הטוב, הרע והמכוער - מה לראות, מה לא לראות ומה ממש לא לראות בקולנוע
מאת: לידור אטיאס
השבועיים האחרונים היו די עמוסים בסרטים חדשים שהגיעו לבתי הקולנוע כאן בישראל, ואני מוצא לנכון להעניק התייחסות מיוחדת ל-3 מהם, שבעיניי אחד מהם לחלוטין שווה צפייה, משנהו ממש לא והשלישי מביניהם הוא בזבוז זמן מוחלט וריק מתוכן, כזה שאני מצטער שבכלל צפיתי בטריילר שלו (אך איכשהו מצאתי את עצמי צופה בו בכל זאת).
השבועיים האחרונים היו די עמוסים בסרטים חדשים שהגיעו לבתי הקולנוע כאן בישראל, ואני מוצא לנכון להעניק התייחסות מיוחדת ל-3 מהם, שבעיניי אחד מהם לחלוטין שווה צפייה, משנהו ממש לא והשלישי מביניהם הוא בזבוז זמן מוחלט וריק מתוכן, כזה שאני מצטער שבכלל צפיתי בטריילר שלו (אך איכשהו מצאתי את עצמי צופה בו בכל זאת).
הטוב - "הגיבורים של בוסטון"
כשאדם מתבשר על חדשות טובות וחדשות רעות, הוא נשאל מה ירצה לשמוע קודם. במקרה הזה הלכנו לכיוון החיובי, ולכן אקורד הפתיחה יהיה "הגיבורים של בוסטון", סרט שבעיניי הוא מצוין (אבל ממש לא מושלם) ומצליח להעביר את החוויה אותה הוא מבקש להעביר בצורה נהדרת.
"הגיבורים של בוסטון" הוא סרט שמגולל את אירועי המרתון של בוסטון משנת 2013. המרתון הזה היה מרתון דמים בזמנו ונחשב לאירוע מצער מאוד בבוסטון. במהלך המרתון ההוא הגיחו אל הקהל 2 מחבלים מצוידים בפצצות שהוסלקו בתוך סירים. את הסירים הם החביאו בצורה מאוד פשטנית בתוך התיקים שלהם ולאחר שהם הניחו את התיקים באזורי מפתח לצד קו הסיום של האירוע, הפצצות הופעלו על ידם מרחוק והנזק שנעשה היה עצום לחלוטין, שלא לומר חסר תקדים - 3 הרוגים ו-264 פצועים, חלקם סיימו את האירוע כנכים וקטועי רגל / רגליים.
מעבר לאירוע עצמו, הסרט מציג גם את החקר שלו מא' ועד ת', כפי שהתרחש בזמנו. החלק הזה הנו כמובן לא פחות חשוב מאשר זה בו מוצג האירוע עצמו, שכן תוצאות האירוע והאופן שבו הוא התרחש ידועים להרבה מאוד אנשים, אלא שהחקירות ורבדי המסתורין שאפפו את האירוע הזה בתחילה הרבה פחות ידועים לציבור הרחב, ומן הסתם שהם הרבה פחות ידועים לציבור שגר רחוק מבוסטון ואין לו זיקה ישירה כלפיה.
את העלילה כולה מצליח להעביר הסרט בצורה משמעותית למדי תוך שהוא מבליט את דמויות המפתח שלקחו חלק באירוע הזה ובחקירתו. הכלי העלילתי הנכון והטוב ביותר שנעשה בו שימוש בעלילה הזו הוא למעשה כלי הצגת הדמויות - בחירת הדמויות והאופן שבו הן הוצגו היה פשוט מצוין והצליח להעביר מסר ברור לגבי האופן שבו השפיע הפיגוע על חייהם של אנשים כה רבים ועל האופן שבו הוא פשוט פירק משפחות רבות שסבלו, סובלות ויסבלו מהאבדן הכה קשה של בן או בת משפחה אהובים שכבר לא יחזרו לחיים.
מה שמתקבל בצורה הרבה פחות אוהדת, לפחות מבחינתי, הוא שימוש היתר של במאי הסרט בקטעי ארכיון - במקום לדבוק בסרט שהוא מביים, הוא בחר להציג הרבה יותר מידי קטעי ארכיון ושילב אותם בצורה נכונה למחצה בלבד במהלך הסרט עצמו. האותנטיות של היצירה עצמה הרגישה לפתע חסרה וזה היה חבל מאוד.
