XCOM 2 - סיקור משחק האסטרטגיה החדש של 2K ו-Firaxis

מאת: לידור אטיאס

XCOM 2 הוא משחק ההמשך של XCOM: Enemy Unknown והוא מדבר כמו קודמו על קרב בין בני האדם לחייזרים. הדבר המעניין הוא שמשחקי חייזרים וקרבות מהסוג הזה כבר הובאו אלינו בוריאציות שונות ומשונות, בעיקרן משחקי יריות, פעולה ואקשן. אבל זה לא המקרה. XCOM 2 מאפשר לנו לפקד על החיילים שלנו בשדה הקרב במשחק אסטרטגיה מבוסס תורות שהמפה שלו ממופה לפי משבצות. אני מוכרח להודות שהציפיות שלי היו ברצפה לקראת הנסיון הראשון שלי, אבל מאז שהתחלתי לשחק קשה לי להפסיק ומדובר באחד ממשחקי האסטרטגיה הטובים ששיחקתי.

כבודם של משחקי האסטרטגיה המבוססים על ניהול קרבות בזמן אמת עם מפה יחסית פתוחה לתנועה ולפעולות התקפיות והגנתיות שונות במקומם מונח, אבל במקרה הזה, במיוחד לאחר שמשחק כמו Total War: Attila כמעט ולא חידש משהו, XCOM 2 פשוט מביס את המשחקים האחרונים מהז'אנר עם מגוון רחב של אפשרויות וגם גרפיקה מאוד טובה יחסית למשחק אסטרטגיה. שנתחיל?

המשחקיות מחולקת בצורה גסה לשני חלקים, חלוקות פנימיות יותר יכנסו בניתוח של כל אחד מחלקי המשחק. החלק הראשון הוא מחוץ לשדה הקרב. להזכירכם - XCOM הוא ארגון שלם, לכן עליכם לנהל את כל הנוגע למבני החברה, המחקרים שלה והעובדים שלה ולא רק לצבא, אם כי זהו נדבך חשוב ביותר.
בתוך כל נושא שכזה יש עוד תת נושאים ובחירות שונות שעליכם לקחת ולכן מדובר בסיפור שלם ומורכב שבחירות נכונות, בניות נכונות וגיוסים נכונים בו יביאו להצלחה במגרש הצבאי לצד ניהול תקין בקרבות. הדבר שבאמת יפה, הוא שכפי שאני מתאר לכם את זה כרגע - קל מאוד לאבד את זה ולא להסתדר במאה אחוז עם המערכת, בטח ובטח נוכח מגוון הפעולות שעליכם לעשות מחוץ לקרבות.
XCOM 2
אלא שב-Firaxis דאגו לנו וכל ארבע הקטגוריות - Engineering, Command, Armory ו-Research בנויות בצורה נהדרת וממשק המשתמש פשוט פנטסטי, לכל מחקר שאתם יכולים לחקור יש תיאור מתאים ופרטים נוספים שעליכם לדעת, העיצוב האישי של החיילים וקידומם נעשה בקלות ובפשטות תוך כדי ידיעת השחקן לגבי כל צעד וצעד שהוא עושה וגם ניהול הבנייה בתוך המתחם של החברה הוא פשוט נוח ביותר, כולל השליטה על איזה חדר לנקות, כמה ימים עוד נותרו לנקיונות בחדרים כאלו ואחרים, וכל זה בהצגה של המבנה הכולל מן הצד שבאמצעות הקלקות בודדות בו תגיעו לאן שתרצו בקלות.

החלק השני של המשחקיות הוא כמובן החלק העיקרי והמעניין ביותר במשחק כולו - שדה הקרב. שדה הקרב ממופה לפי משבצות שאך ורק עליהן ניתן להעמיד את החיילים שלכם וכנ"ל לגבי האוייב. במעבר עכבר פשוט על פני כל משבצת שהיא אתם תקבלו באופן מיידי אינפורמציה לגבי טיב העמדה, עד כמה אתם מוגנים משמאל, מימין, מלפנים ומאחור. רוב שדות הקרב בגודל סביר שלא דורש תנועה לאורך מספר קילומטרים אלא הרבה פחות מזה, בעיקר משום שארגון XCOM אוסף מידע על כל יעד שאותו הוא מתכנן להתקיף ורק אז שולח חיילים לביצוע המשימה.

בסופו של דבר כשאתם תיכנסו לקרב, אתם תמצאו את הנשימה שלכם נעתקת בכל פעם שחייל אוייב יכוון את נישקו לעבר אחד מהחיילים שלכם. אקשן בקרב לא חסר. ומה עם הנוחות עלייה דיברתי קודם? גם כאן לא חסכו מאיתנו ולאחר כל פעולה, מוצלחת או לא, תוצג הודעה קצרצרה ובתוכה רשום מה למעשה קרה, בין אם החטאתם חייל אוייב ובין אם אחד החיילים שלכם הפך למעין זומבי צמא דם, אתם תדעו על זה בקלות.
מבחינת הנוחות דבר נוסף - חוץ מהתנועה אתם כמובן יכולים להתקיף, להתגונן, לבצע פריצות וכו'. במידה ויש לכם אפשרות לעשות פעולה כלשהי - כפתור שמאפשר את ביצוע הפעולה יופיע. לחיצה קטנה על כפתור שכזה תסביר לכם בדיוק במה מדובר וכל שעליכם לעשות הוא להחליט מה יהיה התזמון הטוב ביותר להשתמש בפעולה הזו, כיצד ועם איזה מהחיילים שלכם. במשחק פעולות יותר נפוצות כמו Overwatch - במידה והפעלתם פעולה זו עבור חייל מסויים, במידה והוא יזהה תנועה של חייל אוייב בטווח סביר הוא ירה לעברו, וגם פעולות פחות נפוצות אבל גם כן שימושיות כמו EVAC, בחלק מהמשימות אתם לא תשוחררו באופן אוטומטי ואתם תצטרכו להוביל את החיילים שלכם לעבר נקודת בריחה ובה תוכלו לקרוא לרכב הבריחה שלכם.

