ביקורת: "נסחפים"


"נסחפים" הוא סרט המבוסס על סיפור אמיתי. זהו סרטו של הבמאי האיסלנדי בלטסאר קורמקור, הזכור בעיקר בשל עבודתו על סרט הישרדות אחר – "אוורסט", בו הוא סיפר את סיפור השרדותן של שתי משלחות שמנסות לכבוש את ההר הגבוה בעולם.
תוצאת תמונה עבור סרט נסחפים

"נסחפים" עובר לאוקיינוס השקט, כדי לספר את  סיפורה של תמי אולדהם, המגולמת בכשרון רב על ידי שיליין וודלי ("אשמת הכוכבים", "מפוצלים"). תמי, צעירה מקליפורניה מחפשת הרפתקאות בעולם הגדול כשהיא פוגשת בריצ'ארד, אותו מגלם סם קלפין ("משחקי הרעב"), מלח בריטי מעט מבוגר ממנה והשניים נקשרים סביב אהבתם לסירות ולים. ריצ'ארד מציע לה להפליג עמו מסביב לעולם, וכשנקרית בדרכו הצעה להשיט יאכטה של זוג חברים עשיר מטהיטי לארה"ב תמורת 10,000$ הוא קופץ על ההצעה ומציע לתמי להצטרף אליו.

הם יוצאים למה שנדמה כשיט תענוגות על מי מנוחות בלי לדעת שהם עומדים להפליג הישר לתוך אחת הסופות הגדולות ביותר בהיסטוריה המתועדת. לאחר פגיעת ההוריקן, נשארת תמי לבדה על הספינה והיא עושה כל שביכולתה למצוא את ריצ'ארד. המשחק של שיליין וודלי מעורר השראה וגורם לצופים שיושבים בנוחות בכסאותיהם לדמיין מה הוא עושים במצב דומה, והאם יוכלו לאסוף את הכוחות הנחוצים לתפקד במצב לחץ שכזה. כשהיא מוצאת את ריצ'ארד לבסוף, היא מגלה כי הוא פצוע קשה ועליה לנווט בעצמה לחוף מבטחים.

הסרט מדלג בצורה מעניינת בין עבר להווה, בין רגעים של שמחה ופשטות לרגעים של סכנה ופחד. אנו עדים לסיפור אהבתם של הגיבורים ולתמונות קצרות וזכרונות מחייהם המשותפים, ואם כי הקפיצות האלו מקהות מעט את המתח יש בהן גם פן אנושי, שכן הגיוני להניח שאנשים ייזכרו בזמנים טובים יותר במצבים שכאלה. זוויות הצילום מעניינות במיוחד, שכן לכל אורך הסרט ניתן לראות שהושקעה בהן מחשבה רבה, וישנם קטעים רבים שצולמו אף מתחת לפני הים בחדות מדהימה.

המשחק של שיליין וודלי אכן מצליח לעורר הזדהות ואמפתיה, ובסרט הזה היא מגיעה כמעט עד קצה גבול היכולת שלה – היא נמצאת כמעט בכל סצנה. מכיוון שריצ'ארד סופג פגיעה קשה ואינו מסוגל לתפקד – על תמי מוטלת האחריות לדאוג להישרדותם. אין ספק שזה תפקיד שונה למדי מאלו שלקחה על עצמה בעבר, אך היא מצליחה לעמוד באתגר הזה ומציגה אישה חזקה ועצמאית שמסוגלת לשרוד גם בתנאים קשים כמו אלו שנקלעה אליהם. לעומתה, סם קלפין המשחק את ריצ'ארד, אולי בשל התפקיד הפסיבי יותר שניתן לו, לא מצליח להגיע לאותו מיצוי של המשחק שלו, ובסופו של דבר לא משמש הרבה יותר מאשר שחקן צדדי להופעה של שיליין וודלי.

ישנם רגעים בהם הפחד וההבנה של המצב הנורא בו נמצא הזוג כמעט מוחשיים, כאשר הם נסחפים לאטם על סירה רעועה באוקיינוס השקט. אורכו של הסרט כשעה וחצי, אך נדמה לפעמים שלוקח לו זמן רב להגיע לנקודה ולפתח את הסיפור. לעתים, הדרמה הזו נגררת שלא לצורך והקפיצות שבין הקטעים הסוערים ומלאי האקשן לבין זיכרונות והווה שקטים יותר נעשית מעייפת. אחרי הכל זה בכל זאת סיפור על זוג שנסחף בים במשך יותר מחודש, ולכן לא כל רגע יכול להיות מרתק.

סרט כמו זה הוא כמעט כמו הצגה, מכיוון שהוא מתרחש רובו במקום אחד ומספר הנוכחים מוגבל, ועל כן אם הוא לא ניחן בתסריט יוצא דופן או ברעיון מיוחד ומקורי יהיה לו קשה לרתק את הצופה למשך כל אורך הסרט. על אף העובדה שהרומן בין זוג האוהבים הזה לא שונה בהרבה מאלו שנראו בעבר על המסך הגדול, אכן יש מספר תפניות מפתיעות בעלילה. העובדה שהוא מבוסס על סיפור אמיתי רק מקנה לו אמינות נוספת, ומוסיפה מימד של עניין וריאליזם לסיפור. מטבע הדברים הסיפור כבר ידוע מראש מכיוון שהוא קרה בעבר, ולכן עדיף להיכנס לסרט הזה ללא חיפוש מוקדם על המאורעות שאירעו לזוג ב-1983. ככל שתמעיטו בקריאה על הסיפור כך יוכל הסרט לסחוף אתכם יותר.

למרות חסרונותיו - בסופו של דבר, הסרט מצליח לרגש ולעורר מחשבות אצל קהל הצופים, וסיפור ההישרדות המיוחד הזה בהחלט שווה צפייה.


ציון סופי: 7 מתוך 10
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.