אלא שאחרי הכל, הסרט בכללותו הוא סרט די טוב שלחלוטין שווה צפייה בקולנוע, ולו רק כדי לטעום מהחוויה העוצמתית שהסרט מעביר לצופיו, תוך שהוא מדגיש מסרים חשובים, בוחר את הדמויות המוצגות בפינצטה ומציג אותן בצורה טובה (לא תמצאו פיתוח משמעותי בדבר הדמויות עצמן, יש לזכור שהמיקוד הוא באירוע נקודתי מאוד, כאשר גם האירועים להם הוא הוביל יחסית קצרים ולא התפרסו על פני פרק זמן ארוך מאוד) אך בכל זאת עושה שימוש יתר בקטעי ארכיון, וחבל שכך.
אך אל תבינו אותי לא נכון - באירועים מסוג זה יש צורך עז להשתמש בקטעים מן האירוע עצמו והאופן שבו נראו הדברים בעולמינו, הצורך הזה פשוט מאוד נלקח בצורה קיצונית למדי על ידי הבמאי שמקדיש הרבה יותר מידי זמן מסך לקטעים ארכיוניים במקום להתמקד ביצירה שלו, יש מספיק זמן להציג עדויות וצילומים אמיתיים בסופו של הסרט.
הרע - "יצורים ליליים"
"יצורים ליליים" הוא סרט שמסיבה כלשהי זכה לאהדה רבה ולשבחים, אך אני דווקא רואה אותו אחרת לחלוטין. בעיניי, הוא ממש לא גאוני או מעמיק, אלא דווקא חסר משמעות.
"יצורים ליליים" מתאר את חייהם הסבוכים של שני בני זוג לשעבר, אשר כל אחד ואחד מהם פנה לדרכו שלו לאחר הפרידה ביניהם וניכר שוני רב בין השניים - סוזן מורו היא בעלת גלריה לאומנות המקבלת מבעלה לשעבר, אדוארד שפילד, איתו אין לה קשר כבר שנים, טיוטת רומן שהוא כתב, עליה הוא מבקש ממנה את חוות דעתה.
סוזן צוללת אל תוך סיפור מטלטל בעל תוכן אלים והרסני, המחייב אותה להתעמת עם עברה ועם החלטותיה הישנות.
הסרט נבנה באופן שבו שתי יצירות שונות מתאחדות לכדי יצירה אחת - האחת היא תיאור העולם האמיתי ומשנהה היא העולם שמתארת טיוטת הרומן שכתב שפילד, תוך שהוא מבקש לטלטל את אשתו לשעבר.
בעיניי, הסיפור שמספר שפילד הוא פשוט מאוד סדיסטי וכזה שלא מצליח להבליט משמעויות עמוקות באמת, הדמויות בו יחסית פשטניות או פשוט מאוד לא ברורות, כאשר חוסר היגיון אופף את הסיפור הזה כבר מתחילתו, ומבחינתי לא ניתן לבסס סיפור, משמעותי ככל שיהיה ובעל מסר עמוק ביותר, על אירועים שהם פשוט חסרי היגיון ולא מובנים.
ובכל זאת, על אף שאין חיבור ממשי של כל סצנות הסרט לכדי יחידה אחת ומלוכדת שמכילה בה מסרים משמעותיים או עומק אמיתי שיהפוך את הסרט הזה ליצירת האומנות שאנשים טוענים שהוא, אני מוכרח להודות שבמהלך כל הסרט הייתי מרותק למסך והצפייה עצמה טלטלה אותי, אלא שכל הטלטלה הזו הייתה שלא לצורך ולא הובילה לנקודת שיא אמיתית שמסכמת את הסרט ואת האירועים הסדיסטיים שמתוארים בו בצורה הולמת.
אם אתם מחפשים חוויה מטלטלת ומרתקת אך כזו שתתברר בסוף הסרט כחסרת משמעות אמיתית, "יצורים ליליים" הוא נפלא עבורכם. אלא שכשסרטים כמו "הסרבן", "הגיבורים של בוסטון" ו"הכחשה" מוצגים בבתי הקולנוע, חבל לבזבז את הזמן.
