"מוצאים את דורי" ייפגע במערכת האקולוגית?

מאת: נהוראי מבורך כחלון

מחלקת השימור הלאומית של אוסטרליה מזהירה כי הסרט "מוצאים את דורי" בהפקת אולפני פיקסאר שייצא לאקרנים ביוני השנה יוביל לפגיעה באוכלוסיית הדגים האקזוטית בשוני האלמוגים ולגל גדול של ציד דגים נדירים.

לאחר צאתו של הסרט "מוצאים את נמו" בהפקת אולפני פיקסאר בשנת 2003, נפוצו דיווחים רבים על כך שהסרט הוביל לפגיעה באוכלוסיית הדגים האקזוטית בשוניות האלמוגים בעולם, זאת לאחר שהדגים הנדירים שהופיעו בסרט עוררו בציבור הרחב עניין והובילו לגל גדול של צידם. הדגים העיקריים שניצודו באותו הגל היו דגי ליצן (שושנונים), שתי הדמויות הראשיות בסרט, והצייד העיקרי נעשה באזור התרחשותו של הסרט, שונית המחסום הגדולה באוסטרליה. בחודשים ובשנים שלאחר הסרט, אוכלוסיית דגי הליצן באזור התדלדלה בצורה קיצונית, ונפוצו יותר דגים בחנויות החיות מאשר בשוניות האלמוגים, שזו פגיעה חמורה במערכת האקולוגית.

כעת, שלוש עשרה שנים מאז, צפוי לצאת ביוני הקרוב ההמשך ל"מוצאים את נמו" - "מוצאים את דורי". חוקרים ואנשי טבע רבים חוששים כי גם סרט זה יוביל לגל צייד נוסף, ומערכת השימור הלאומית של אוסטרליה הכריזה בפומבי על חששותיה ועל הסכנה הכרוכה בחידוש גלי צייד כאלו ואחרים על יכולותיה המסוכנות לפגוע במערכת האקולוגית. מנהל המערכת, החוקר ואיש הטבע כרמן דה סילבה, אמר כי "מה שאנשים אינם מבינים הוא שלמעלה מ-90% מדגי הים נמצאים בחנויות באקווריום מאשר בטבע... אוכלוסיית דגי השונית כבר נאבקת בטמפרטורות המים החמות כתוצאה מההתחממות הגלובלית, והדבר האחרון שהיא צריכה זה להיעזב מביתה הטבעי".

הפעם, במרכז האיום לא ניצבים דגי הליצן. בסרט ההמשך צפויה לככב דמות מזן דגי הטאנג הכחולים, שנחשבים לנדירים אף יותר מאשר דגי ליצן, והם ככל הנראה יעמדו במרכז גל הצייד המדובר. קרן "לשמור על נמו" שהוקמה בשנת 2005 בעקבות גל הצייד הקיצוני הצליחה לבלום את סופם של דגי הליצן אז, והיא מקווה לעשות זאת גם עכשיו עם דגי הטאנג הכחולים. לשם כך, הקרן החליטה להריץ באינטרנט קמפיין תחת ההאשטאג "fishkiss4nemo#", בתקווה לעורר לעניין את הכוכבת הראשית בסרט המיועד, השחקנית אלן דג'נרס, אשר מדבבת את דורי בסרט.

מכל נקודת מבט שהיא, צייד כזה או אחר ייסב פגיעה רצינית וחמורה במערכת האקולוגית ויוכל לגרום לתוצאות הרות אסון. יש לקוות כי המקרה שהחל בשנת 2003 ונבלם בקושי רק בשנת 2005 לא יחזור על עצמו, וכי כעת הדגים לא יועזבו מבתיהם.

הסרט "מוצאים את דורי" בהפקת אולפני פיקסאר ובהפצת חברת וולט דיסני ייצא לאקרנים בישראל ב-23 ביוני הקרוב, ותצפו לקרוא אז את הביקורת שלנו בנושא. וכמובן, לא לשכוח לשתף באינטרנט - "fishkiss4nemo#".
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.