סיקור המשחק Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration
מאת: לידור אטיאס
ממש לאחרונה השתלבו להם 2 אירועים משמעותיים מאוד בסדרת משחקי Tomb Raider הוותיקה - חגיגות יום ההולדת ה-20 לסדרה (יום הולדת שיתרחש בפועל ב-22 בנובמבר הזה, מפני שב-22 בנובמבר 1996 יצא המשחק הראשון בסדרה, שענה לשם Tomb Raider מן הסתם) והגעת המשחק החדש ביותר בסדרה, Rise of the Tomb Raider, גם אל ה-PS4 שנה בדיוק לאחר צאתו אל ה-PC וה-Xbox One.
שילוב 2 האירועים הללו הוליד את השם Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration, ולא סתם - לא מדובר בסתם גרסה של המשחק, אלא בכזו שכוללת את כל התוכן שיצא עד כה אל המשחק המקורי, כולל חבילות הרחבה. אז לפני שנבין האם ההגעה ל-PS4 הייתה מוצלחת אף היא, בואו נעשה סדר בבלאגן עם רשימת התוכן שכוללת הגרסה הזו של Rise of the Tomb Raider.
*שעת משחקיות נוספת ב"Blood Ties", חבילת הרחבה סיפורית חדשה (כולל תמיכה ב-PSVR).
*מצב משחק חדש - "Lara's Nightmare" - זומבים מתקיפים את אחוזת קרופט ועל לארה לשרוד את המתקפה.
*Co-Op ברשת ל-2 שחקנים במצב המשחק "Endurance Mode" (לראשונה במשחק Tomb Raider כלשהו).
*5 סקינים קלאסיים של לארה כמו גם סקין המלביש אותה בדיוק כמו שהתלבשה במסע לאנטארקטיקה ב-Tomb Raider III.
*דרגת קושי חדשה העונה לשם "Extreme Survivor" - זו דרגת קושי שמגבילה אתכם בצורה יוצאת דופן ומקשה על המשחק מאוד.
*חבילת ההרחבה "Baba Yaga: The Temple of the Witch"
* חבילת ההרחבה "Cold Darkness Awakened"
*תלבושות חדשות
*כלי נשק חדשים
*"קלפי מסע" חדשים
כאן נגמרת הרשימה, וניתן בהחלט לראות שמדובר בכמות אדירה וחסרת תקדים של תוכן במשחק אחד ויחיד בסדרה. אבל מובן שכל התוכן הזה לא יהיה שווה ללא התאמות טובות ל-PS4 בכל נושא הגרפיקה והמשחקיות, כך שמיד אדבר גם עליהם.
ממש לאחרונה השתלבו להם 2 אירועים משמעותיים מאוד בסדרת משחקי Tomb Raider הוותיקה - חגיגות יום ההולדת ה-20 לסדרה (יום הולדת שיתרחש בפועל ב-22 בנובמבר הזה, מפני שב-22 בנובמבר 1996 יצא המשחק הראשון בסדרה, שענה לשם Tomb Raider מן הסתם) והגעת המשחק החדש ביותר בסדרה, Rise of the Tomb Raider, גם אל ה-PS4 שנה בדיוק לאחר צאתו אל ה-PC וה-Xbox One.
שילוב 2 האירועים הללו הוליד את השם Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration, ולא סתם - לא מדובר בסתם גרסה של המשחק, אלא בכזו שכוללת את כל התוכן שיצא עד כה אל המשחק המקורי, כולל חבילות הרחבה. אז לפני שנבין האם ההגעה ל-PS4 הייתה מוצלחת אף היא, בואו נעשה סדר בבלאגן עם רשימת התוכן שכוללת הגרסה הזו של Rise of the Tomb Raider.
רשימת התכנים שנמצאים בחבילה:
*עותק PS4 של Rise of the Tomb Raider (מצב משחק סיפורי בלבד ללא מצב משחק מרובה משתתפים שלא היה קיים גם בגרסה המקורית).*שעת משחקיות נוספת ב"Blood Ties", חבילת הרחבה סיפורית חדשה (כולל תמיכה ב-PSVR).
*מצב משחק חדש - "Lara's Nightmare" - זומבים מתקיפים את אחוזת קרופט ועל לארה לשרוד את המתקפה.