המכוער - "xXx: הילוך גבוה"
הצפייה שלי ב"xXx: הילוך גבוה" הייתה בזבוז הזמן הכי חסר משמעותי שחוויתי מזה זמן רב - לאחר שהטריילר כבר הסביר לי במה מדובר, הרגשתי צורך לא מובן לבחון את עצמי, שמא הסקתי מסקנות לגבי הסרט הזה באופן חפוז מידי וללא שיפוט אמיתי של החבילה הכוללת. ובכן, אני לא מתכוון לבחון את עצמי בצורה שכזו שוב בקרוב, מפני שהטריילר לא מטעה או מחביא מאחוריו יצירת אמנות - "xXx: הילוך גבוה" הוא מטופש לחלוטין וריק מתוכן, כזה שניתן ליהנות ממנו במצב רוח מוזר ביותר, אם בכלל.
בעוד שאת עלילות שני הסרטים הקודמים תיארתי בצורה מפורטת, במקרה הזה אני מרגיש שזה עלבון לקרוא למה שאני כותב עלילה לסרט, אך אין מנוס מלעשות זאת.
"xXx: הילוך גבוה" מתאר את המשך תלאות הארגון "xXx" וזאנדר קייג', אתלט ספורט אקסטרים שהפך לסוכן חשאי ונחשב לאורך תקופה ארוכה כמת לאחר שנורה בתקרית. קייג' חוזר בחשאי למשימה חדשה ומסוכנת במטרה למנוע מהפושע ולוחם העל, סיאנג, לשחזר כלי נשק רצחני המכונה תיבת פנדורה. בזמן שקייג' מגייס צוות חדש שיסייע לו במשימה, הוא מוצא עצמו לכוד בתוך קונספירציה קטלנית בה מעורבים בכירי ממשלות מרחבי העולם.
זה עשוי להישמע טוב על הנייר, אך בהפקה עצמה הסרט נכשל כישלון חרוץ - אין כל ניסיון להביא או להציג רובד כזה או אחר בעלילה, כזה שעמוק קצת יותר מ"תהרוג קצת אנשים, תפוצץ את המקום וצא משם עם הבחורה היפה ביותר", כאשר העלילה הזו שטוחה אפילו יותר מזו של "אמונת המתנקש", משימה לא קלה כשלעצמה (נדמה כאילו מישהו מאחורי הקלעים לקח את חומרי הגלם המטפוריים שניתנו לו ופשוט מאוד רידד אותם עד שיצאה נשמתו במערוך מטפורי עוצמתי).
ישנו דבר אחד ויחיד שעובד בסרט לאורך רובו והוא האקשן הנהדר בו הוא מתהדר כבר זמן רב בפרסום שלו ברחבי העולם. סצנות האקשן עשויות בצורה נהדרת ומציגות מגוון סוגים של אקשן - החל מפעלולי אקסטרים משוגעים לגמרי, דרך סצנות קרב וכלה בקרבות יריות לא אמינים ומלאי פיצוצים, את כל אלו ועוד מציג "xXx: הילוך גבוה" בצורה הטובה ביותר ולא בכדי הוא עושה בהם שימוש משמעותי ומרכזי במיתוגו ושיווקו לקהל הרחב, זאת על אף שחלק קטן מסצנות הקרב מצולמות בצורה שיותר גורמת לכאב ראש מאשר ללהט או התלהבות.
אז אם אתם מחפשים סרט אקשן ריק מתוכן ורדוד לחלוטין, אתם מוזמנים ללכת לבית הקולנוע הקרוב לביתכם ולצפות ב-"xXx: הילוך גבוה". בכל מקרה אחר אתם מבזבזים את זמנכם ואם תצפו בסרט הזה תחוו זלזול חסר תקדים באינטליגנציה שלכם.
מה דעתכם על 3 הסרטים הללו? חושבים אחרת מאיתנו לגבי אחד מהם או יותר? אתם מוזמנים לספר לנו בכל עת, רק אל תשכחו להישאר מעודכנים ולעקוב אחרינו עם לייק בעמוד הפייסבוק שלנו.