"כוכב הקופים: המלחמה" - ביקורת סרט ללא ספוילרים

|מאת: לידור אטיאס|

הקיץ הזה הוא ללא ספק מהיותר טובים של השנים האחרונות והוא סיפק לנו עד כה את "בייבי דרייבר" האדיר, "ספיידרמן: השיבה הביתה" שנחשב למצוין, "וונדר וומן" המעולה ועכשיו יש לנו את הסרט אולי הכי מצופה של הקיץ בעיני חובבי ז'אנר המדע הבדיוני - "כוכב הקופים: המלחמה". זהו הסרט השלישי בטרילוגיית הפריקוול בסדרת "כוכב הקופים", טרילוגיה אשר ממוקמת מבחינה כרונולוגית לפני הסרט הראשון משנת 1968 המציג מציאות אחרת לגמרי מזו המוכרת לכם ונחשב לאחד מסרטי המדע הבדיוני הטובים ביותר.

עד כה היו לנו שני סרטים נהדרים בטרילוגיה הזו - "כוכב הקופים: המרד" הציג דיאלוגים שובי לב, עלילה מפותחת ודמויות עמוקות לאין שיעור, ואותו המשיך "כוכב הקופים: השחר" שנחשב לקצת פחות טוב אך כזה שמתובל באקשן נהדר וממריץ ומלא באפקטים איכותיים ביותר, כאלה שיחסרו לכם מאוד אם תצפו כיום בסרטים הישנים משנות ה-60 וה-70 של סדרת הסרטים הזו. 

את הטרילוגיה, כאמור, חותם "כוכב הקופים: המלחמה" שהגיע לבתי הקולנוע היום ומציג את ההמשך הישיר בהחלט של הסרט השני בסדרה, "כוכב הקופים: השחר", ואם תשאלו אותי, חובה לצפות בו (ורצוי גם בסרט הראשון "כוכב הקופים: המרד") לפני הצפייה בסרט השלישי. אז מה קורה פה אחרי הכל? האם "כוכב הקופים: המלחמה" חותם את הטרילוגיה בצורה איכותית מכל הבחינות או שהוא מספק איכויות בינוניות בלבד שיאכזבו את המעריצים האדוקים? מיד תבינו.

עלילת "כוכב הקופים: המלחמה"

לאחר אירועי הסרט השני, ניצבים הקופים בסיטואציה לא פשוטה אל מול בני האדם ומתנהלת מלחמה של ממש בין שני הצדדים. סיזר חוזר כמנהיג הדגול והגדול של הקופים ועל אף המהלומות שהם חטפו, חוטפים ויחטפו מבני האדם, הוא צריך להוביל את עמו אל סיום המלחמה עם כמה שפחות נפגעים, בדרכי שלום או בלוחמה עד זוב דם.

ראשית, עלילת הסרט מצליחה לתפוס את הצופה מן השנייה הראשונה ועד לסיום הסרט בצורה רציפה. האחיזה הזו של הסרט בצופה מבחינה עלילתית מביאה לריתוק מוחלט אל המסך, ואוי לו לאדם שיפתח את הפלאפון ויפריע לפלא להתרחש. 

הדבר הנפלא באמת הוא שעל אף שמדובר בסרט ארוך למדי (140 דקות), הוא מטיב להישאר מעניין, מרתק, מותח, מרגש ומהמם לאורך רוב רובו של הזמן (בשאר הזמן הוא מציג איכויות מעט אחרות). זו מעלה חיובית מאוד וכזו שאפשר בהחלט היה לחשוש מחוסר מימוש שלה, שכן עלילה כה ארוכה נוטה להיות סבוכה ומבלבלת, אך כאן השימוש בזמן נעשה בצורה מדוקדקת ומדויקת עד כאב.