*Co-Op ברשת ל-2 שחקנים במצב המשחק "Endurance Mode" (לראשונה במשחק Tomb Raider כלשהו).
*5 סקינים קלאסיים של לארה כמו גם סקין המלביש אותה בדיוק כמו שהתלבשה במסע לאנטארקטיקה ב-Tomb Raider III.
*דרגת קושי חדשה העונה לשם "Extreme Survivor" - זו דרגת קושי שמגבילה אתכם בצורה יוצאת דופן ומקשה על המשחק מאוד.
*חבילת ההרחבה "Baba Yaga: The Temple of the Witch"
* חבילת ההרחבה "Cold Darkness Awakened"
*תלבושות חדשות
*כלי נשק חדשים
*"קלפי מסע" חדשים
כאן נגמרת הרשימה, וניתן בהחלט לראות שמדובר בכמות אדירה וחסרת תקדים של תוכן במשחק אחד ויחיד בסדרה. אבל מובן שכל התוכן הזה לא יהיה שווה ללא התאמות טובות ל-PS4 בכל נושא הגרפיקה והמשחקיות, כך שמיד אדבר גם עליהם.
תמונה להמחשה בלבד |
משחקיות
שום דבר לא השתנה - שוב אין אכזבות בגזרת Tomb Raider והמשחקיות בו היא פשוט פנטסטית. מראש אציין כי היא מחולקת למספר נדבכים שונים שכל אחד ואחד מהם מאפיין בצורה כזו או אחרת את המשחקיות עד ששילובם יוצר יחידה אחת שמתפקדת בצורה כמעט מושלמת.
ראשית, אדבר על הפארקור והטיפוס במשחק - הפארקור נוצר בצורה הכי מהוקצעת שיכולה להיות עם מספר רב של אפשרויות - החל מקפיצות מסלע לסלע ומעץ לעץ, דרך טיפוס על קירות אבן וקרח ועד לאומגות על כמה מאות מטרים ובגובה של כמה קילומטרים מעל גובה פני הים - שום דבר לא מרגיש חסר, הכל שלם, וכל האנימציות נוצרו בצורה נהדרת וללא תקלות או באגים כלשהם.
מעבר לעניין השלמות שבבנייה השיטתית של הנושא הזה, יש לציין כי ביצוע פארקור במשחק הוא פשוט מהנה, שזה כמובן דבר נוסף שאנו מחפשים כגיימרים במשחקים שלנו, לעיתים אפילו לפני הרבה מאוד דברים אחרים. החוויה עצמה פשוט עוצמתית, ישנם לא מעט חלקי פארקור בעצימות מאוד גבוהה הכוללים כמות לא קטנה בכלל של סוגי טיפוס ודורשים ריכוז בכל שנייה ושנייה (טיפ: אל תורידו את העיניים ממסך הטלוויזיה אפילו לא לשנייה, המשחק הפכפך וכולל כמות אדירה של תלאות בדרך).
שנית, ישנו נושא הלוחמה, נושא לא פחות חשוב, בעיקר מפני שהוא מהווה נדבך עצום במשחק ואתם תידרשו להילחם (בין אם בהתגנבות ובין אם בהתקפה פרונטלית) עוד לפני או אפילו במהלך הטיפוסים והפארקור שלכם. בדיוק בגלל שהלוחמה כל כך משמעותית במשחק, אקדיש לה כעת כמה מילים ואסביר בדיוק כיצד מערכת הלוחמה מתפקדת במשחק.
הלוחמה במשחק היא נהדרת, הן מהבחינה ההתגנבותית אשר נותנת לכם לא מעט אפשרויות, כולל הריגות שקטות רגילות, הריגות שקטות משיחים ומגובה של עצים, הסתתרות במגוון מקומות שונים, הסחות דעת ועוד, והן מבחינת ההתקפות הפרונטליות, אשר כוללות מספר רב של פונקציות (ירי בחץ וקשת, ירי בנשק חם, מכות, דקירות ועוד) ובד בבד לא סובלות כמעט מבאגים, דבר שראוי להערכה עד מאוד במשחק שכולל לא מעט מהן.
