סיקור המשחק Bioshock: The Collection

מאת: לידור אטיאס

אי שם בשנת 2002 יצא לאוויר העולם Bioshock, אז משחק חדש שהקונספט שלו עמד במבחן לראשונה, היום כבר מדובר בטרילוגיה של 3 משחקים הנחשבת לקלאסית במיוחד ללא שום ספק. המשחקיות המורכבת, הצבעונית והמעניינת שהייתה במשחק הראשון רק הלכה והשתבחה עם התקדמות הסדרה ועכשיו זה הצ'אנס של שחקנים צעירים (או פשוט מאוד כאלו שלא התנסו במשחק עד כה) ובוגרים כאחד להתנסות באחת מסדרות המשחקים הטובות ביותר שהיו פה.

אז מה זה כולל?

החבילה כוללת תכנים שונים על פלטפורמות שונות אז שימו לב לזה לפני שאתם מבצעים את ההזמנה שאתם חושבים שהיא המושלמת עבורכם:

גרסת ה-PC:

-Bioshock המקורי
-Bioshock Remastered
-Bioshock 2 המקורי
-Bioshock 2 Remastered
-Bioshock Infinite

גרסאות ה-Xbox One וה-PS4:

-Bioshock Remastered
-Bioshock 2 Remastered
-Bioshock Infinite

משחקיות

המשחקיות היא בסך הכל מורכבת והדבר היפה ביותר בה הוא לשחק בכל שלושת המשחקים וממש לראות את ההתפתחות שלה. המשחק הראשון בעצמו כבר כלל כמות לא קטנה בכלל של יכולות, שיפורים ותוספות לדמות האישית, אבל למרות המורכבות במשחקים הבאים כבר התווספו תכונות נוספות ולראות את זה בפועל היה פשוט נהדר מבחינתי.

כמו כן, השליטה במשחק מאוד נוחה, אמנם לא כל המקשים שגרתיים, אבל המיפוי שלהם מצוין, לא קשה להשתלט על המתרחש וזה דבר חשוב מאוד. 

האנימציות במשחקים השונים הן נהדרות, הן עוזרות מאוד לעניין ההפחדה שיש לו חלק במשחק, מרגישות דווקא כן חדשניות ואני בטוח שכל אחד ואחד מכם מבין עד כמה חשוב העניין הזה, שכן אנימציות מקרטעות לחלוטין הורסות את חוויית המשחק במקרים מסוימים.

בנוסף, אני רואה את המורכבות של המשחקיות כגורם חיובי מאוד בה, האפשרויות הן בלתי נגמרות, ישנם מספר סוגים של יכולות ובכל אחד ואחד מן הסוגים הללו מספר יכולות, כאשר המשימה שלכם היא לבחור את היכולות שיעזרו לכם הכי הרבה. באופן הזה אתם מפתחים סגנון משחק ייחודי מהסיבה הפשוטה שכל יכולת קשורה לסגנון משחק קצת אחר, ושילוב היכולות שלכם יעצב את סגנון המשחק הייחודי שלכם וזה דבר שהוא לחלוטין נהדר. מעטים המשחקים שמאפשרים לכם באמת לעצב את סגנון המשחק מעבר לבחירה האישית שלכם, ובמקרה הזה מבחר היכולות הוא לא פחות ממדהים ואתם תעבירו דקות ארוכות בבחירת היכולות המתאימות ביותר לכם.

יתרה מזאת, הקרבות במשחק הם נהדרים לחלוטין, דורשים מכם דיוק מירבי, שימוש מושכל בכלי הנשק שלכם וכמובן לא מעט תנועה. התוצאה של המנגנון הזה היא משחק דינמי שדורש מכם לנוע בכל עת, לא לעצור יותר מידי, וכל זה לצד משחק מושכל ושימוש באינטיליגנציה - "איזה נשק יהיה כדאי ביותר לקרב הספציפי הזה?" ו"לכמה כדורים בערך אזדקק בהמשך הדרך?" הן רק חלק מן השאלות שתשאלו את עצמכם במטרה להתקדם במשחק תוך שמירה על הציוד וכלי הנשק האישיים.

