סיקור המשחק Mass Effect: Andromeda
|מאת: לידור אטיאס|
האדם חיפש הרבה מאוד פתרונות לאורך השנים וככל שהטכנולוגיה התפתחה, זאת בכל הנוגע לחיים בכוכב אחר או כוכב אחר שיאפשר מחיית בני אדם. אין רעיון שאתם יכולים להעלות בראשכם שלא חשבו עליו ובחנו את האפשרויות השונות לביצועו והכדאיות הכלכלית. אלא שבעולם של Mass Effect: Andromeda, כל זה נחשב למיושן - המאבקים האלה כבר מזמן מאחורי בני האדם והמאבקים שהם נאלצים לעשות הם מאבקים בין-גלקטיים עם חוצנים וחייזרים אקזוטיים מכוכבים אחרים, תוך שהם, תוך כדי תנועה, מחפשים בית חדש לאנושות, מה שאנו נאלצים לעשות מתוך הכוכב הקטן והצנוע שלנו. אז האם ההתפתחויות הטכנולוגיות שחלו ביקום של Mass Effect בהכרח הביאו לשוק משחק מפותח ואיכותי? מיד תבינו.
האדם חיפש הרבה מאוד פתרונות לאורך השנים וככל שהטכנולוגיה התפתחה, זאת בכל הנוגע לחיים בכוכב אחר או כוכב אחר שיאפשר מחיית בני אדם. אין רעיון שאתם יכולים להעלות בראשכם שלא חשבו עליו ובחנו את האפשרויות השונות לביצועו והכדאיות הכלכלית. אלא שבעולם של Mass Effect: Andromeda, כל זה נחשב למיושן - המאבקים האלה כבר מזמן מאחורי בני האדם והמאבקים שהם נאלצים לעשות הם מאבקים בין-גלקטיים עם חוצנים וחייזרים אקזוטיים מכוכבים אחרים, תוך שהם, תוך כדי תנועה, מחפשים בית חדש לאנושות, מה שאנו נאלצים לעשות מתוך הכוכב הקטן והצנוע שלנו. אז האם ההתפתחויות הטכנולוגיות שחלו ביקום של Mass Effect בהכרח הביאו לשוק משחק מפותח ואיכותי? מיד תבינו.
עלילת המשחק Mass Effect: Andromeda
כפי שכבר הסברתי, במשחק משימתכם היא למצוא בית חדש לאנושות, תוך שאתם לא מתפקדים כחייל זוטר אלא מפקדים על גבי הרבה מאוד פקודים שחלקם הם מפקדים פנימיים בארגון שלכם. אתם תצטרכו לתת חשיבות ראויה לשמה לכל אחד מהתחומים איתם תתעסקו, החל מכל הנושא המלחמתי שכולל כלי נשק, לחימה בשטח ועוד ועד להיבטים מחקריים שכוללים חקר חסר פשרות של הנושא בחתירה למצוא פתרון או לכל הפחות לזרז את מציאת הפתרון.
בסך הכל, במשחק עצמו העלילה עצמה היא בסדר גמור, מצד אחד היא איננה גרועה, אך מצד שני אין בה אלמנטים יוצאים מן הכלל שתופסים אתכם וגורמים לכם להישאב לעולם של המשחק. אתם לא תסבלו מהעלילה וכנראה שתפיקו הנאה ככל שתתקדמו בעלילה ותגלו יותר ויותר פרטים על העולמות שאותם אתם חוקרים ובהם אתם פועלים.
העניין הוא שבשורה התחתונה אין בעלילה איכויות סיפוריות או עלילתיות מורכבות ויוצאות מן הכלל באמת, כך שאתם לא תמצאו את עצמכם חושבים על העלילה יותר מידי מעבר לזמן המשחק וקשה לי לתאר מצב שבו מישהו שיחק במשחק ואמר לעצמו "אני כבר לא יכול לחכות עד שאגלה מה קורה בהמשך הדרך עם X או Y או בכלל עם העלילה כולה."
