Hitman - סיקור החבילות הראשונות של המשחק

מאת: לידור אטיאס

בדרך לשחרור של לא פחות מ-7 אפיזודות שונות, צריך לעבור שלב אחר שלב. כעת כשאפיזודת ה-Sapienza זמינה, ישבתי לבדוק את כל מה שהיה לנו עד עכשיו ב-Hitman של 2016, כולל החבילה הראשונה, והתרשמתי לטובה.


מתחילים? אין בעיה, דאגו לכם ב-Hitman

סדרת Hitman היא סדרת משחקי התגנבות שלא התחילה את דרכה במשחק הזה. המשחק הראשון בסדרה יצא אי שם בשנת 2000, בסדרה בסך הכל 9 כותרים, ולמרות כל זאת, בחבילת הבסיס יצרו הנחיות ברורות למתחילים במשימה הראשונה, בה מתקבלת טעימה מן המשחקיות עם דגש על אלמנט ההתגנבות שמייחד עד מאוד את הסדרה. אתם תלמדו איך להשתמש בשתי הידיים והרגליים של הדמות שלכם, תתגנבו, תשתלבו בין ההמון וגם תעשו קצת עבודה שחורה.

לאחר סיום המשימה בצורה המודרכת, יתאפשר לכם לבצע את המשימה בחופשיות מוחלטת והחופש לבחור את האופן שבו הקורבן שלכם יראה בפעם האחרונה אור יום חוזר אליכם. בתוך אותו חופש מתחבאות להן מגוון של הזדמנויות / Opportunities, מה שמוביל אותי באופן מיידי לנושא הבא.

אמרו כבר לא פעם - נותנים לך תיקח, מרביצים לך תברח

המשפט הזה מאוד נכון גם לגבי Hitman ואני אסביר - אותן הזדמנויות שאתם מקבלים הן בעצם אפשרויות לבצע את זממכם במגוון רחב של אופנים. רוב ככל ההזדמנויות יובילו אתכם ישירות אל הקורבן. את החיסול יהיה עליכם לבצע בדרך השקטה ביותר בהתאם לסיטואציה וכאן נכנס לתמונה שיקול הדעת שלכם. אם הוא מוטעה - אתם עשויים להפוך בין רגע לקורבן וכל שיישאר לכם הוא לנסות לברוח, אלא שאם תשמרו על שיקול דעת מבוקר וחד, אתם תצליחו במשימה. ההזדמנויות הן דרך טובה להכיר את המפה(דבר חשוב כשלעצמו מפני שאתם עוד תחזרו למפה למשימות נוספות שלא קשורות לעלילה המרכזית) ובכלל להתרגל לקונספט במידה ואתם לא שם. מה שגם מאוד מדליק בהזדמנויות הוא שהן מכניסות אתכם לכל נושא משחקי התפקידים במשחק. אתם יכולים לחסל את המטרה כשליחי פרחים, טבחים, מאבטחים, שומרים ושאר ירקות.

טובעים בים של דמויות

כפי שכבר הבנתם, ברוב המקרים אתם לא תבצעו את זממכם כמתנקשים אלא כאחד מבעלי התפקידים שעשויים לקבל גישה בדרך כזו או אחרת לקורבן. עניין משחקי התפקידים מופיע כאן לא לראשונה, אבל מצליח לאתגר אותנו כשחקנים לבחור את הדמות הטובה ביותר עבורנו(בכל מקרה לגופו) ומכניס הרבה מאוד פלפל למשחק שעשוי היה להיות אפור ביותר ללא זה. אמנם חלק מן התלבושות יביאו אתכם אל המטרה לאט או מהר יותר, אבל יש לזכור שניתן לבצע את המשימה עם מספר תלבושות שונות ולכן ניסוי וטעייה בכל תלבושת בסופו של דבר יספקו את הסחורה. אז בין אם אתם נכנסים לתפקיד של "הטבח הקטלני" או שמא "השליח מספיאנצה", ייתכן שתמצאו עניין רב בהשלמת השלבים במספר אופנים שונים.

