"קובו: אגדה של סמוראי" - ביקורת סרט ללא ספויילרים

מאת: לידור אטיאס

"קובו: אגדה של סמוראי", סרט האנימציה החדש מבית Laika (סטודיו האנימציה שהביא לכם את "חתונת הרפאים" הקלאסי ב-2005 ו"הקופסונים" החדש יחסית ב-2014), הגיע לבתי הקולנוע בסוף השבוע האחרון ועד להשקתו אפשר בהחלט לומר כי הוא עורר את סקרנותם של לא מעט צופים ותיקים וצעירים כאחד. אנימציית "סטופ-מושן" באמצעותה הופק "קובו: אגדה של סמוראי" נחשבת לנדירה יחסית על המרקע הקולנועי, בהתחשב באנימציות מתקדמות הרבה יותר שעומדות לרשות יוצרי סרטים כיום. אלא שהעובדה הזו לא הופכת את ה"סטופ-מושן" לפחות מיוחד או מעניין, ואפשר להגיד ש"קובו: אגדה של סמוראי" בהחלט עושה חסד עם סוג האנימציה הזה. האם הוא מביא, מעבר לאנימציה מקסימה, גם עלילה מעניינת ודמויות עמוקות? את זה תגלו בביקורת שלהלן (מי שלא מעוניין בקריאת הביקורת כולה יוכל למצוא סיכום כללי בתחתית הביקורת).

מה הסיפור? - על עלילת הסרט

כפי שניתן להבין כבדרך אגב, במרכז הסיפור ניצב קובו, ילד צעיר החי את חייו השקטים בכפר קטן על גדות נהר ביפן. אלא שהשקט והשלווה הללו שבחייו מופרים כאשר רוח מן העבר משנה את חייו ומעוררת מחדש נקמה עתיקת ימים. כתוצאה מכך קובו נרדף על ידי שדים ומפלצות, כאשר ההתקפות הללו מביאות את קובו לאחד כוחות עם קוף וחיפושית המנסים לפתור יחד איתו את תעלומת מותו של אביו האגדי של קובו במקביל לנסיונות הבלתי פוסקים של אותם שדים ומפלצות לשים קץ לחייהם. אלא שכדי לפצח את הסוד של מורשתו, להתאחד עם משפחתו ולהגשים את יעוד גבורתו, חייב קובו למצוא את חליפת שריון הקסמים של אביו הסמוראי, משימה לא פשוטה בפני עצמה, שהצלחתה עומדת בסימן שאלה גדול.

בפועל, העלילה באה לידי ביטוי בסרט באופן טוב אפילו יותר מהאופן שבו היא נשמעת - היא סוחפת, מעניינת, מסקרנת ומעל הכל תביא אתכם לניתוק מוחלט מהעולם החיצון בעקבות רמת הסקרנות שתתעורר בקירבכם במהלך הצפייה בסרט. הבוס מתקשר? שיחכה, קובו עוד לא מצא את החליפה ונמצא בעיצומו של קרב עוצמתי.

מעל הכל, מה שעושה את העלילה לכה טובה הוא האופן שבו היא מסופרת - סיפורי הרקע של הדמויות פשוט מרתקים ומעוררים בקרב הצופה עניין באשר לתולדות קורותיהן של הדמויות, וההרגשה הכללית באשר לאותם סיפורי רקע היא שהם נכתבו בדיוק המירבי עבור כל דמות ודמות. מה שקורה מאוחר יותר הוא שכל סיפורי הרקע הללו מתפתחים לכדי עלילה ממשית שמשלבת בתוכה אלמנטים של קומדיה, דרמה ומתח בצורה פשוט מושלמת עד שבלתי אפשרי שלא לאהוב אותה, מבוגרים וצעירים כאחד, מה שמחזק עוד יותר את הסיפור והופך אותו לכזה שמסופר בצורה מרעננת ונהדרת, כזו שלא ראינו הרבה מאוד זמן על המסכים.