ובכל זאת, הדמויות דווקא כן מעניינות במידת מה, גם באופן אישי ולעיתים גם בקשרים הבין-אישיים ביניהן, קשרים אשר חלקם מבשילים להיות מעניינים וחלקם בקושי מצליחים להתפתח או לעורר עניין בקרב השחקן שנדרש בין היתר לקדם או לכל הפחות לפעול בתוך הקשרים האלה בבחירות השיח מול מגוון של דמויות במשחק.
לטובת המשחק אציין שכן ישנה תחושת אמפתיה כלפי הדמויות המרכזיות. אמנם רק מי שבאמת ישחק כמות גדולה של שעות במשחק ויעמיק בו יצליח להיקשר אל הדמויות, אבל אחרי הכל זה המחיר בדרך כלל עבור דבר שכזה, והעובדה שאין כאן עלילה גאונית כלל כמובן לא מוסיפה להיקשרות ולתחושת האמפתיה או שותפות הגורל בין השחקן לדמויות הראשיות.
המשחקיות של Mass Effect: Andromeda
עד כאן הקשקושים שלי לגבי העלילה. היא אמנם חשובה, וגם הדמויות חשובות, אבל משחק זה משחק, ולא סתם הוא נקרא כך. כעת אתייחס להיבט משמעותי מאוד של Mass Effect: Andromeda והוא ההיבט המשחקי וזה שקשור למשחקיות.
ראשית כל, אני מוכרח לציין שהשליטה במשחק בסך הכל יחסית פשוטה ומובנת - החל ממקשי התנועה, דרך המקשים שקשורים לפעולות שונות של השחקן ועד לתפריטי המשחק השונים שאתם נדרשים מפעם לפעם לדפדף בהם, בין היתר במפה - השליטה לא מורכבת ולא תקשה עליכם את החיים או תדרוש מכם יותר ממה שהיא נועדה לדרוש. השליטה היא כלי מצוין במשחק עבור השחקן ומהבחינה הזו יש הצלחה גדולה.
שנית, ישנו עניין מהותי מאוד נוסף בעניין המשחקיות והוא הפונקציונליות, או במילים פשוטות יותר - אופן פעולת המשחק ותקינותו. עד כה הבנתם שהמשחק בסך הכל נוח לשימוש, אבל כעת אסביר על היישומיות של המשחק ותקינות הפעולות.
בסך הכל, אי אפשר להגיד שהמשחק חף מבאגים, אבל לאחר העדכונים הראשונים שהגיעו אליו, אפשר בהחלט להגיד שהמצב טוב יחסית לנקודת הפתיחה, אין ספק שכמות הבאגים הנוכחית היא מצומצמת ויש הרבה פחות הפרעות למשחק מצדם של באגים כאלה ואחרים.
בנוסף, כל הפעולות במשחק נוחות לשימוש, אין מורכבות מיותרת כלשהי בכל מה שקשור לתנועה, הירי או כל שאר מערכות המשחקיות של המשחק. ובכל זאת, על אף הפשטות היחסית, אתם לא מוגבלים באופן כלשהו בתנועתכם כלל ואתם כנראה לא תחוו מוגבלות כלשהי בעניין היריות במשחק או מערכת הקרב בכלל.
מה שאני בעצם מנסה להגיד לכם פה, במילים אחרות ופשוטות יותר - המשחק לא מקשה עליכם והמערכות שלו בסך הכל משרתות את יעדיכם ומתפקדות בצורה יעילה ואמינה עבור מה שאתם מנסים להשיג במשחקכם, ולא משנה באיזו מטרה מדובר במשחק.
כמו כן, עניין נוסף שעמד על הפרק כבר מתחילת הדרך היה עניין האנימציות וכל מה שקשור אליהן במשחק עצמו.
