סיקור המשחק FIFA 17

מאת: לידור אטיאס

מידי שנה מגיע אלינו כותר כדורגל חדש מבית EA SPORTS, וכמי שמשחק בסדרת המשחקים הזו מאז שנת 1998, אפשר להגיד בהחלט שהמשחקים הללו מלווים מידי שנה (בעיקר בשנים האחרונות) במגוון הצהרות, טריילרים וידיעות המוגשות מטעם EA SPORTS והן מלאות במלל ופרטים על כמה שהמשחק החדש הוא משוכלל, ריאליסטי, מדויק ומהנה יותר מקודמיו. זה מתחיל עם ביטויים כמו "שליטה נוחה יותר" או "אנימציות רבות נוספו" ומגיע גם לביטויים פחות מובנים לציבור הממוצע כמו "פיזיקת כדור מפותחת יותר" או אפילו "אינטליגנציה מלאכותית משודרגת" (מובן שיש הבנה בסיסית בנוגע לעניין, אבל לציבור הממוצע לא קל להבין מה עומד מאחורי המשפטים הללו). גם השנה הובטחו הבטחות לא מעטות כלל, ואני כאן כדי לבדוק האם המשחק החדש עומד בציפיות או לא.

משחקיות

ראשית כל, אדבר על הנדבך שהוא המשמעותי ביותר בעיניי בכל משחק שהוא - המשחקיות.

בבסיסה, המשחקיות של FIFA 17 היא יציבה, ריאליסטית עד כמה שניתן ובעיקר מהנה, זאת לצד העובדה שהיא לא מגבילה את המשתמש יתר על המידה אך כן מספקת יסודות יציבים למדי במשחק.

השיפוט בה כבר מזמן הגיע לרמת דיוק של כמעט 100% ועשה גם השנה כמה צעדים קדימה אל עבר שלמות (מה שעדיין לא ראיתי בסדרת PES, גם לא השנה), יש בה אנימציות רבות לצד תכנות עשיר למדי, מה שבפועל מספק לשחקנים אפשרויות רבות בכל הנוגע למסירות, שליחות, תיקולים, הגבהות, בעיטות, תרגילים, הטעיות ואפילו עצירות עם השוער.

הדוגמה הכי טובה להמחשת משמעות האנימציות היא באשר לשוער, מפני שבמשחק המתחרה, הלא הוא PES 2017, לא הונפשו מספיק אנימציות לשוערים, מה שגורם לכדורים פשוטים מאוד להיעצר על ידי השוערים בצורה מרושלת הגורמת לשערים מטופשים למדי להיכנס. למה אני מספר לכם את זה? כי הדבר הזה כלל לא נכון לגבי FIFA 17, שם העושר בנושא ההנפשה הוא מאוד גדול.

בכלל, כמעט בכל נדבך במשחקיות, העושר בנושא ההנפשה של FIFA 17 הוא פשוט חסר תקדים, דבר המביא לכך שהמשחק עצמו זורם מתמיד, לא מרגיש פלסטי כלל (דבר ש-EA SPORTS דווקא כן נכשלת בו מידי שנה עם סדרת NBA LIVE, אשר משחקיה כבר מזמן לא היו קרובים להגדרה "טובים") וזהו דבר שמאפשר לשחק כדורגל בצורה השלמה ביותר שיש - יש בידכם את כל הכלים לתקל את היריבים שלכם כהלכה, להוציא לפועל התקפות בשיטות שונות (מיד אדבר גם על נושא הטקטיקות), להגן בכל צורה שתרצו וכמובן, בסופו של דבר - להכניס את הכדור לרשת של הקבוצה היריבה.
כמו כן, אני מוכרח להרחיב במעט על כל נושא הטקטיקות - לרוב, ולא רק בנושא הספורט, משחקי וידאו מגבילים אותנו. ישנם הרבה מאוד משחקים לינאריים מאוד שכמעט ולא מציעים חופש פעולה כלשהו (בחלק מן המקרים שבהם הוא כן מוצע מדובר בניסיון לצאת ידי חובה לחלוטין). במשחקי הספורט התופעה הזו באה לידי ביטוי בעיקר בכפיית סגנון משחק מסוים, כמו למשל ה"טיקי טאקה" המפורסם של ברצלונה הגדולה או דווקא ה"אוטובוס חונה" שמשקף סגנון הגנתי במיוחד.

ושוב, למה סיפרתי לכם את כל זה? כי ב-FIFA 17 אין כל הגבלה כזו - אתם יכולים לשחק במשחק מגוון רחב של טקטיקות (בהתאם לקבוצה איתה אתם משחקים) על מנת להשיג את הניצחון. המגוון הוא גדול יותר מבחירה בין סגנון התקפי להגנתי, מפני שבשטח כל האפשרויות פתוחות (שלא כמו בהרבה משחקי ספורט שיצאו לאורך השנים) - אתם יכולים להתמסר הרבה, אולי לקחת את מסי ולהתחיל לכדרדר איתו כבר מקו מחצית המגרש כל הדרך אל שער היריבה ואפילו לדאוג לכך שהמשחק ינוע בעיקר דרך האגפים - הכל הולך.

בנוסף לכך, אני בהחלט מוכרח לציין את השינוי המהותי ביותר שהוכנס במשחקיות השנה - השינוי במצבים הנייחים. עד כה שיטות מסורתיות למדי בהגבהת קרנות, בעיטת פנדלים וגם בעיטת בעיטות חופשיות הונהגו במשחקי FIFA, אלא שב-FIFA 17 הוחלט ב-EA SPORTS לשבור את הכלים ולהנהיג שיטות חדשות.

