"כלבי מלחמה" - ביקורת סרט ללא ספויילרים

מאת: לידור אטיאס

במאי טרילוגיית "בדרך לחתונה" טוד פיליפס חוזר לסיבוב נוסף על המסך הגדול עם סרטו החדש "כלבי מלחמה". הסרט למעשה מבוסס על סיפור אמיתי, וכמאפייני הסיפור - מאפייני הסרט. למה הכוונה? הסיפור עצמו מדבר על רמאות של 2 צעירים ביחס לפנטגון במלחמה בעיראק, דבר שהוא מצחיק בפני עצמו, אך יש בו גם טון רציני למדי, ואי אפשר להגיד שכל המעורבים צחקו עליו מאוחר יותר. אותו כפל משמעות בא לידי ביטוי בסרט, בשילוב המקסים שבו בין קומדיה לדרמה ועלילה. איך כל זה עובד בסופו של דבר? בקצרה - לא רע בכלל, אבל הסבר מלא יינתן רק בביקורת (את עיקרי הדברים ניתן למצוא בשלב הסיכומים).

מה הסיפור? - על עלילת הסרט, שהיא הלב והנשמה של הפרויקט הזה

במרכז העלילה שני צעירים, אפרים דיברולי ודיוויד פקהאוז, שהם סוחרי נשק בעלי אמביציה מרובה אך חסרי השכלה, המצליחים לנצל יוזמה ממשלתית המאפשרת לעסקים קטנים לגשת למכרזים לחוזים עבור צבא ארצות הברית במהלך מלחמת עיראק. השניים, שהחלו מחוזים קטנים, מתחילים לחיות את החיים הטובים ואז זוכים, להפתעתם הרבה וכמעט בטעות, במכרז נחשק של הפנטגון האמריקאי בעלות של 300 מיליון דולר. מה במכרז? חימוש כולל ומלא של הצבא האמריקאי באפגניסטן. 

כשמסתכלים על העלילה מתחילתה ועד סופה, אחרי הכל, היא לא רעה בכלל, מצליחה לשלב בתוכה אלמנטים של קומדיה ודרמה כאחד, יש בה כמה מן הרגעים היותר מצחיקים שאתם תראו בקיץ הזה ובכלל בשנה האחרונה, כולל רגעים מותחים ומרתקים, שיעבדו כמו שצריך גם אצל מי שמכיר את סיפור המקור וגם אצל מי שלא. 

בנוסף לכך, ביצירת סרטים המבוססים על סיפור אמיתי, הדגש על בחירת סיפור נכון ומתאים הוא עצום. בחירה שגויה או לא מתאימה עשויה לרסק סרט עוד בטרם החלו היוצרים לעבוד עליו, ולכן ראוי לציין כי בחירת הסיפור הייתה פשוט מצוינת, והביצוע עוד יותר. מי שייקרא את סיפור המקור לפני או אחרי הצפייה בסרט יווכח לדעת כי ההעברה של הסיפור הזה בסרט נעשית בצורה פשוט מדויקת וללא פשרות, כולל שמירה על אותנטיות בנוגע לשנים בהן אירע הסיפור במקור (הדבר כולל תלבושות, נופים, מבנים וכל מה שאתם מסוגלים מתארים לעצמכם).

דרמה בסרט

אחד מן המרכיבים העיקריים בסרט הוא הדרמה שבו, ואני מוכרח לציין שמדובר במרכיב שנשאר אחיד ורציף לאורך כל העלילה,  כזה שלא ניתק מאיתנו בנקודות מסוימות במהלך הסרט, ומעל הכל - כזה ששומר אותנו מרותקים למסך בכל רגע ורגע בצפייה בסרט.

חלק ניכר מיצירת הדרמה הכה מוצלחת בסרט הזה קשור בקשר אדוק במיוחד להצגה המוצלחת במיוחד של נדבכים מרכזיים בסיפור המקור שהיו דרמטיים בפני עצמם גם כשהם התרחשו בשטח, כאשר ההצגה הזו לוותה במשחק נהדר וללא פשרות של השחקנים הראשיים עם מימיקה מדויקת, הבעות פנים נהדרות וכמובן טון דיבור המשתנה בהתאם לסיטואציה.

ובאמת, כאשר אנחנו מקבלים במסגרת הצפייה שלנו את הנדבכים המרכזיים ביותר בסיפור, הדבר משפיע לחיוב ומאפשר לנו ליהנות מהסרט עוד יותר, עם כמה קטעים דרמטיים במיוחד, ועם דרמה שנמשכת מהרגע הראשון ועד לסצנה האחרונה.

קומדיה בסרט

ובכן, שמעתם כעת על הדרמה המצוינת בסרט, כך שהגיע הזמן לדבר על החלק המלוטש פחות בסרט, וזה שהצליח להשאיר בפי טעם מר לאחר הצפייה (מעט) - הקומדיה. אבל לפני שאתחיל, אני מוכרח להביע הסתייגות קלה - הסרט עצמו מאוד מצחיק ומבדר, וזו לחלוטין לא הסיבה שבגינה אני מעביר ביקורת על נדבך הקומדיה בסרט.

מה שקורה בפועל הוא שכבר מנקודת הפתיחה הסרט מבצע מעין הצהרת כוונות, עם סצנות מצחיקות ודרמתיות כאחד, מה שלחלוטין מכוון אותנו לצפות לדרמה וקומדיה המשולבות זו בזו והמעשירות זו את זו. השילוב בין שני הז'אנרים ממשיך לאורך רוב שלבי הסרט ופועל כמו שצריך, עד שמגיעות דקות הסיום. בדקות הסיום היוצרים החליטו לשבור את הכלים ופשוט לעבור לנוסח דרמתי בלבד, בשונה מאוד מהמצופה וללא כל סיבה הגיונית.

הדבר דומה למצב שבו התסריט למעשה חי עד לדקות הסיום, אלא שלאחר מכן נגמרו הרעיונות המשעשעים לתסריטאי והוא החליט שאין צורך באתנחתות קומיות או בסצנות מצחיקות יותר, כך שאנו נותרים עם מספר סצנות מאוד יבשות, שגם הדרמה הרבה פחות נשמרת בהן, והן נראות כמו מי שפשוט לא שייכות לסרט, כאילו הגיעו מעולם אחר.

סיכום ומסקנות

לסיכום ולעניין, "כלבי מלחמה" הוא סרט מצחיק ודרמתי כאחד, בעל עלילה סוחפת למדי שמצליחה להישמר רלוונטית גם לאחר מעל עשור (סיפור המקור מבוסס בשנת 2005), דבר הראוי להערכה רבה, אלא שמה שדווקא ראוי לגינוי הוא חוסר האחידות בנוגע לקומדיה, שנמצאת איתנו לאורך כל הסרט, ודווקא בסיום התסריטאי מחליט "לזייף" ולא מספק את הסחורה. חבל, זה לא היה רחוק ממושלם.

ציון סופי: 7 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.