דבר נוסף שמאוד יפה בכל נושא הלוחמה הוא שישנו שילוב יפה מאוד שלו בעלילה - בחלקים מסוימים מאוד כן נכפת עליכם התקפה פרונטלית וקרב ירי חסר מעצורים, אבל ברוב הזמן בחירה נמצאת בידכם, ואתם בוחרים כיצד להוציא את ההתקפות שלכם לפועל, כך שאין נתיב אחד ויחיד במשחק אלא הרבה יותר, דבר שהוא חשוב ומשמעותי, במיוחד כשמדובר במשחק בעל עלילה לינארית למדי.
ישנן מספר מערכות נוספות במשחק, כמו למשל מערכת התנועה, אך מערכת הפארקור ומערכת הלוחמה הן 2 המערכות המרכזיות וכפי שניתן לראות - הן מוצלחות במיוחד.
גרפיקה
לאחר שסיימנו לדבר על המשחקיות, הגיע הזמן לדבר על הגרפיקה.
הגרפיקה במשחק היא פשוט נהדרת, ועל אף האתגר שביצירת נופים עוצרי נשימה (הסביבה ברוב הזמן היא טבעית ולא אורבנית), אפשר בהחלט לראות שאין זה קשה כלל למפתחים, אשר יצרו כמה מן המראות היותר יפים ופסטורליים שראיתי במשחק וידאו. ההרים המושלגים עשויים בצורה פשוט נהדרת עם מודלים ריאליסטיים וטקסטורה איכותית, כאשר גם היערות מאוד יפים וכוללים מראות מרהיבים לעין, בעיקר בזכות המגוון הרב שבהם והסביבות השונות שהם מציעים לשחקן.
באשר לדמויות, אפשר בהחלט להגיד שהן מציאותיות מתמיד, עם מידול ששם דגש אפילו על הפרטים הקטנים ביותר, שיער איכותי ומציאותי מאוד, ביגוד שגם כן עוצב בצורה נהדרת ומגוון לא רע בכלל בכל הנוגע לדמויות, הכולל פרצופים שונים לגמרי שאתם תפגשו בכל הרפתקה והרפתקה אליה תצאו בדרככם במשחק.
הדבר היחיד שהעיק במעט על הגרפיקה הוא שכן ישנם כמה באגים גרפיים במקרים מסוימים, הם לא בולטים במיוחד לעין ברוב הזמן, אבל לי, באופן אישי, זה הפריע במעט בכל חווית המשחק.
הסיפור
הסיפור ב-Rise of the Tomb Raider הוא סיפור נפלא ומלא בתלאות שונות, נרטיבים עלילתיים שונים וכמובן מרגיש חי להפליא בכל רגע ורגע. הסיפור דואג לשחק עם הרגש לא מעט, כולל כמה הפתעות מסעירות במהלך הדרך ומוביל את לארה אל נקודת הסיום בצורה הטובה ביותר שיש.
ובכל זאת, יש בו 2 נקודות חולשה - על אף שחלק מהדמויות כן עוצבו מבחינה נהדרת בכל הנוגע לאופיין ואופי פעולתן, חלק קטן מהדמויות מרגיש מאוד לא ברור ובעל שיקולים מוזרים למדי שגורם לחוסר אמפתיה בפועל כלפי אותן דמויות. נקודה נוספת לרעת הסיפור היא שהוא מרגיש ככזה שמצד אחד כן ממצה את עצמו ומסב לכל הדמויות בו לא מעט נזק וצורך במנוחה ארוכה, אך מצד שני מנסה להוביל בכוח למשחק המשך (ששמו הודלף לאחרונה בצורה מוזרה למדי). עוד קצת עבודה על העלילה הייתה פותרת את הבעיות הללו, כך שזה מרגיש לי כמו פספוס קטן.
סיכום ומסקנות
Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration הוא המשחק המושלם לחובבי משחקי הרפתקאות עלילתיים - יש בו כמות תוכן אדירה, משחקיות נהדרת ומהוקצעת, גרפיקה טובה וגם סיפור מעניין ומרתק, אך כזה שלא חף מפגמים וכן יצליח להרגיז אתכם בכמה נקודות ספציפיות בו. אם תשימו את הבעיות הקטנות בצד, מדובר במשחק מושלם לחובבי הז'אנר ולגיימרים שמבינים את הערך האדיר של סיפור מצוין.
ציון סופי: 8 מתוך 10
תודה רבה ל"הד ארצי" על סיפוק העותק לסיקור המשחק.