הותרו לפרסום שמות החשודים בתיאום מחירים לקראת השקת FIFA 17; וגם - מה תקדים הענישה בנושא?

מאת: לידור אטיאס

ביום רביעי האחרון, יום לפני השקת FIFA 17 בארץ ובעולם (למעט צפון אמריקה), התגלה קרטל של מספר משווקים אשר ביצעו, לכאורה, תיאום מחירים ביניהם באשר למחיר המשחק FIFA 17.

החשד המרכזי בנושא עלה לאחר שהתכתבויות בין המשווקים בקבוצת "וואטסאפ" שפתחו בעניין נגלו לעיני רשות ההגבלים העסקיים וזמן קצר לאחר מכן כבר בוצעה סדרת מעצרים וחקירות שונות במשטרה של אותם גורמים שעשויים להיות מעורבים בעניין.

מאז הגילוי רשות ההגבלים העסקיים והמשטרה המשיכו לחקור את הנושא לעומק עד שבסופו של דבר הותרה לפרסום רשימת המעורבים בדבר אשר תיאמו ביניהם מחירים במקרה הזה של FIFA 17. הרשימה נמצאת להלן:
1. אבי פור - GAME AND MOBILE
2. אבי זיונץ - PLAY GAME
3. צביקה יערי - ד"ר צ'יפ
4. שלומי אלקיים - I TECH STORE
5. שי יעיש - פמיקון / FAMICON
6. אלי מרדכי - DIGITAL CENTER
7. יוני גור - יוני פלייסטיישן
8. הראל לביא, צביקה יערי - game world
9. תומר אביבי - GENESIS
10. גיל סרוסי - גיל אקסטיישן
11. רותם שרון, שי משולם - רותם אם אר אס GAME STATIONgame station

יש לציין כי במקרי עבר (דומים ככל האפשר) הוטלו עונשים של מאסרים בפועל כמו גם קנסות כבדים. עד כמה כבדים? הקנסות שעשויים להיות מוטלים כאן יכולים בקלות לגרום לקריסת חלק מן החנויות שברשימה.

מבחינה משפטית, נתפסו כאן החנויות במה שמכונה על פי החוק "הסדר-כובל". הגדרה המשפטית של המושג הזה לפי חוק ההגבלים היא "הסדר בין אנשים או גופים עסקיים המנהלים עסקים העלול למנוע או להפחית את התחרות."

במקרה שכזה החוק מגדיר עונש מקסימלי של עד 3 שנים מאסר בפועל וקנסות שעשויים להגיע גם למיליוני שקלים, ושוק הגיימינג אינו שונה מכל שוק אחר, כך שרק נצטרך לחכות ולראות מה תהיה הענישה בסופו של דבר ועד כמה הדבר היה חמור באמת.

ענישה, אגב, ניתנת גם אם מזוהה בסך הכל פוטנציאל לפגיעה בצרכן ו/או בתחרות, ודי בכך על מנת להביא להרשעה בפועל (כלומר - אין צורך בהוכחה כי שיתוף הפעולה שנוצר פגע בפועל בתחרות).

מה דעתכם על העניין הזה? האם אתם חושבים שהוא מסמל את מצב השוק בארץ או שאתם מאמינים בו? ספרו לנו מה דעתכם ואל תשכחו להישאר מעודכנים עם לייק בעמוד הפייסבוק שלנו.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.