סבלנות לא קונים בשום חנות

ובכן, אפשר לבצע כל שלב בכמה אופנים, אבל אם אתם פחות מתלהבים מהרעיון ויותר אוהבים לרוץ על מספר רב של שלבים ברצף כדי להתקדם מבחינה עלילתית, לא תמצאו את זה פה עד לינואר 2017 בו ישתחרר המשחק המלא. לפיכך, סבלנות היא מצרך הכרחי מבחינתכם במידה ואתם ניגשים לשחק במשחק כבר כעת. אלא שאם אתם לא אנשים סבלניים במיוחד תהיה לכם בעיה המשחק. 

אלא שכאן עולה שאלה בעייתית משהו - מי קבע שאנחנו נצטרך לחכות כל כך הרבה כדי לקבל חוויה מלאה? במילים אחרות, גם אם אנחנו חסרי סבלנות בעלי פתיל קצר, מדוע Square Enix החליטה לשחק לנו על התכונות הללו? התשובה לשאלות הללו טמונה בחשש ההולך וגובר בשנים האחרונות מהפצת משחק פגום שלא בהכרח היה רע במידה והיה ניתן לו יותר זמן. החשש הזה עולה לא פעם בקרב חברות הגיימינג, והוא מתנגש באופן חזיתי לחלוטין עם הצורך לשחרר ולהפיץ משחקים באופן קבוע. בנקודה הזו, במרבית הפרוייקטים שחוו את הבעיה, הלחץ עבר אל המפתחים. אלא שכאן הפתרון היה מאוד יצירתי - שוב מתוך רצון לאפשר לצוות הפיתוח יותר זמן, המשחק נדחה. אבל מה נשתנה? אופן הפצת המשחק, לא עוד עותק מלא וברור, אלא שחרור אפיזודי הכולל 7 אפיזודות שונות שיחדיו מהוות את המשחק המלא.

שחרור אפיזודי? מניין זה?

מאז אותה הכרזה רבים העלו את הטענה שמדובר בנסיון לסחיטת כספים. מדוע? מפני שחלק מן האנשים עשויים לקנות תחילה רק את החלק הראשון, להתרשם ממנו ולהמשיך לקנות לאחר מכן אפיזודה לאחר אפיזודה. מבחינתי הטענה לא נכונה בעליל, ואין אפילו צורך בקניית אפיזודה בודדת כשאפשר להתרשם במגוון אופנים מן המשחק - צפייה בסרטוני משחקיות, סיקורים וכו'.

מצד שני, שלילת טענה נגדית יחידה כנגד מגמה כלשהי לא הופכת את המגמה הזו לנכונה. מצד שני, זה עדיין תמוה בעיני הקהל. כאן מתנגשת המילה של Square Enix והמילה של הקהל - מצד אחד קיימת הטענה מצד המפיצה כי היא מתכוונת לפתח עלילתית את הסדרה ולמתוח את העלילה על פני מספר משחקים נוספים. אלא שהמעבר לשחרור אפיזודי הגיע זמן רב לאחר תחילת הפיתוח ולא נשמע כל כך הגיוני שבאמת בזה מדובר, ובינינו - השחקנים מחפשים במשחקי Hitman שלבים מפותלים, מאתגרים ומעניינים הרבה יותר מעלילה סוחפת. 

לפיכך, המצב כרגע הוא חשדנות מבוקרת מצד השחקנים לצד תקווה שבאמת נקבל פיתוח עלילתי אמיתי בסדרה, תקווה שמהולה בחשש שכל זה היה בסך הכל נסיון לקבל עוד זמן לפיתוח המשחק, ואם לשפוט על פי התוצאה עד כה - לא כל כך רע לאפשר לצוות זמן נוסף.

