"הדפנדרס" - ביקורת טלוויזיה

|מאת: איתמר אקסלרד|

הכתובת היתה על הקיר כבר מנובמבר 2013, התאריך בו הוכרז ההסכם של נטפליקס-Marvel על הפקת סדרות טלוויזיה שיתרכזו בגיבורי על ברמת הרחוב אשר שייכות לחברת Marvel. הסדרות יתרחשו בתוך היקום הקולנועי המבוסס של Marvel-דיסני ויתבססו על ארבע דמויות. הדמויות האלה הנן דרדוויל, ג'סיקה ג'ונס, לוק קייג' ואיירון פיסט. כל ארבע הדמויות היו יחסית לא מוכרות בהיבט הציבורי ונשאלה השאלה האם תיתכן הצלחה שלהם במדיום הטלוויזיוני.

ההימור של נטפליקס על הדמויות הללו התברר כהצלחה עצומה, כאשר במרווח זמן של כמעט שנתיים וחצי מאפריל 2015, תאריך השקת הסדרה הראשונה - "דרדוויל", הופקו והתקבלו באהבה ובהצלחה 65 פרקים בודדים של ארבע הדמויות שהוצגו על גבי 13 פרקים לעונה אחת של טלוויזיה - 2 עונות של "דרדוויל", עונה של "ג'סיקה ג'ונס", עונה של "לוק קייג'" ואחרונה של "איירון פיסט". 5 העונות האלה, כולן ביחד נעו לעבר האיחוד של ארבעת הדמויות הראשיות לאירוע טלוויזיוני דמוי "הנוקמים". הצוות קיים גם בעולם הקומיקס בשם "הדפנדרס", ולטלוויזיה איחדו אותם במיני סדרה מיוחדת בעלת אותו שם.


ב-18.08.17 (אתמול), שוחררה המיני-סדרה ברחבי העולם על גבי שירות הטלוויזיה האינטרנטי של נטפליקס, והתגובות הן ברובן חיוביות ומעודדות. ניתן לשים לב בבירור שנעשה מאמץ עצום בשילוב הדמויות השונות האלה באופן האורגני והטבעי ביותר, ולספק להן עלילה ומטרה משותפת מספיק חזקה על מנת להחזיק את עניין הצופים שחיכו לאירוע הזה זמן רב. לאחר שהעברתי את מרבית היום אתמול בישיבה בסלון, אני יכול לבשר בביטחון גבוה שהמשימה עברה בהצלחה ובהנאה גדולה.


**מכאן, אני נכנס למעט רקע מקדים על הסדרה במה שעלול להיחשב כמכיל מעט ספויילרים לאנשים שלא צפו בכלל באף אחת מהסדרות המקדימות**

הסדרה נפתחת כהמשך די ישיר של מהלך האירועים בה הסתיימו כל העונות של ארבע הדמויות הראשיות - 
מאט מרדוק (דרדוויל) החליט שהוא שם בצד את חליפת הדרדוויל לטובת עבודתו כעורך דין שנלחם על זכויות האדם הקטן.
ג'סיקה ג'ונס אשר עדיין מרגישה די מזועזעת מהחוויות שלה עם מי שהתעלל בה נפשית וגופנית במשך שנים, הנבל המצוין קילגרייב, מעבירה את זמנה בתוך בקבוק אלכוהול כזה או אחר.
לוק קייג' סיים תקופה של כמה חודשים בכלא ורק רוצה לחזור ולהמשיך את חייו בהארלם כמושיע השכונה ולשמור על פרופיל נמוך.
האחרון שנותר - דני ראנד, הלא הוא האיירון פיסט, ממשיך באופן ישיר את מאבקו אל מול ארגון הפשע העצום המכונה "היד". זהו ארגון שנמצא ברקע בצורה כזו או אחרת לאורך הסדרות מתחילת דרכן, אבל משחק תפקיד באמת מרכזי דרך הסיפורים של דרדוויל ואיירון פיסט. 

הפעם, מי שמוביל את מרב הסיפור הוא איירון פיסט, אשר משמש למעשה הבורג המרכזי של הסיפור. הסיפור שלו התחיל בסדרה האישית שלו, כאשר הוא מוצג בדמות מעט ילדותית ואימפולסיבית וחלק גדול ממהלך העלילה של המיני-סדרה הנוכחית היא להביא את דני לרמת בגרות ואחריות חדשה. זה משהו שהסדרה עושה באופן נהדר לאורך 8 הפרקים שלה, ואני מצפה מאוד להמשך דרכו של דני ראנד בתור האיירון פיסט. 