כש-Mass Effect: Andromeda הושק, רבים העלו נגדו טענות של אנימציות פגומות ובעייתיות, כאלה שנראות פלסטיות (לשם השוואה, טענות דומות הועלו בשנים האחרונות כנגד משחקי סדרת NBA Live).
ההתייחסות הייתה לאנימציות באופן כללי, כולל אנימציות של תנועות איברי גוף חיצוניים, מימיקה, תנועה של איברי הפנים ולמעשה הרבה מאוד סוגים שונים של אנימציות במשחק. מה שקרה הוא שבתחילה הביקורת קצת נהדפה על ידי המפתחת, אך לאחר ההתעמקות שלה בבעיה היא כבר כמעט בהחלט הצליחה למגר אותה לגמרי, וחודש ההשקה מול חודשיים לאחר השקה - זה פשוט לא אותו דבר.
האנימציות כעת משופרות וטובות יותר, הן מרגישות יותר איכותיות והרבה פחות מעיקות ופלסטיות כפי שנטען עליהן בעבר, כך שהרבה יותר מהנה לשחק במשחק בשלב הזה שלו, אחרי מספר עדכונים ושיפורים שהוכנסו בו. אין פה שלמות או פתרון מלא, אבל המצב טוב יותר כעת.
ובכן, לאחר שהסברתי לכם על ארגזי הכלים שניתנו לכם על מנת לשחק במשחק כמו שליטה נוחה ופונקציונליות פשוטה ולא מורכבת, לצד אנימציות משופרות, כעת, אפשר לדבר גם בכמה מילים לגבי מערכת היכולות של המשחק.
חלוקת היכולות במשחק נערכת בצורה די טובה לפי יכולות קרביות, טכנולוגיות וביוטיות. החלוקה הזו היא חלוקה טובה לשחקן והיא ממיינת את שלל היכולות שאתם יכולים להשיג בצורה מצוינת ומאפשרת לכם התקדמות הדרגתית בכל תחום בהתאם לרצונכם.
החלוקה במקרה הזה כמובן מונעת עץ התקדמות כללי שידרוש מכם להתקדם באופן לינארי שהמשחק מכתיב גם אם אתם לא מעוניינים בכך, כמו למשל פתיחת של יכולת טכנולוגית על מנת לפתוח יכולת קרבית שאתם באמת מעוניינים בה.
בסך הכל, אי אפשר להגיד שהמשחק חף מבאגים, אבל לאחר העדכונים הראשונים שהגיעו אליו, אפשר בהחלט להגיד שהמצב טוב יחסית לנקודת הפתיחה, אין ספק שכמות הבאגים הנוכחית היא מצומצמת ויש הרבה פחות הפרעות למשחק מצדם של באגים כאלה ואחרים.
בנוסף, כל הפעולות במשחק נוחות לשימוש, אין מורכבות מיותרת כלשהי בכל מה שקשור לתנועה, הירי או כל שאר מערכות המשחקיות של המשחק. ובכל זאת, על אף הפשטות היחסית, אתם לא מוגבלים באופן כלשהו בתנועתכם כלל ואתם כנראה לא תחוו מוגבלות כלשהי בעניין היריות במשחק או מערכת הקרב בכלל.
מה שאני בעצם מנסה להגיד לכם פה, במילים אחרות ופשוטות יותר - המשחק לא מקשה עליכם והמערכות שלו בסך הכל משרתות את יעדיכם ומתפקדות בצורה יעילה ואמינה עבור מה שאתם מנסים להשיג במשחקכם, ולא משנה באיזו מטרה מדובר במשחק.
כמו כן, עניין נוסף שעמד על הפרק כבר מתחילת הדרך היה עניין האנימציות וכל מה שקשור אליהן במשחק עצמו.
כש-Mass Effect: Andromeda הושק, רבים העלו נגדו טענות של אנימציות פגומות ובעייתיות, כאלה שנראות פלסטיות (לשם השוואה, טענות דומות הועלו בשנים האחרונות כנגד משחקי סדרת NBA Live).