בנוסף לאופן שבו העלילה מסופרת, ישנו גורם בלתי מבוטל להצלחת הסרט והעלילה כאחד, והוא הגורם הקשור לדמויות בעלילה.

חברים בכל מיני צבעים - על הדמויות בסרט

הדמויות הכה עגולות ומעניינות שניצבות במרכז העלילה הופכות אותה לצבעונית עוד יותר עם תכונות אופי עוצמתיות מאוד, כאשר לא משנה אם מדובר בקוף, אדם או אפילו מפלצת. אותן דמויות נתקלות בלא מעט קונפליקטים אישיים ובין-אישיים ובעזרת האינטראקציה המדהימה ביניהן מצליחות להניע את העלילה כמצופה, עם כמה מן הרגעים היותר מרגשים ועוצמתיים שתראו בבתי הקולנוע בשנה הקרובה לפחות.

בעוצמתן הדמויות אף מצליחות לעורר בקירבנו מגוון של רגשות, ביניהם צחוק, עצב, שמחה ואפילו פחד. הרבגוניות הזו בסרט, אשר חבה תודה אדירה על בריאתה לדמויות, היא פשוט מקסימה והופכת את "קובו: אגדה של סמוראי" לכל כך ייחודי ופשוט מאוד לסרט שלו חיכינו וציפינו בסופו של קיץ כל כך יבש מבחינה קולנועית.

עבודה קשה משתלמת - על האנימציה המורכבת אך המקסימה בסרט

כשם שכילדים כמות המנטרות שנשמעו באוזנינו הייתה שקולה לכמות הכוכבים בשמיים, כך גם בסרטים שמענו כמויות אדירות של מוסרי השכל, ניבים ושאר ירקות בנסיון להכניס עומק לסרטים. במקרה של "קובו: אגדה של סמוראי" אין כל נסיון ליצור עומק בכוח, אלא ישנו יישום של המנטרה המוכרת "עבודה קשה משתלמת" מאחורי הקלעים, יישום הבא לידי ביטוי באנימציית ה"סטופ-מושן" בסרט.

ובכן, כן - קיימות טכנולוגיות מתקדמות יותר, אשר מקלות על יוצרי הסרטים בתהליך ומייצרות איכות אדירה. אלא שלמרות כל זאת, את Laika לא ישברו בקלות, והסטודיו דבק, כמובן, באנימציה הקלאסית והאהובה שהפכה אותו לכה אהוב ומוכר בקרב הקהל. הדבקות הזו הוכיחה את עצמה בסרט, שם היא תורמת תרומה אדירה לאיכות של הסרט, כולל תחושה כללית של התאמה מושלמת בין האנימציה ואופי הסרט. 

בנוסף לכך, ה"סטופ-מושן" הקסום פשוט מאוד שובה ביופיו הקלאסי, עד שברור לכל כי אם "קובו: אגדה של סמוראי" היה נוצר בדרך חדשנית ובצורה שהיא פשוט מאוד דיגיטלית, הוא פשוט לא היה אותו הדבר, מפני שהיופי האמיתי בסרט טמון בהשקעה שעומדת מאחוריו, השקעה שבאה לידי ביטוי בעיצוב האותנטי ביותר, עיצוב חסר פשרות שהופך את קובו וחבריו לכמה מן הדמויות היותר סימפטיות על המסך הגדול מהתקופה האחרונה.

לסיכום ולעניין

מצויד בחוש הומור מקסים, עלילה מהפנטת, דמויות עמוקות ואנימציה קלאסית ונהדרת, "קובו: אגדה של סמוראי" הוא אחד מאותם סרטים שישבו את ליבכם בקלות יתרה, ואם אתם מחפשים חוויה של 5 במחיר של 1 בבתי הקולנוע, זו תהיה האופציה הטובה ביותר עבורכם, מפני שאתם תצחקו, תתרגשו ומעל הכל תתאהבו.

ציון סופי: 9 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.