No Man's Sky - סיקור המשחק

מאת: יואב ירושלמי

לפני 3 שנים בערך, נחשף העולם כולו למשחק חדש, שאפתני ומעניין, שחושף דברים שלא היו מעולם במשחקים, ואני בספק אם יהיו. למשחק קוראים No Man's Sky, ולמרות הטריילרים והטיזרים הלא מעטים שיצאו מאז, עד השבוע האחרון לא ידענו אפילו עשירית מההפתעות והחידושים שהמשחק טומן בתוכו.

משחקיות

כמו שנאמר בהתחלה, המשחק הזה טומן בתוכו יסודות וחידושים שלא נראו עד היום בשום משחק לפניו. אין ספק שביצירתו, Hello Games התקדמה צעד ענק בתעשיית המשחקים העולמית.

אז על מה בעצם מדבר המשחק? בתחילת המשחק, אתם מקבלים הצצה קטנה לשדה הכוכבים העצום שמסביבכם, חלקם כבר מיושבים, חלקם לא, בחלקם רגל אדם לעולם לא תדרוך. כמות הכוכבים במשחק עצומה, ולעולם לא נגלה אפילו חצי מהם. אתם פותחים את העיניים, מולכם נמצאת החללית המרוסקת שלכם, מעט משאבים וטכנולוגיות הרוסות. אתם סורקים את הכוכב, בין אם הוא צבעוני, קודר, רעיל או קפוא, ומתחילים להסתובב קצת. באחת מהמכונות ההרוסות ליד החללית מסתתרת חידה גדולה. אתם פונים למכשיר ומתחילים לתקשר עם מעין מדריך גלקטי ושמו אטלס, הוא מציע לכם את שירותיו ועזרה בהגעה למרכז היקום.

עכשיו, מכשבחרתם האם לקבל את ההצעה או לא, עליכם לאסוף חומרים ולתקן את החללית שלכם. אתם נחשפים למגוון עצום של חומרים, כל אחד מהם בצורה שונה, וישנם כאלו הנדירים יותר ונדירים פחות. אתם אוספים משאבים ומתקנים את ספינת החלל שלכם. הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות הוא לצאת מהכוכב הזה. לגלקסיה הגדולה, ליקום העצום.

זו הייתה ההקדמה, כל שחקן ושחקן עובר את השלב הזה בשביל לא להתבלבל לגמרי, ולהבין מה המטרות והשאיפות שלו במשחק. אלא שעל מנת לממש את המטרות שלכם במשחק, קודם כל ולפני הכל תצטרכו לאסוף חומרים, הרבה מאוד חומרים. מתחילת המשחק נמצא בידיכם מעין רובה קטן, אשר ביכולתו לחצוב חומרים שונים בעזרת קרן שמפרקת אותם לאטומים. כמות החומרים עצומה גם היא, ולעיתים מצאתי את עצמי עובר בין גלקסיות אך ורק בשביל רכיב אחד, שקיים רק בכוכבים מסוימים מאוד. את החומרים שאספתם תוכלו למכור, או שתוכלו לשמור על מנת ליצור דברים חדשים ולשדרג את הכלים שלכם. לעיתים נתקלתי בבאגים רציניים, למשל, במהלך כריית הזהב על כוכב מסוים המשכתי להתקדם אחרי סלע אחד, וכשהסתובבתי היה שם סלע אחר, שלם, וכשהתקרבתי בחזרה הבחנתי בכך שהסלע מתפוגג וממנו נשארות אותן פיסות מהסלע הקודם, אותו כבר חצבתי.

אז כן, יש באגים ויש מה לשפר, חלק מהחומרים הם מאוד מסובכים ולעיתים פשוט לא נוח לעבוד עם המערכת. אבל בסך הכל, המערכת בסדר גמור, ועושה את העבודה הדרושה.

