירן היידס, הוודאי מוכר לכם כמאנס ריידר מ"משחקי הכס") פשוט נפל בקלישאת הנבל הסתמי והלא מעניין. וחבל. זאת בעיה שגם מארוול סובלת ממנה רבות. בעוד לזוד היה עומק ובאמת היה ניתן להבין את הפעולות שלו, המניעים שלו ולמה הוא עושה את מה שהוא עושה, סטפנוולף (שעוצב כולו ב-CGI והרגיש כמו נבל ממשחקי מחשב) פספס את זה. הוא היה עוד נבל שהיה רע כי הוא רע, המניעים שלו היו נטו להשמיד את העולם כי הוא "משמיד העולמות". לא באמת היו לו מניעים ניתנים להזדהות. לטעמי, סטפנוולף היה האכזבה הקשה של הסרט. הוא היה חזק מאוד פיזית והקרבות בהשתתפותו היו מרשימים, אבל בסופו של דבר הוא לא היה נבל כזה שייזכר.
 הסרט עצמו היה מאוד מהיר. לא התבזבזה אף שנייה, וכבר בהתחלה אנחנו רואים את באטמן מקריב פושע כפיתיון לאחד הגששים של סטפנוולף שמתעופף לו ברחבי גוטהאם, דבר שאף מובא לידי המשטרה בפיקודו של ג'ים גורדון (בהופעת אורח קצרה של ג'יי קיי סימונס, בתקווה שנראה אותו יותר בסרט הסולו של באטמן).

ברוס מבין שלבד הוא לא יוכל לנצח את הפלישה שמגיעה לכדור הארץ, והוא חייב לאגד קבוצה של אנשים בעלי יכולות מיוחדות על מנת להגן על כדור הארץ, כשלצידו בהנהגת הליגה, וונדר וומן (גל גדות, שממשיכה את המומנטום החיובי שלה מסרט הסולו הסופר מצליח שלה). גדות ממשיכה להביא את החן שלה לדמות, והמבטא הישראלי ממשיך לבלוט אבל לא בהכרח להפריע וגדות ממשיכה להראות לנו שהיא ליהוק פשוט נפלא לדמות האייקונית.

באחת מסצנות האיסטר איגס, דיאנה מספרת לברוס על הפלישה שמגיעה, שהתחילה לפני אלפי שנים בקרב בין הצבא של סטפנוולף לאמזונות, אנשי אטלנטיס ושבטי בני האדם (שכל אחד מהם שמר והחביא כל אחת מקופסאות האם). סצנת הפלשבק הייתה מרשימה ומעלה חיוך לכל מעריץ DC בזכות 2 סיבות-

ראשית, סוף סוף, אנחנו זוכים לראות גרין לנטרן! בעוד דיאנה מספרת לנו שהאמזונות, אטלנטיס ובני האדם התאחדו לקרב נגד האויב המשותף, גם לוחמים מעולמות אחרים הגיעו לכדור הארץ לעזור במלאכה. אז, אנחנו רואים את אחד מהגרין לנטרס משתתף בקרב (ואף מאבד את הטבעת שלו, שכנראה ומחפשת מארח חדש). לא ממש ברור באיזה לנטרן מדובר, אבל קשה שלא להודות בכך שזה היה רגע מפתיע.

הסיבה הנוספת שסצנת הפלשבק הייתה נהדרת היא אולי קטע די נשכח, אבל - זכינו לראות את לא פחות מזאוס, מנהיג האלים היוונים ואביה של וונדר וומן (בגילומו הקצר של המתעמל סרג'י קונסטנס). גם אם זאת הייתה סצנה ממש קצרה, ממני היא הוציאה חיוך.

מכאן אנחנו מגיעים לקבוצה עצמה, ליגת הצדק, והדמויות החדשות המוצגות לנו:

 בארי אלן/הפלאש:

 בארי אלן, בגילומו המוצלח של עזרא מילר, היה ללא ספק הקליל והקומי שבין חברי הליגה. הוא הוצג לנו כילד חסר ניסיון של ממש בתור גיבור על, כזה שנמצא בתחילת הקריירה שלו כגיבור. וגם ההכנה לסרט הסולו שלו, בדמות הצגת הקשר שלו עם אביו הנרי אלן (בילי קרודופ), נעשתה בצורה מוצלחת ומרגשת.