שנית, התפניות העלילתיות נבחרו בקפידה ושולבו בצורה נהדרת בתסריט הסרט באופן שמצליח לעורר מגוון רחב של רגשות בקרבם של הצופים ובעיקר להכעיס, להמם, לרגש, לשמח ולהעציב. הן גורמות ברובן לעניין גדול אפילו יותר בסרט מצד הצופים ואין ספק שהן חלק משמעותי ביותר מן העלילה כמכלול.

בנוסף, הסיפור עצמו מסופר בצורה שובת עיניים, מקורית ויוצאת דופן. היא אמנם לא מושלמת במאת האחוזים, אבל היא כן מצליחה לאחוז בחוזקה בצופים שעדים לסרט, עייפים כערניים, צעירים כמבוגרים ומעריצים כצופים חדשים. את התופעה הזו ראינו גם ב"כוכב הקופים: המרד" שהציג נקודת מבט מקורית במיוחד וידע כיצד להציג את הסיפור כולו בצורה יוצאת דופן, ממש כמו פה.

דמויות "כוכב הקופים: המלחמה"

דמויות עגולות ועמוקות מאז ומתמיד היו מנת חלקם של סרטי "כוכב הקופים", ו"כוכב הקופים: המלחמה" לא בא לשנות סדרי עולם או להציג סרט קיץ מטופש, בדיוק להפך. הדמויות המרכזיות שתפגשו בעלילה, בחלקן כאלה שכבר ראיתם קודם אם צפיתם בסרטים הקודמים, רק הולכות ומעמיקות עם התקדמות העלילה, אבל יותר מהעומק וההעמקה, היופי פה הוא קצת אחר - מנעד גדול של דמויות שונות.

אפשר להבחין בקלות בסוגים שונים של דמויות אשר מופיעים במהלך הסרט - אתם תפגשו מצד אחד בדמויות עקרוניות שהולכות אחר העקרונות והערכים שלהן, לא משנה מה עומד בדרכן, אך תפגשו גם דמויות פתוחות יותר אשר לא יהיו נוקשות אלא הרבה יותר גמישות מבחינה עקרונית וערכית. בנוסף לכל, כי גם זה מופיע אחרי הכל, תפגשו דמויות שהן יחסית סתמיות - הן אמנם תורמות את תרומתן הצנועה לעלילה, אך לא מורגשת שום התפתחות בקרבן ונראה שהן נועדו לעורר פעם אחר פעם רגש אחד ויחיד בקרב הצופה.

הדמויות פה הן לא רק כלי משחק בידי העלילה - הן ישויות פעילות בפני עצמן שקובעות את הסטנדרטים הערכיים, מצליחות להעביר בדרכן ביקורת חברתית ואפילו מצליחות לרגש, לעצבן, לשמח, להעציב ולהכעיס אותנו.

אבל מעל הכל, ערך ההזדהות - אין כמו דמות איכותית, ערכית ועמוקה שניתן להזדהות איתה ולעיתים אף ללמוד ממנה ומפעולותיה, לא משנה מה ההגדרות המוזרות של הסרט בה היא מופיעה. ערך ההזדהות הוא משמעותי ביותר בסדרה הזו, וגם בפעם הזו אנו זוכים בכמה מן הדמויות היפות ביותר של הקולנוע בשנים האחרונות. 

כמה מן הדמויות בסרט לא רק ברות הזדהות אלא גם ניתן להזדהות איתן בקלות עצומה ולא תשימו לב איך כערף עין לפתע הן יחלו לשחק לכם עם הלב ועם הרגש בצורה שאין שנייה לה. במיוחד האמור מתייחס לכאן לדמויות המרכזיות ביותר, אך אין ספק שזה די והותר על מנת להוציא אתכם מאולם הקולנוע נרגשים, נדהמים ומלאי רגש בצורה בלתי רגילה. אני יכול להבטיח לצופים האדוקים דבר אחד - הסרט הזה לא יעזוב אתכם כל כך מהר, וגורם ההזדהות הוא משמעותי ביותר ומבטיח את העניין הזה.