לדעתי, שתיים מן השיטות החדשות - האחת בעיטת הפנדלים ומשנהה בעיטת הבעיטות החופשיות - הן חיוביות ונוצרו בצורה טובה ואיכותית שמכניסה הרבה יותר טקטיקה וחשיבה בבעיטה, וגם משאירה הרבה יותר מקום לכיוון מדויק באמת מצד השחקן. באשר להגבהת הקרנות - אני חושב שהשינוי היה מעט מיותר, קשה מאוד להתרגל לשיטה החדשה ואני, באופן אישי, לא מוצא אותה נוחה או מספקת באופן כלשהו.

יתרה מזאת, מערכות ההגנה והמגע בין השחקנים על המגרש שופרו עד מאוד, המשחק הרבה יותר פיזי ונותן ביטוי ליכולות הפיזיות של השחקנים, המאבקים מרגישים "חיים יותר" ומכניסים אתכם עוד יותר לתוך המשחק, כאילו הייתם שם על המגרש ממש באותם הרגעים של המאבק על הכדור.

לבסוף, אציין לחיוב גם את המשחקונים שמופיעים לפני כל משחק - מצד אחד הם מאוד מהנים ואתם תמצאו את עצמכם שוכחים שאתם מנסים לשחק משחק מלא, ומצד שני הם מכינים אתכם בצורה לא רעה בכלל למשחק לפחות באחד מנדבכיו - יכול להיות שתשחקו משחקון שישפשף את יכולותיכם במסירת הכדור, וייתכן גם כי יהיה זה משחקון ששם דגש על נושא הבעיטה.

גרפיקה

כעת ארחיב על נושא הגרפיקה במשחק, נושא שעיניי השחקנים נשואות אליו בצורה אדוקה למדי מידי שנה ושנה, בכל הנוגע לנושא הפרצופים, המגרשים, התלבושות ועוד.

הגרפיקה במשחק FIFA 17 היא דווקא לא הנושא שהכי אהבתי בו. מצד אחד היא מרגישה כמו צעד אחד קדימה בתחום בסדרת משחקי FIFA, אבל מצד שני, רוב משחקי הספורט האחרים שיצאו השנה הרבה יותר יפים מבחינה גרפית והפרצופים בהם נראים הרבה יותר אמיתיים.

אבל בכל זאת - הפירוט הגרפי, בהתחשב במגוון הקבוצות העצום במשחק (עשרות ליגות שונות מהמון מדינות ברחבי העולם), הוא פשוט נהדר. התלבושות מעוצבות בצורה מופתית, המגרשים שופרו אף הם וגם אם הפרצופים עדיין לא נראים לגמרי אמיתיים, הם עדיין ריאליסטיים מאוד ונראה כי עבודת המידול וסריקת הפרצופים של הצוות שעבד על המשחק מאחורי הקלעים הייתה סיזיפית אך משתלמת.

The Journey

אלא שמעל הכל, התוספת המשמעותית ביותר ב-FIFA 17 הייתה, כמובן, הוספת מצב המשחק The Journey. מצב המשחק הזה, בעיניי, הוא פשוט מאוד קמפיין הכדורגל המושלם. 

ראשית, הסיפור בסך הכל נחמד למדי, הוא מעביר את התקופה הראשונה בעולם הכדורגל המקצועני של אלכס האנטר (כוכב The Journey ושחקן חדש בליגה האנגלית) בצורה יחסית מהנה ועסיסית, והתוספת הזו מרגישה די טובה, בהתחשב בכך שמי שמאוד לא אוהב את כל הנושא העלילתי יכול לשחק במצב המשחק Career Mode.

שנית, לפני כל משחק נתונה בידכם האפשרות לשחק או עם אלכס האנטר או עם הקבוצה כולה, מה שמדגיש עד כמה גדולה החשיבות של כל אחד ואחד מן הגורמים, גם הקבוצה וגם השחקן עצמו, היא גדולה במיוחד. אם תתנו את הכל בשביל הקבוצה תוכלו להתקדם, אבל אם לא תעשו את זה ותזלזלו במעמד, אתם לא תמצאו את עצמכם מתקדמים ותוכלו לראות כיצד הערך שלכם בשוק הולך ויורד ממשחק למשחק.

לבסוף, אפשר בהחלט להגיד ששיטת שיפור השחקן במצב המשחק הזה היא גם כן נהדרת - אתם מתאמנים באימונים הנוגעים לנדבכי המשחק בהם אתם מעוניינים להשתפר (לרוב הם נקבעים על ידי המאמן ורק לעיתים על ידכם) ובכל משחק ניתן לראות שיפור לאחר האימונים, עד לעליות משמעותיות באיכות הכללית של שחקנכם.

סיכום ומסקנות

לסיכום, FIFA 17 הוא משחק נהדר המשלב משחקיות בעלת יסודות יציבים מאוד וכזו שהיא גם עשירה, לצד גרפיקה שהיא אולי לא מהפנטת אבל היא כן טובה, וכמובן מצב משחק חדש ומרענן אשר בא לחולל שינוי משמעותי ועושה זאת. EA SPORTS שוב עשתה את זה, וכמות המכירות של המשחק לא משקרת - FIFA 17 הוא משחק הכדורגל הטוב של השנה הזו.

ציון סופי: 8.5 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.