לעזרא מילר הייתה דינמיקה משעשעת עם כל אחד מחברי הקבוצה. הסצנות שלו היו מרשימות, ונראה שסוף סוף קיבלנו את הפלאש הראוי. לתשומת לבכם, אנשי CW.

ארתור קורי/אקוואמן:

כולנו כבר לא יכולנו לחכות עד לרגע בו נקבל את אקוואמן, מלך אטלנטיס, על המסך הגדול. ג'ייסון מומואה הכריזמטי על פניו נראה כליהוק פשוט מושלם, וגם עיצוב החליפה של אקוואמן בליגת הצדק היה נאמן למקור הקומיקסי הצבעוני. אז איך הוא היה בתפקיד? בסרט הבכורה האמיתי שלו בתור מי שעוד יהיה מלך אטלנטיס, מומואה היה פשוט... מומואה. הוא היה דושבאג מתנשא שעדיין מנסה למצוא את עצמו בין אטלנטיס לבני האדם.

הסצינה שבה ארתור מספר את כל האמת על מה שהוא חושב על חברי הליגה היה ללא ספק סצנת ג'וס ווידון בסטייל "הנוקמים" ומהרגעים המשעשעים ביותר של "ליגת הצדק".

ויקטור סטון/סייבורג:

על פניו, הדמות הפחות מעניינת בקבוצה, אבל חייבים להודות - ריי פישר, בסרט הקולנוע הראשון בקריירה שלו (!) הפתיע לטובה. סייבורג, בסופו של דבר, היה חשוב והכרחי לעלילת הסרט, זאת בשל הקשר הישיר שלו לקופסת האם שנשארה אצל בני האדם. פישר הציג דמות כואבת שמנסה להתחבר בחזרה לעולם.
נראה שהדינאמיקה שלו עם וונדר וומן הייתה מוצלחת, ונראה שהחיבור שלו עם בארי אלן יצר לנו פוטנציאל לצמד חדש - "אנחנו התאונות", סטון אומר לבארי אלן בסצנת חפירת קברו של קלארק.

הקאמבק של סופרמן:

עכשיו בואו נתמקד באחד הרגעים הגדולים של הסרט - חזרתו של קלארק קנט/קל-אל/סופרמן.

מצד האחד, הטריילרים עשו הכל כדי לא לרמוז לנו איך סופרמן חוזר ומה תפקידו באמת בסרט. מצד השני, זה גם גרם לנו לפחד מסוים מכך שנקבל את הנרי קאוויל לזמן מועט במערכה הסופית.

אולם החששות התבדו. אז נכון, הסיבה לחזרתו לחיים של סופרמן הייתה מהירה מדי ולא הכי אמינה, אבל הקאמבק של הנרי קאוויל היה צריך, ואני מקווה, שהוציא ממכם את ה"וואו" הנדרש. הסצנה שבה קל-אל חוזר לחיים, כשהוא עדיין לא זוכר מי הוא ומה קורה איתו, ונלחם בליגה, הייה מרשימה ויזואלית במיוחד, והרצון להציג לנו את כוחו העצום של סופרמן וכמה הוא עדיין הישות הכי חזקה בכדור הארץ הוצג בהצלחה. גם במערכה הסופית, כשסופרמן מגיע ופשוט מביס את סטפנוולף בקלות, היה זה מפגן כוחו העצום.

האפטר קרדיטס:

נראה שדיסי למדו ממארוול בעניין האפטר קרדיטס, וכהוכחה לכך, קיבלנו לא פחות מ-2 קטעים אחרי הקרדיטים, כל אחד מהם מיוחד ומוצלח מאוד בפני עצמו, ולחלוטין לא שווה לכם לעזוב מיד את האולם.