אל דאגה, הכל נמצא תחת שליטה

ובכן, הגיע הזמן להסביר מדוע לא היה רע לאפשר לצוות זמן נוסף לפיתוח, ונתחיל במה שמבחינת רבים הוא הדבר החשוב ביותר במשחקי קונסולות - שליטה. השליטה במשחק מאוד פשוטה וכיאה ל-Hitman אתם לא אמורים להיקלע לקרבות ירי אדירים, כך שאתם לא תידרשו לתמרן עם כלי הנשק שלכם בצורה שאפשרית רק במחשב האישי. אלא שלא מדובר רק בזה - הכפתורים גם כן מאוד נוחים, ממשק המשתמש נוח, ברור וידידותי לשחקנים. הוראות הלחיצה יופיעו תמיד על המסך בלי להעיק או לגרום לעודף פרטים על המסך, ובסך הכל מאוד מהנה לשחק במשחק כשנוח, והפעם בהחלט מדובר בחוויה נוחה ומהנה גם יחד. אלא שההנאה מהמשחק לא מורכבת רק מהנוחות והמורכבות במשימות עליה דיברנו בתחילת הסיקור - יש בה גם מיופיו של המשחק.

גרפיקות או לא להיות

ובכן, המשחק, כפי שכבר הצהרתי, מאוד מהנה גם בגלל שהוא יפה למראית עין. ב-Hitman אתם תשחקו במגוון יעדים ברחבי העולם, אבל זה לא מנע מהמפתחת(עד כה) מליצור לנו חוויה אותנטית ואמיתית עד כמה שניתן בכל מדינה ומדינה. בכל עיר שתשחקו אתם תיווכחו לסגנון עיצובי שונה בתוך ומחוץ למבנים, הלבוש הוא בהתאם למקום והאווירה הכללית שהשרו המפתחים בכל עיר ועיר היא במקום ובהתאם למצופה. כמו כן הפרצופים של כלל הדמויות מפורטים ואיכותיים, כנ"ל גם הסביבה ומרכיביה, מן הלבנים על הרצפה ועד לארונות ורהיטים גדולים. בהחלט ניכר כי נעשתה עבודה מעמיקה ורצינית בנושא הזה.

בנוסף, לצד הגרפיקה הבהחלט מרשימה, אני מוכרח להודות שיש סאונד מצוין וכלל האפקטים הקוליים במשחק מאוד איכותיים ומעניינים. כמו כן יש את הקולות השונים במשחק, גם של עוברי אורח, גם של הקורבנות, וגם של הסוכן האהוב על כולנו - Agent 47. כל הקולות עובדו כמו שצריך לתוך המשחק והם נותנים ערך מוסף למתרחש בכל שלב.

ולפעמים החגיגה נגמרת

שלב הסיכומים הגיע, ולאחר שדיברנו על מגוון של מאפייני משחקיות. הגרפיקות וגם על הסאונד ב-Hitman, כל זאת לצד העברת ביקורת על אופן השחרור שלו ועל הזהות הלא ברורה של המשחק, הגיע הזמן לסכם את כל זה לדעה מוצקה ומגובשת - מבחינתי Hitman הוא משחק מצוין עם שלבים מאתגרים ומפותלים, מגוון רחב של אפשרויות ודמויות שאפשר להיכנס לנעליים שלהן לצד חשדנות חיצונית מצד חדי עין, הגרפיקה במשחק מרשימה ואותנטית, ויחד עם כל זה יש גם סאונד טוב. אממה? המשחק רחוק מלהיות מושלם בעקבות בעיית הזהות שלו - הוא משוחרר בצורה אפיזודית בטענות כאלה ואחרות, אבל אין לו עדיין כל זהות אמיתית שמאפיינת אותו, לא ברור אם הוא יותר מכוון לנישה העלילתית, או שמא יותר לזו ההתגנבותית, אבל דבר אחד בטוח - Agent 47 חוזר לסיבוב נוסף על המסכים שלנו, והוא לא מאכזב.

ציון סופי: 8 מתוך 10

אני מעוניין להודות ל"הד ארצי" על סיפוק עותק ה-PS4 לסקירה, זה לא היה קורה בלעדיהם.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.