תכני VOD ביום כיפור, מצב העניינים: מי מאפשר ומי לא?

|מאת: לידור אטיאס|

במרחב הציבורי במדינת ישראל, יום כיפור נחשב יום קדוש מאוד, גם מבחינת הדת (מן הסתם), אך גם מבחינת המשק, כאשר ישנה סגירה כוללת של בתי עסק, מקומות בילוי ושאר ירקות. אלא שבעולם הדיגיטלי אנו נכנסים אל התחום האפור שלא לגמרי ברור מה קורה בו, מפני שההפעלה שלו לא דורשת כוח אדם כשמדובר בפרק זמן יחסית נקודתי של יום אחד. אני מדבר כמובן על ה-VOD האהוב על כולנו.
כיום, ישנן מספר חברות תקשורת הפעילות בשוק הטלוויזיה ומציעות שירותים שונים, כל אחת לפי יכולותיה והמחירים בהתאם. משתמשי ה-VOD משלמים בתדירות חודשית על השירות כאשר בממוצע השירות עצמו עולה לרובנו מספר שקלים ליום שימוש אחד. אלא שביום כיפור מתהפכים במעט היוצרות וה-VOD של כל אחת ואחת מן החברות נסגר הרמטית כלפי צופים שמעוניינים להשתמש בו ומחליטים שלא לשמור את היום. אבל אל לנו לשכוח - הצופים הללו משלמים על השירות הזה, גם אם מדובר בשקלים בודדים.

אז מה מצב העניינים כרגע? ישנה צדיקה אחת בסדום אשר החליטה להותיר את מצב ה-VOD בעינו ולאפשר צפייה בתכנים, אך שאר החברות, ביניהן HOT ו-yes המאכזבות, החליטו להותיר את ה-VOD סגור כמדי שנה.

החברה שתאפשר צפייה בתכניה היא חברת טריפל סי אותה אתם מכירים (אולי) כ-smart.tv. היא תמשיך להציע תכני VOD גם במהלך היום הזה ותוכלו להשתמש בהם.

זה נראה מיותר לציין, אך שני שירותי VOD נוספים הפעילים בישראל יוותרו פעילים גם במהלך היום עצמו והם שירותיהן של החברות נטפליקס ו-Amazon.

מצד כל שאר החברות - HOT ,yes, סלקום ופרטנר התקבלה הימנעות מהפעלה, זאת למרות שהחוק לא דורש זאת מהן והן למעשה עושות זאת על דעת עצמן. אלא שיש הטוענים כי מכיוון שה-VOD מתויג כערוץ, בסופו של דבר החקיקה לא הייתה מאפשרת הפעלה שלו ביום הזה לאחר דיון בנושא, דיון שלא היה.

את ההצעה לפנות בנושא הפעלת VOD ביום כיפור הגישה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, כלפיה גם הגיבו.

מחברת yes נמסר בתגובה: "באשר להצעתה של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, לא נוכל להתייחס להצעה זו בלוח הזמנים הקצר. ככלל, העולם הטכנולוגי המשתנה של שידורים על גבי רשת האינטרנט מחייב חשיבה מחדש."

מחברת סלקום נמסר בתגובה: "חברת סלקום מכבדת את קדושת יום הכיפורים ומפעילה רגולציה עצמית מותאמת לחוק, במסגרתה החברה פועלת. כמקובל במתכונת יום כיפור היא מפעילה חסימת שידורים אשר תחל באופן הדרגתי בערב יום כיפור משעות הצהרים. מערך ההקלטות והשידורים הזרים יישארו זמינים לצפייה. השירות יחזור למתכונת רגילה באופן הדרגתי עם צאת יום הכיפורים."

מחברת פרטנר נמסר בתגובה: "אנו מכבדים גם את החג וגם את החופש של הלקוחות לבחור לצפות בתכנים. הערוצים הלינאריים, כמקובל, סגורים, למעט חדשות בינלאומיות. שירות VOD - סגור. הקלטות ו-Catch up (הקלטה אוטומטית של עד שבועיים אחורה בערוצים הלינאריים) - זמין. עולם האפליקציות, כולל נטפליקס ויוטיוב - זמין."

מה אתם חושבים? צריך להפעיל VOD במהלך יום כיפור לטובת החילונים שמשלמים או שצריך לשמור על טהרת היום? ספרו לנו ואל תשכחו להישאר מעודכנים עם לייק בעמוד הפייסבוק שלנו.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.