הסצנה הראשונה הציגה את בארי אלן וסופרמן מקיימים מרוץ ביניהם, כמחווה לרגע הקומיקסי האייקוני בו השניים בדקו מי המהיר מבניהם. תודו, עלה לכם חיוך פשוט עצום כשראיתם את הנרי קאוויל ועזרא מילר והדינאמיקה המשעשעת ביניהם. מסוג הרגעים בהם הקומיקס פשוט קם לתחייה.

 הסצנה השנייה, ממש בסוף הקרדיטים, כבר הוציאה ממני כל וואו אפשרי ולחלוטין העניקה לי את הרצון לעמוד ופשוט למחוא כפיים. לקס לותר (ג'סי אייזנברג, שסוף סוף נראה כמו לקס האמיתי) בורח מארקהאם, מוצג על יאכטה כשהוא מגייס אליו את, תחזיקו חזק - סלייד ווילסון AKA דת'סטרוק (ג'ו מנגניילו), כשהוא מסביר לסלייד שלאחר שגיבורי העל בנו ליגה משלהם, עכשיו זהו תורם לבנות ליגה משל עצמם.

האם זוהי רמיזה ישירה לסרט ההמשך של ליגת הצדק? אני, באופן אישי, לחלוטין ארצה לראות את לקס מוביל את LEGION OF DOOM נלחמת נגד ליגת הצדק. בנוסף, שמחתי לראות שג'ו מנגניילו כסלייד ווילסון נכנס בסופו של דבר לסרט והשמועות בדבר הופעת האורח שלו התבררו כנכונות.

איסטר איגס/רפרנסים ורגעים מיוחדים למקרה שפספסתם:

גורילה גרוד- כשבארי אלן מציג את עצמו לברוס ויין, הוא מציג את הכישרונות שלו - "אני יודע שפת סימנים, אני יודע שפת סימנים של גורילות". רמיזה ראשונית לגורילה גרוד? האם לבארי אלן יש איזשהו קשר ראשוני עם הגורילה האייקונית של דיסי ואחד הנבלים הגדולים שלו? אין שום צירוף מקרים כשבארי אלן מדבר על גורילות, זה בטוח.

הפינגווין- קשה היה לפספס את האמירה המשעשעת של אלפרד לברוס בעודם מדסקסים על החייזרים שהגיעו לגוטהאם- "when one's biggest concerns were exploding, wind-up penguins"" שהייתה אזכור ישיר לאחד הנבלים המפורסמים של באטמן - אוסוולד קובלפוט/הפינגווין.

מותם של אגדות- בתחילת הסרט, כשהעולם בוכה על מותו של סופרמן, הוצג עיתון של המטרופוליס פוסט בו מדובר על גל מסתורי של כוכבים שהולכים לעולמם, עם תמונות של פרינס, דייויד בואי ו.... סופרמן. רגע מצמרר לחלוטין.

דארקסייד- באחת הסצנות של סטפנוולף, הוא מזכיר את שמו של דארקסייד, ה"תאנוס" של היקום הקולנועי של דיסי ומי שצפוי להיות הנבל הגדול של היקום הקולנועי.

Black Mask- באחת מסצנות הפתיחה של הסרט בגוטהאם סיטי, אנחנו זוכים לראות בניין עם שילוט "Janus", כשבקומיקס מדובר בחברת "Janus Company"  שלמעשה קשורה לאוריג'ין ויצירתו של אחד הנבלים המפורסמים של באטמן-  Black Mask. האם נזכה לראות אותו בעתיד היקום הקולנועי של דיסי? האם השמועות על היותו הנבל הראשי בסרט "Gotham City Sirens"  נכונות?

לסיום, תהייה - הרבה סצנות מפורסמות מהטריילרים לא נכנסו לסרט. הבולטת ביניהם הייתה הסצנה בה אלפרד מדבר עם דמות מסוימת. הסצנה הייתה כל כך מדוברת ומעריצים רבים זרקו תיאוריות רבות: האם מדובר בסופרמן? סופרגירל? או אולי גרין לנטרן? בסופו של דבר הסצנה לא נכנסה לעריכה הסופית, ולפי עלילת הסרט נראה שאלפרד דיבר לסופרמן. האם נקבל גרסת במאי מוארכת גם ל"ליגת הצדק"? אל תפסלו זאת.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.