מתנה לחג: NBA 2K17 - סיקור המשחק

מאת: לידור אטיאס

כמידי שנה, חרף מחאתם של חלק מן השחקנים וחובבי הספורט בעולם, יוצאים שוב ושוב משחקי ספורט חדשים שבפועל לא מחדשים דבר, ואף סדרה לא חפה מזה. כזה הוא המקרה, כמובן, עם NBA 2K17, אשר הגיע ממש לא מזמן אל החנויות בארץ ובעולם והוכיח את המגמה הזו פעם נוספת. אלא שחוסר חידוש לא תקף לגבי כל הנדבכים במשחק, ועל כן נבחן את העניין הזה, נברר עד כמה המשחק באמת חדשני ושואף לקדם את סדרת משחקי NBA 2K ונענה על השאלה "האם לקנות את המשחק החדש או להישאר עם גרסת השנה שעברה?" (רמז: התשובה תלויה אך ורק בכם).

משחקיות

ללא הקדמות מיותרות ובלי להסתובב סחור סחור, אני פשוט אגיד את זה - המשחק לא השתנה. תחילה חשבתי שאולי בסך הכל מדובר רק בי, שכן בתור מבקר משחקים כבר לא מעט זמן ייתכן שהעין שלי הפכה לביקורתית מידי, כך שייתכן והבעיה היא אצלי. אז זהו שלא - בזה אחר זה הצגתי את המשחק לכמה אנשים, שאלתי, דיברתי והתעניינתי, כך שבסופו של דבר הגעתי למסקנה הבלתי נמנעת - המשחק באמת לא השתנה.

השליטה בשחקנים היא זהה לחלוטין, התווספו בסך הכל מספר מצומצם של אנימציות, כל זוויות הצילום לא שונו וכמעט ולא מורגשים שינויים משמעותיים במשחקיות. אני אומר את זה בפה מלא מפני שלקראת הגעת NBA 2K17 דאגתי לחזור ולשחק בהדרגה ב-NBA 2K16, כך ששני המשחקים הרגישו זהים וחסרי הבדלים כמעט לגמרי.

השאלה המתבקשת היא, כמובן, איזה שינויים הוכנסו בכל זאת, שכן על החברה המפתחת להצדיק את חודשי הפיתוח הארוכים שהיא השקיעה בפיתוח המשחק. בפועל ישנם 2 שינויים, כאשר אחד מהם מרגיש משמעותי במידת מה והשני פשוט קיים כדי להצדיק את עבודת הפיתוח.

השינוי הראשון וזה שמרגיש משמעותי הוא השינוי בכל נושא הריבאונד / כדורים חוזרים - אם עד היום האפשרות בקפיצה לכדור הייתה יחידה (לתפוס אותו באופן כלשהו), כעת המגמה הזו משתנה, והתווסף העניין של נגיעות בכדור - כעת אם אתם מוקפים בשחקנים וחוששים לאבד את הכדור לאחר הריבאונד, אתם יכולים פשוט מאוד "להעיף" את הכדור אחורנית לעבר אחד מן השחקנים שניצב בחלק האחורי יותר של שטח המשחק, כך שהוא יקלוט את הכדור ויתחיל את ההתקפה בצורה מסודרת.

אני מוכרח להודות שבמקרה הזה מדובר בכלי נהדר שהרגיש חסר מאוד בשנים הקודמות במשחק - נושא הריבאונד לא היה מהדינאמיים במשחק ובסך הכל הרגיש פושר, כשכעת המלחמה על הכדור נפתחת מחדש עם מגוון של אפשרויות במקום אפשרות אחת ויחידה לקלוט את הכדור לטובת הקבוצה.

השינוי השני וזה שלחלוטין מרגיש כגורם מצדיק לעבודת הפיתוח הוא השינוי שהוכנס במד הזריקה - כעת, על מנת שהזריקות שלכם יהיו מושלמות, עליכם למלא את המד כולו ולא להגיע עד לאמצע שלו. אם תלחצו על כפתור הזריקה מעבר להגעתכם לסוף המד, הוא יתחיל פשוט מאוד להתרוקן.

אין הרבה מה להוסיף אודותיו חוץ מדבר אחד - כשראיתי את השינוי הזה אחרי ההתנסות הראשונית עם המשחק, הרגשתי תחושת לעג וזלזול מצד החברה המפתחת, כאילו שלא אשים לב ששום דבר לא השתנה באמת.

גרפיקה ומוזיקה

בניגוד למשחקיות, הדעה שלי על הגרפיקה חיובית ביותר - אני חושב שהשנה נעשה צעד נוסף לעבר שלמות גרפית בה הקשר בין מראות מציאותיים ומראות ממוחשבים במשחקי וידאו יהיה הדוק וישיר, כך שאפילו בעלי העיניים המיומנות ביותר לא יצליחו להבחין בהבדל.

במקרה הספציפי הזה השחקנים נראים פשוט נהדר, ההשקעה במידול הראש והגוף היא פשוט עצומה ומורגשת במיוחד השמת תשומת הלב על הפרטים הקטנים, כולל קעקועים, מבנה האף, האוזניים, הפה וכל האיברים הקטנים ביותר ועוד. 

קשה לי לתאר עד כמה באמת נפעמתי השנה מבחינה גרפית, בפליאה שמהולה במעין פחד - באמת מדובר בצעד ענק לעבר שלמות גרפית וקשה לי בכלל לתאר בדמיוני את הגרפיקה שנקבל במסגרת הדור הבא (האמיתי) של הקונסולות, דבר שנראה בעיניי כעתידני במיוחד.