כל אחת מהדמויות הראשיות מקבלת לאורך הסדרה את תשומת הלב המתאימה לה.
  • מאט מרדוק (דרדוויל) מתמודד עם השד הפנימי שלו והדילמה על האופן המיטבי ביותר שבו הוא יכול להביא לשינוי. המאבק הזה כולל גם את התמודדות עם האנשים הקרובים ביותר אליו - פוגי נלסון שותפו לשעבר וקארן פייג' המזכירה לשעבר שלו ומושא האהבה הנוכחית שלו. שניהם היו מעדיפים שיזנח את דמותו של דרדוויל ואת הסכנה העצומה שהוא מכניס את עצמו אליה בנעליו.
  • ג'סיקה מתנערת מעבודתה כחוקרת פרטית בעקבות אירועי העבר הקשים שעברה לא מספקים שום מוטיבציה לחזור לעבוד ולעזור לאנשים שמגיעים אליה במצוקה. היא מוצאת את עצמה מעורבת בעלילה כצירוף מקרים לאחר שנתקלת בדירה מלאה חומר נפץ של אדם שמשפחתו שכרה אותה למצוא אותו. כך מוצאת את עצמה נתקלת במאט שמשמש כעורך הדין שלה. אותו סיפור מפגיש אותה מחדש עם לוק קייג', איתו היה לה רומן שהסתיים רע וגם בזה הסדרה מתמקדת. 
  • לוק קייג' רק רוצה לחזור לחיים שלו, אך בקשה של שוטרת שמבקשת את עזרתו מכניסה אותו למסלול של מאט וג'סיקה וכפועל יוצא גם לחייו של דני. 
כל הדרכים מובילות לעימות של הרביעייה עם ארגון "היד" אשר מנוהל ע"י אלכסנדרה המסתורית (מגולמת ע"י סיגורני וויבר המצויינת) ואנחנו סוף סוף מקבלים הסבר על המקור של אותו ארגון מסתורי ועל הקשר המאוד ישיר שלו לאיירון פיסט.

סה"כ העלילה אורכת לא יותר משבוע בחיים של הגיבורים שלנו. משך אירועים מאוד קצר ואינטנסיבי שיישאר חקוק אצלם בתודעה ואצלנו בראש. ההחלטה על קיצור מספר הפרקים מה-13 הסטנדרטי ל-8 הפך את החוויה למוצלחת ויעילה מבחינתי. העלילה הייתה מאוד זורמת ונכונה והקדישה מספיק זמן לכל אחת מהדמויות מבלי תחושת המריחה שלעיתים הייתה נקודת החולשה בסדרות הקומיקס הקודמות של נטפליקס. 

סצנות הלחימה כרגיל היו עשויות מצוין, עם כוריאוגרפיה מאוד מרשימה, אשר צולמו באופן סוחף ומושך. הסצנות האלו הן חלק בלתי נפרד מההוויה של הסדרות הללו. זה צריך להרגיש אמיתי עד כמה שניתן. התחושה מועברת היטב כאן.

לסיכום, האירוע שאנשים חיכו וציפו לו מרגע ההכרזה עבר בהצלחה מרובה. חלוקת הפרטים והיחס לכל דמות הייתה נכונה ומדויקת, המשחק והתסריט עבדו מצוין והדינמיקה הקבוצתית של הרביעייה שנבנתה לאורך הסדרה נעשתה באופן חכם ואמיתי. ציוותים חדשים נעשו ויש הרבה על מה לבנות להמשך.

ציון סופי: 8.5 מתוך 10

**צפויות לנו עונות חדשות של כל הרביעייה - עונה 3 של "דרדוויל", עונה 2 של "ג'סיקה ג'ונס", עונה 2 של "לוק קייג'" ועונה שניה של "איירון פיסט". לפני כל אלה תשוחרר השנה עונה שלמה שתתרכז בדמות של פרנק קאסל - "המעניש", שהופיע בעונה השנייה של דרדוויל והוחלט להקדיש לו עונה שלמה, כאשר טיזר קצר שוחרר בסוף "הדפנדרס". לחצו כאן לצפייה בטיזר.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.