כמו שציינתי, יש באפשרותכם להשתמש בחומרים אותם אספתם בכדי ליצור טכנולוגיות חדשות אותן גיליתם.
למערכת השיפורים יש לי המון שבחים, ואני שמח וגאה להגיד שהיא כמעט נטולת באגים לגמרי. יש כמות עצומה של שיפורים אפשריים, חלקם טובים וחלקם פשוט לא שווים את בזבוז החומרים עליהם. לכל שיפור יש השפעה אחרת על המערכת ותרומה שונה להתקדמות שלכם במשחק. תמיד יש עוד מה לשפר בנשק, בין אם זה בחללית או אצלכם ביד. המערכת היא נוחה, מוסברת היטב וגדולה מאוד.

אלא שכמובן שלא רק לנשקים יש שיפורים וטכנולוגיות, אלא גם למרבית הציוד שלכם.
המשחק מזכיר סרט מדע בדיוני, בו בני האדם התקדמו מספיק בכדי להכיר צורות חיים אחרות ולטייל בגלקסיות בחופשיות, כך שמן הראוי שתבוא גם הטכנולוגיה העתידנית והמתקדמת. כל שחקן מצויד בתיק סילון, רובה לייזר וחללית משלו, כ-3 טכנולוגיות מתקדמות מאוד. גם כאן, יש כמות גדולה מאוד של טכנולוגיות חדשות ורעיונות מקוריים.
בסך הכל המערכת הזו היא לא מושלמת, אבל גם היא, כמו בדומה למערכת שדרוג הנשקים, מציגה לנו מגוון רחב של פריטים וטכנולוגיות.

אחרי שעברנו על מערכות השיפורים והטכנולוגיה, נעבור על מערכת הלוחמה במשחק.
בין אם זו לוחמה בחלל כנגד שודדים אכזריים ובין אם זו לוחמה על כוכב כנגד חיה אימתנית או רובוט שומר, מערכת הלוחמה פשוט מדהימה - היא נוחה ומציאותית, והדבר החשוב ביותר לדעתי, הגיונית. השודדים יהיו אלה שיתקפו ללא סיבה, אך ורק בשביל להרוג אותכם. לעומתם, החיות יתקפו רק כאשר אתם חודרים לשטח שלהן, או תוקפים אותן בעצמכם. והרובוטים, הם חלק מן המשטרה הגלקטית, ולמעשה דואגים שאף מטייל לא ייקח כמות גדולה מדי של חומרים ויפגע במערכת האקולוגית של הכוכב. הם ילחמו בכם במידה ולקחתם משהו שעליכם להתרחק ממנו, או במידה ותקפתם אותם או אחד מן החיים על הכוכב.
מגוון הנשקים הידניים הוא לא גדול בכלל, אך הוא מספיק בכדי ליצור חווית לוחמה ממריצה, מהנה ומציאותית.

ומעניין לעניין לעניין אחר לגמרי - אחד מהדברים שאמרו המפתחים, הוא שהמשחק הוא מרובה משתתפים, אך הוא נועד לשחקן יחיד בלבד, ולא לשני שחקנים שישחקו ביחד. לכן ביקש יוצר המשחק שון מוריי מן השחקנים שלא ינסו להיפגש ושיתייחסו למשחק כאל משחק לשחקן יחיד. כמובן שיש כאלה שבכל זאת ניסו, אך למרבה ההפתעה, הם היו באותו מקום ולא ראו אחד את השני. הדבר הזה העלה שאלות ותהיות לגבי אמינות האמירה של מוריי - האם המשחק באמת מרובה משתתפים? כנראה שלא, אך לעומת הרבה אנשים אחרים, אני לא רואה בזה שום דבר רע. המשחק הוא עצום, יש הרבה מה לעשות וממש אין צורך בעוד אדם לצידך, בטח ובטח כשיש אנשים שכל מטרתם היא לפגוע באנשים אחרים במכוון.

כמו כן, לצערינו התקבל מידע רב על באגים בלתי נסבלים במשחק, במיוחד בפלטפורמת ה-PS4. ידוע שיש קריסות חוזרות ונשנות במשחק, לעיתים ברגעים חשובים בהם יש עליכם ציוד אשר בזה הרגע מצאתם ולא תמצאו שוב. יש גם באגים מוזרים אשר לא מאפשרים לכם לעשות דברים בסיסיים כמו לחצוב אבן או לטוס כראוי.
הבאגים הם חלק גדול במשחק עבור חלק מן האנשים, ויש מקום עצום לשיפור בנושא, מפני שאלו מכם שחפצים לשמור על ה-PS4 בריא ושלם לבטח יוותרו על No Man's Sky כאשר הוא יגרום לקריסה כוללת של הקונסולה 3 פעמים ביום.