לבסוף, אני מוכרח לציין כי המשחקיות עצמה כוללת בתוכה אלמנט שהוא מאוד חיובי ותורם לגיוון במשחק - הרבה מאוד משחקים שנמצאים בשוק הם, ככל הנראה, לינאריים מתחילתם ועד סופם. במקרה של Bioshock, יש את השילוב המושלם בין משחקיות לינארית ובין משחקיות בסגנון חופשי. למה בעצם אני מתכוון? בחלק מהזמן יהיה עליכם להתחקות אחר מסלול ברור ומובהק במשחק במטרה להגיע אל היעד שלכם, אלא שחלק מן המשימות יהיו כאלה שדורשות הרבה יותר חשיבה ויידרשו מכם להסתובב בחופשיות במפה הנתונה בה אתם נמצאים במטרה למצוא חומרים, לבצע פעולות מסוימות ועוד דברים רבים. דבר זה גורם לרבגוניות אדירה במשחקי הסדרה שהופכת אותם לנהדרים.

גרפיקה

הגרפיקה היא כמובן המיקוד של האוסף הזה, מכיוון שאין שינויים בעניין המשחקיות והרעיון הכללי ב-Bioshock: The Collection, והרעיון הוא יותר לספק את אותה חוויה שהייתה אז בגרפיקה חדשנית ואיכותית יותר, כך שאני כאן על מנת להעריך עד כמה המטרה הושגה או הוחטאה.

ראשית, אני מוכרח לציין שהגרפיקה בכל 3 המשחקים באוסף החדש היא פשוט נהדרת, כאשר שינוי מסוים מורגש בשני המשחקים הישנים עם טקסטורות איכותיות יותר והתאמות גרפיות לשנת 2016 (המשחק הראשון יצא בשנת 2002). בכל מקרה, אני לא חושב שההתאמות והשיפורים שהוכנסו הם מספיקים על מנת למשוך קהל ישן שכבר שיחק במשחקים המקוריים, אלא יותר טובים לקהל שהוא חדש ולא שיחק במשחקי הסדרה עד כה. תמיד יהיו חובבי נוסטלגיה שיהיו מוכנים לשלם כדי לחוות את העבר בצורה שהיא חדשנית יותר, אבל אני מאמין שהרוב יוותר על העניין.

אז למה אמרתי שהגרפיקה בכל 3 המשחקים היא פשוט נהדרת? פשוט מאוד מפני שהמשחקים נוצרו כבר במקור עם גרפיקה די טובה וההתאמות להיום בסך הכל שיפרה את אותה גרפיקה במקצת על מנת שזו תרגיש רלוונטית לימינו אנו. השיפורים בטקסטורות, המודלים, הנופים והסביבות השונות בכל המשחקים הם בסך הכל קלים ולא משמעותיים, אבל מכיוון שהם כן מורגשים אני בהחלט גורס כי מדובר באוסף שלגמרי שווה רכישה עבור כל מי שמתעניין במשחקי יריות מגוף ראשון שכוללים בתוכם גם קצת חשיבה ולא רק ירי חסר מעצורים.

מוזיקת רקע

הנדבך האחרון במשחקים שאני מעוניין לדבר עליו היא המוזיקה. המוזיקה במשחק ובפרט מוזיקת הרקע המושמעת הן פשוט נהדרות, בחלקים המפחידים המוזיקה מצליחה למתוח ולהפחיד את השחקן עד מאוד, רגעים שמלאים באקשן זוכים למוזיקה מתאימה כאשר גם כאלו שפחות רוויים באקשן זוכים להתאמה, כך שלכל מצב במשחק יש מוזיקה המתאימה לו, ממש כמו סיר ומכסה.

כמו כן, המוזיקה הזו עוזרת מאוד לשחקן להיכנס לעניינים, היא תורמת מאוד לאווירה, וקל מאוד להתחבר לכל מה שמתרחש בעזרת האווירה שנוצרת, הרבה מאוד בזכות מוזיקת הרקע.

סיכום ומסקנות

לסיכום, Bioshock: The Collection הוא אוסף שמתאים בעיקר לשחקנים חדשים שעוד לא התנסו במשחקי הסדרה ומעוניינים לעשות זאת בגרסת 2016 ולא בזו המיושנת (אם כי גרסת המחשב כוללת את כלל הגרסאות) וגם לחובבי הנוסטלגיה שכן רוצים לשחזר את העבר ולשחק במשחקי הסדרה באיכות טובה יותר על הקונסולה או על המחשב, זאת כאשר מאפייני המקור השתמרו על הצד הטוב ביותר, כמו למשל המשחקיות המורכבת והמתפתחת כמו גם המוזיקה הנהדרת שיש במשחקים.

ציון סופי: 8 מתוך 10

תודה רבה ל"הד ארצי" על סיפוק העותק לסיקור המשחק. 
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.