ההתייחסות הייתה לאנימציות באופן כללי, כולל אנימציות של תנועות איברי גוף חיצוניים, מימיקה, תנועה של איברי הפנים ולמעשה הרבה מאוד סוגים שונים של אנימציות במשחק. מה שקרה הוא שבתחילה הביקורת קצת נהדפה על ידי המפתחת, אך לאחר ההתעמקות שלה בבעיה היא כבר כמעט בהחלט הצליחה למגר אותה לגמרי, וחודש ההשקה מול חודשיים לאחר השקה - זה פשוט לא אותו דבר.
האנימציות כעת משופרות וטובות יותר, הן מרגישות יותר איכותיות והרבה פחות מעיקות ופלסטיות כפי שנטען עליהן בעבר, כך שהרבה יותר מהנה לשחק במשחק בשלב הזה שלו, אחרי מספר עדכונים ושיפורים שהוכנסו בו. אין פה שלמות או פתרון מלא, אבל המצב טוב יותר כעת.
ובכן, לאחר שהסברתי לכם על ארגזי הכלים שניתנו לכם על מנת לשחק במשחק כמו שליטה נוחה ופונקציונליות פשוטה ולא מורכבת, לצד אנימציות משופרות, כעת, אפשר לדבר גם בכמה מילים לגבי מערכת היכולות של המשחק.
חלוקת היכולות במשחק נערכת בצורה די טובה לפי יכולות קרביות, טכנולוגיות וביוטיות. החלוקה הזו היא חלוקה טובה לשחקן והיא ממיינת את שלל היכולות שאתם יכולים להשיג בצורה מצוינת ומאפשרת לכם התקדמות הדרגתית בכל תחום בהתאם לרצונכם.
החלוקה במקרה הזה כמובן מונעת עץ התקדמות כללי שידרוש מכם להתקדם באופן לינארי שהמשחק מכתיב גם אם אתם לא מעוניינים בכך, כמו למשל פתיחת של יכולת טכנולוגית על מנת לפתוח יכולת קרבית שאתם באמת מעוניינים בה.
גרפיקת המשחק Mass Effect: Andromeda
אין חדש תחת השמש - Mass Effect: Andromeda הוא משחק דור נוכחי לכל דבר ועניין ואם יש משהו שזה בא בו לידי ביטוי (כאילו שזה חדש) זה כל עניין הגרפיקה ואיכות הגרפית של המשחק.
המודלים ב-Mass Effect: Andromeda הם יפהפיים, העבודה עליהם הייתה מהוקצעת וזה גם ניכר לעין, כולל השקעה על פרטים קטנים כגדולים, וכל מיפוי המודלים בטקסטורות מתאימות אף הוא נעשה בצורה מושלמת עם התאמה מיטבית של המודלים והתבניות שלהם לטקסטורות השונות שנוצרו עבורם.
הסביבות השונות בהן אתם תבקרו אף הן שובות עין ונראות פשוט נהדר, מסוג המפות האלה שאתם תהיו יותר ממסוגלים ורוצים לעצור לרגע אחד ופשוט להביט על הנוף עוצר הנשימה, בין אם הוא חולי, בין אם הוא יערי ובין אם הוא פשוט חייזרי, זה לא באמת משנה.
האפקטים הגרפיים השונים בהם נעשה שימוש במשחק אף הם מצוינים ומספקים את הסחורה כמעט מכל בחינה, ואין ספק שזה דבר חשוב ומשמעותי שמסייע ל-Mass Effect: Andromeda להיראות טוב יותר.
סיכום ומסקנות
Mass Effect: Andromeda הוא משחק סביר בהחלט עם עלילה שהיא, אחרי הכל, בסך הכל בסדר גמור, עם משחקיות פשוטה ולא מורכבת, שליטה נוחה, אפשרויות משחקיות נחמדות וגרפיקה ראויה לשמה בעבור משחק דור נוכחי. וכן, האנימציות שופרו.