הדבר היפה בשדה קרב שכזה הוא שלא מדובר בכמות, אלא באיכות. עובדה זו היא נכונה לחלוטין בתוך המשחק בהתחשב בכך שאתם תשחקו עם צוות יחסית קטן ותתמודדו עם צוות הגדול פי כמה יותר משלכם, לחלקם אפילו תהיה כמות חיים כפולה משל החיילים שלכם, ועדיין תצטרכו לדעת לנצל את אלמנט ההפתעה לטובתכם במטרה להשמיד את כל מי שמפריע לכם להגיע למטרה. שילוב של חשיבה אסטרטגית, גיוס חיילים נכון טרם הקרב, קידום חכם של החיילים גם כן בטרם הקרב ובסופו של דבר גם הפעלה נכונה של החיילים כדי לספוג מינימום נזק אם בכלל.

עד כאן לגבי המשחקיות המרשימה של המשחק. אדבר כעת על הגרפיקה - אם המחשב שלכם מסוגל להריץ את המשחק בגרפיקות הגבוהות יותר אתם תהנו מאוד ובאמת תוכלו לראות את היופי של המשחק. הגרפיקות הנמוכות של המשחק(כולל Medium) ממש לא יפות והנמוכות ביותר עשויות להפריע לשחק ולפגוע בחווית המשחק.
לגבי הגרפיקות היותר גבוהות - לאורך המשחק רואים את החיילים מקרוב הרבה מאוד פעמים והפרטים הקטנים הרבה יותר מודגשים בגרפיקות הגבוהות שבהחלט מספקות ביצועים טובים ומעל לכל ציפייה, בעיקר כשמדובר במשחק אסטרטגיה.
יופי נוסף במשחק הוא שהמפות בהחלט מפורטות וכל האלמנטים והאובייקטים שמופיעים במפות השונות בהחלט נראים נהדר וניכר כי נעשתה עבודה מרובה במידולם ובהתאמה של טקסטורות מתאימות לכל אחד ואחד מהם, על מנת לאפשר איכות גרפית מקסימלית. אפשר לראות שגם המתחם עצמו של ארגון XCOM נבנה כהלכה ונראה בהחלט מרשים מכל הבחינות. כל אחד מהמבנים של החברה נבנה בצורה טובה מאוד מבפנים וגם מפת המשחק(שהיא למעשה מפת העולם) חביבה בהחלט וממופת בצורה מסודרת מאוד שמאפשרת להבדיל בין החלקים השונים בקלות.

הדבר השלישי שאני מעוניין לדבר עליו הוא הסאונד במשחק. בקצרה אסביר לכם עד כמה הסאונד במשחק טוב - בכל הסצנות שמוצגות בין השלבים ובכלל במהלך המשחק, הקולות המוקלטים מושמעים באיכות מקסימלית ומותאמים בצורה מושלמת לפיות של אלו המדברים במהלך הסצנה.
גם באפקטים הקוליים לא חסכו וכל הפעולות בשדה הקרב זכו לצלילים משלהן כולל ירי, פיצוצים, פריצות דיגיטליות, דקירות וכו'.

מה שמפריע לי במשחק הזה הוא שהוא עובד לא טוב, בעיקר מבחינת קצב הפריימים. המשחק לא רץ חלק בכלל ונוטה להיתקע כמעט לחלוטין(5 פריימים בשנייה) במהלך טעינות לפני קרבות. ברגע שמתקרבים לחיילים ומביטים עליהם מקרוב יש נפילה בקצב הפריימים ורק לאחר מכן התייצבות של קצב ריצת המשחק. מה שכן מנחם הוא העובדה שהחברה מודעת לבעיות והיא עובדת רבות על מנת לתקנן ועל מנת לאפשר לשחקנים חוויה לא פחות ממושלמת, כזו שתהיה לאחר התיקונים.
XCOM 2
לסיכום - XCOM 2 הוא משחק מדהים שיפעיל אתכל החושים שלכם, לכל דבר במשחק יש את הייחוד שלו ולמרות שהמשחק מורכב הוא מאוד נוח ומסודר. קל לעשות את הבחירות ולנהל את הקרבות בעזרת ממשק המשתמש הכל כך טוב שסיפקו לנו, ואם הבעיות יסודרו - המשחק הזה יהיה קרוב לשלמות.

ציון סופי: 8.5 מתוך 10

כמו כן אני רוצה להודות לחברה "הד ארצי", מפיצת המשחק בארץ, אשר סיפקה את העותק לסיקור.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.