אפקטים ואקשן ב"כוכב הקופים: המלחמה"

כמצופה וכהמשך ישיר לסרט השני, גם כאן זכינו לאפקטים נהדרים. תחילה ישנה לכידת התנועה של הסרט, בכיכובו של אנדי סרקיס בתפקיד סיזר, ואני מוכרח להגיד שהשילוב של המשחק של צוות השחקנים עם ההנפשה של הקופים בסרט היא פשוט מושלמת. לא הצלחתי למצוא ולו פגם אחד בגרפיות של הסרט ובאופן שבו הוא מפיח רוח חיים בקופים בסרט, מהאיכות הגרפית של הקופים ועד למשחק עצמו, וכמובן הסנכרון בין השניים שהופך את כל חוויית הצפייה לתענוג צרוף.

האפקטים הנוספים שמופיעים בסרט הם מן הסתם כל נושא הפיצוצים והאש - גם האפקטים הללו לא מכזיבים ומופיעים בשיא תפארתם כאן. הם מצליחים לקשט את הסרט בצורה נהדרת ומופיעים בתזמונים נכונים ובמינונים נכונים עוד יותר.

לבסוף, האקשן בסרט הוא פשוט מדהים. כיאה לסרט מלחמה של ממש, האקשן הוא חלק מרכזי למרות מרכזיות העלילה וחשיבותה. האקשן שמוצג פה הוא פשוט מדהים, מצולם ברובו בצורה אדירה והוא מספק חווית קולנוע מרעננת וכזו שמתאימה לקיץ על אף שהסרט עצמו איכותי ונעלה הרבה יותר. הכוראוגרפיה והמשחק במהלך קטעי האקשן אף הם יוצאי דופן והופכים את הסצנות הללו ליותר מהוקצעות ומדהימות, כאלה שישבו אתכם בקסמיהן.

אם כבר הזכרתי את הצילום בעניין האקשן, אני מוכרח לציין פה פגם אחד בעניין הזה - במספר קטעים בודדים וקצרים בסרט הצילום נעשה בצורה לא מספיק טובה שממש תגרום לכם לכאבי עיניים, במיוחד אם תשבו לא מספיק רחוק מהמסך, אבל לא רק במצב הזה. זה היה פגם ניכר לעין בהחלט.

סאונד ומוזיקה

כנקודת הסיום של הביקורת, ארצה לומר כמה מילים לגבי חלק שלדעתי לא מקבל מספיק משקל והערכה במקרים גדולים מאוד - עניין הסאונד.

האפקטים המוזיקליים ב"כוכב הקופים: המלחמה" הם לחלוטין נהדרים, כאלה שרק מכניסים עוד רוח חיים ועוצמה לסרט הנהדר הזה, וברמת העיקרון הם לא נכשלים כלל וכלל - לא כשמדובר ברעשי רקע ולא כשמדובר באפקטים קוליים כאלה ואחרים.

קטעי המוזיקה המושמעים ברקע של כמה מהסצנות אף הם מעולים, ניכרת ההשקעה והעבודה הרבה שעומדת מאחוריהם, שעות על גבי שעות באולפנים מתאימים וכמובן התאמתם בצורה מושלמת לקטעים בסרט והסנכרון עמו לא מובנים מאליהם בכלל אף הם.

סיכום ומסקנות

בעיניי, "כוכב הקופים: המלחמה" הוא אחד הסרטים הטובים שתראו השנה לכל הפחות (בעיניי הוא הטוב ביותר) והוא מצטיין מכל הבחינות - יש לו עלילה מאוד מעניינת ומרתקת, הדמויות עגולות ויש מגוון של סוגים, האקשן ברובו הגדול אדיר ומספק את הסחורה והמוזיקה היא פשוט נהדרת. תאווה לעיניים. אל תפספסו את הסרט הזה בשום אופן, לא לפני שאתם צופים בשני הסרטים הראשונים בסדרה.

ציון סופי: 9 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.