בסך הכל המשחקיות ב-No Man's Sky היא מצוינת, אבל היא מלאה בפוטנציאל לא ממומש. המשחק יכול להביא הרבה יותר ממה שהוא נותן ולהגדיל בהרבה את האפשרויות שבו. יש הרבה מאוד מה להוסיף, ואני מקווה שבעדכונים הבאים יתווספו דברים חדשים למשחק.

גרפיקה

הגרפיקה במשחק היא טובה ולא יותר. היא לא מרהיבה במיוחד, אך היא נראית טוב ולא גורעת מההנאה. הגרפיקה אמנם לא מדהימה, אך הנופים כן, ולעיתים הם עשויים להיות פשוט מאוד עוצרי נשימה, כאלה שאני באופן אישי יכול לצפות בהם דקות שלמות מבלי שימאס לי.

אך גם כאן יש מה לשפר - כמות הכוכבים העצומה היא גדולה מדי בכדי להיות מיוצרת על ידי אדם, במיוחד כשמדובר בצוות של 13 אנשים, לכן יצירת הכוכבים התבצעה בעזרת אלגוריתמים שגרמו לכך שבכל כוכב יהיו שינויים והבדלים קלים ביחס לקודמו. עובדה זו גורמת להמון כוכבים לחזור על עצמם, יש הרבה כוכבים שהם דומים עד מאוד וגם קרובים אחד לשני, ורק החיות ומאפיינים קטנים אחרים מבדילים ביניהם, מה שיוצר הרגשה של חזרתיות מעיקה.

חיות ויצורים

על כל כוכב יש חיות שונות, חלקן מוזרות עד כדי צחוק, וחלקן מעניינות ומדהימות ביופיין הפראי. אחד הדברים האהובים עליי ביותר במשחק הוא המגוון העצום של החיות. אני חושב שזו חוויה הכרחית במסע בין כוכבים ושצוות הפיתוח סיפק לנו את החוויה בצורה מספקת ומעניינת.

בנוסף לחיות, ישנם החייזרים מהזנים השונים. אתם תמצאו את עצמכם משוחחים, סוחרים וכמובן נפגשים עם מספר עמים גלקטיים של חייזרים. אחת התוספות האהובות עליי היא האפשרות לשפר או לערער את היחסים בין השחקן לאחד העמים הללו. לעומת זאת, אני כן חושב שיש כאן פוטנציאל גדול ולא ממומש, והוא מלחמת חלל. השודדים שתוקפים אותכם בצורה אקראית הם ככל הנראה היחידים שיספקו לכם קרב מעניין בחלל. אי אפשר ליצור מלחמה עם אחד העמים, מלחמה תמידית שתיתן את האפשרות להיות חלק מצבא של גזע מסוים ולהילחם באחר, ועוד מספר רעיונות מעניינים ואפשריים לא ממומשים במשחק למרות הפוטנציאל הענק.

סיכום

המשחק No Man's Sky מציג התקדמות ענקית בתחום משחקי הוידאו בעולם, הוא פורץ גבולות שלא נפרצו עד היום ומציג אפשרויות שלא נחשפנו אליהן במשחקים עד היום. למרבה הצער יש לו המון פוטנציאל לא ממומש וכל שנותר לנו לקוות הוא שבהמשך ההתפתחות של המשחק חלק מן הפוטנציאל ימומש. בנוסף לכך יש באגים שמעיקים על החוויה ושגם אותם יש לסנן ו"להוציא מחוץ למחנה". חוץ מזה, במידה ואתם אוהבים את ז'אנר ההישרדות, עולם פתוח והתפתחות רוצו לקנות את המשחק. אנחנו מקווים מאוד שנהניתם מהסיקור ומזמינים אתכם לעשות לייק בדף הפייסבוק שלנו לסיקורים נוספים.

ציון סופי: 8 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.