כמו כן, בחברה הדגישו כי השנה הופנתה תשומת הלב שלה גם לעניין האינדיבידואליות בנושא ההיכלים - נשלחו השנה נציגים לכל אחד מהיכלי ה-NBA למטרת בחינתם הויזואליות והווקאלית, נרשמו רשמים ובסופו של דבר אמורות היו להיות תוצאות בפועל.

ובכן, העניין הזה באמת מצליח, כל היכל מרגיש שונה ממשנהו (הדבר מורגש במיוחד במהלך משחק במצב משחק לטווח ארוך כמו MyCareer, בו בכל שבוע מבקרת קבוצתכם בהיכל כדורסל אחר, ובכל פעם האווירה היא שונה ואחרת, הכל מהקהלים היבשים והחלשים ביותר, ועד לקהלים המשוגעים והטוטאליים ביותר, הכל קיים) ואפשר בהחלט להגיד שמדובר בהצלחה גדולה, כך שאני באופן אישי מקווה ומייחל לכך שחברת הפיתוח תדאג לבקר גם בשנה הבאה בהיכלי הכדורסל השונים של ה-NBA למטרת בחינתם.

כמו כן, בקסם האישי שלה, הצליחה חברת הפיתוח להביא למשחק את השירים המתאימים ביותר, כאלו שכאשר השחקן נחשף אליהם ושומע אותם הוא פשוט לא יכול לעזוב את המשחק, ומדובר בהצלחה גדולה באמת.

MyCareer

בסקירת המשחקיות כעסתי עד מאוד על העובדה ש-NBA 2K17 מרגיש כמו האח התאום והמעט מוצלח יותר של NBA 2K16, ואני מרגיש שעד כה לא באמת הסברתי למה המשחק של השנה אכן עולה על זה של שנה שעברה, כך שהגיע הזמן להסביר - במילה אחת - MyCareer.

MyCareer הוא מצב המשחק המתפתח ביותר במשחק שמשנה לשנה חווה עד כה שיפורים ושינויים שונים, כל זאת במטרה להגיע למצב האוטופי והמושלם. לפני מספר שנים הוכנסה עלילה על מנת לתבל את כל העסק ולהפוך אותו ליותר מלשחק כדורסל ולנצח, כך שמאז מספר עלילות שונות (כולל אחת גזענית במיוחד) נקשרו למשחק, אך השנה מהווה פסגה לתכונה הזו במשחק.

העלילה מורגשת מאוד ומושקעת, הסצנות הקולנועיות שמופיעות ברקע בין הפעילויות השונות במשחק מושקעות מאוד, ניכר כי קטעי קול רבים הוקלטו עבורם וכמובן ששכירת שירותיו של מייקל בי. ג'ורדן כשחקן במשחק לכל דבר ועניין עוד יותר מחזקת את העניין הזה.

בנוסף לכך, בעיניי, השנה MyCareer הפך לראשונה לקמפיין ספורטיבי לכל דבר ועניין. לאחר שהכל היו בטוחים כי The Journey של FIFA 17 יהיה הקמפיין היחידי בנוף משחקי הספורט של השנה הקרובה, לפתע פתאום וללא שום התראה מוקדמת הגיע MyCareer והראה לכולם איך עושים את זה. כעת מתחם האימונים פתוח בפניכם יותר מבדרך כלל (אימונים קבוצתיים עדיין נערכים, אך באפשרותכם להשקיע עוד יותר עבודה), שיטת השגת הנקודות לשיפור השחקן השתנתה לטובה ותלויה אך ורק במידת ההשקעה שלכם וכעת מדובר במצב משחק שהוא לא פחות ממדהים.

כמו כן, עד כה הודעות אישיות היו מועברות בצורה יחסית כבדה, כך שעל מנת לפשט את העניין הוכנסה התוספת של המכשיר הנייד - כעת ברשותכם ישנו פלאפון נייד ובו אתם מתכתבים עם שחקנים, חברים, בני משפחה, הסוכן האישי ועוד. התוספת הזו מקלה על כל מה שקשור למתרחש מחוץ למגרש והחיסרון היחיד בה הוא שאין לכם כשחקנים את האפשרות ליצור קשר בעצמכם, ועליכם לחכות לקבלת הודעות שונות.

סיכום ומסקנות

לסיכום, NBA 2K17 עורר בי כעס רב באשר לעובדה כי המשחק עצמו כמעט ולא השתנה, אך מה שריכך אותי וגרם לי מאוד לאהוב את המשחק הוא מצב המשחק MyCareer, כך שבאשר לשאלה ששאלתי בתחילת הסיקור, כעת התשובה ברורה - אם אתם קונים את המשחק בעיקר על מנת לשחק עם חברים או פשוט מאוד לשחק עם קבוצה משלכם (ולא יותר מידי ב-MyCareer) אין סיבה שתרכשו את המשחק החדש, אבל אם אתם נמנים על אחוז גבוה למדי מן הקהל שמשחק ונהנה מידי שנה ב-MyCareer, זה המשחק בשבילכם.

אני מעוניין להודות מקרב לב ל"הד ארצי" על סיפוק עותק הסקירה של המשחק הזה.

ציון סופי: 7.5 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.