קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים - ביקורת סרט ללא ספויילרים

מאת: לידור אטיאס

"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" הוא סרט מאוד מצופה. אנשים שהיו מעוניינים לקבל קטעים מתוכו לא הפסיקו לאסוף את הפרסומות והטריילרים ששיחררו לגביו ורף מאוד גבוה הוצב לו על ידי המעריצים. אלא שהסרט מטפס כל כך הרבה מעבר לרף הזה, עד כדי כך שאני כבר לא זוכר מה הוא היה.
קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים

רק כדי להסביר לכם את רמת הציפייה לסרט, אפתח את הביקורת הזו עם סיפור קצר לגבי הכניסה לסרט - אני צפיתי בו בהקרנת בכורה וכיאה לאחת כזו, במיוחד של סרט גיבורי על, תור עצום התאסף לו לאיטו לצד הכניסה לאולם. אלא שכשהתור הגיע לשיאו, הוא דמה עד מאוד למסה קריטית, וכשהגיע הרגע להיכנס לאולם קרה דבר שמבחינה מילולית הוא די קסום, פחות מהבחינה הפיזית - התרחשה מעין מלחמת אזרחים בין כל הצופים שפשוט פירקו את התור ושעטו לעבר דלת הכניסה, כל זאת כדי לראות את "מלחמת האזרחים".

בד בבד, אני פשוט מתקשה להאמין שאפילו אחד מן הצופים הללו יצא מאוכזב מן הסרט, גם לא במקצת. מדובר בסרט גיבורי על שעשוי היטב ועושה הכל טוב - קווי העלילה מתחברים יפה ונוגעים בצורה מושלמת ומדוייקת בעלילות של הסרטים הקודמים, ההומור פשוט פנטסטי ומשובח, על צוות השחקנים פשוט אין מילה רעה ובסך הכל אני מודה שפשוט התמוגגתי מהסרט בכל שלב ושלב.

אסביר בקצרה על העלילה לטובת מי שלא מכיר - במרכז העלילה עומד לא אחר מסטיב רוג'רס, אשר מוביל את הקבוצה החדשה של הנוקמים להמשך דרכם בכל הנוגע להגנה על האנושות כולה. אלא שבעקבות תקרית נוספת אשר גרמה לנזקים אדירים ובה היו מעורבים הנוקמים(כזו שמצטרפת להרבה תקריות קודמות ודומות), מופעל לחץ פוליטי ליצור מערכת מיוחדת, בראשותו של גוף שלטוני, כדי לפקח ולכוון את הצוות. הדרישה הזו מציבה את הנוקמים במצב לא פשוט וחל פילוג על רקע אידיאולוגי, פילוג שבו הנוקמים מתפלצים לשני מחנות - אחד בראשות סטיב רוג'רס אשר רוצה לשמור על הנוקמים חופשיים להגן על האנושות ללא פיקוח ממשלתי, והשני בעקבותיו של טוני סטארק שבאופן מפתיע תומך בפיקוח ממשלתי. 
קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים
בפועל, העלילה הזו מתפקדת בצורה פשוט מושלמת. בסרט עצמו נבנים כמה קווי עלילה על מספר בסיסים שונים וכל מאבק שתראו בסרט הוא ברור ומנומק היטב על ידי האירועים שמתרחשים. בנוסף לכך, על אף שמדובר בסרט של שעתיים וחצי ובו הרבה מאוד סצנות, ההיגיון לא מרפה מהסרט, והוא פשוט ממגנט. כל אירוע קשור למשנהו וכולם יחד מתחברים בצורה שלא משתמעת לשתי פנים. זה גם גורם לאפקט מאוד מעניין שהיה חסר ב"באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" - גם אם תראו את הסרט באמצע הלילה, אתם לא תוכלו לאבד אותו, מפני שהעלילה מצד אחד משובחת, ומצד שני קושרת בתוכה קשרים הדוקים וברורים בין כל האירועים.

אלא שבכל עלילה כמו זו ובכלל, כיאה לסרטי MARVEL, אנחנו פוגשים מספר לא קטן בכלל של קונפליקטים, ואני מוכרח להגיד שהם עושים את העבודה, בין אם מדובר בקונפליקט בין 2 קבוצות ובין אם מדובר בקונפליקט בין 2 גיבורים. הקונפליקטים מאוד משמעותיים ולא ילדותיים בכלל. הם עוסקים לרוב בפערים אידיאולוגיים ובאירועים משמעותיים בחיי הגיבורים, ועל אף המורכבות שלהם הם נפתרים בסופו של דבר בצורה מאוד טובה שמתיישבת כמו שצריך במתווה של העלילה, והשילוב בין כל הקונפליקטים יוצר משמעות מאוד גדולה לסרט וסימן גדול מאוד לבאות בכל הנוגע לסרטי הסולו של חלק מהגיבורים שעוד צפויים לעלות בהמשך. 

דבר נוסף שמאוד אהבתי בהקשר של העלילה הוא הדמויות עצמן. בניית הדמויות היא פשוט מקסימה ומוסיפה הרבה מאוד לאיכותו של הסרט. העמדה של כל דמות היא ברורה, חלק מהדמויות הן עגולות וחלק שטוחות ונוצר מרקם חברתי מעניין מאוד בסרט בעקבות כך, כאשר חלק מהדמויות דובקות בעמדתן, גם אם בקיצוניות מוחלטת, חלק אחר משנה את דעתו בצורה כזו או אחרת ובסופו של דבר - האינטראקציה בין הדמויות היא נהדרת בעקבות כך ותורמת רבות לעלילה.
קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים
עד כה הסרט עשוי להישמע כסרט כבד למדי. אלא שהסרט כולל בתוכו הומור פשוט מדהים שמגיע ברגעים הכי נכונים, מצליח להצחיק כל אחד ואחד מן הצופים ובדרך משלב בתוכו גם רפרנסים וגם מתקשר יותר לסרט עצמו. בסופו של דבר, האיזון בין שני הסוגים המרכזיים הללו הוא נהדר וההומור מקפיד לצנן רגעים מאוד דרמתיים, לתבל את האקשן בסרט ולהפוך אותו למהנה במיוחד לצפייה.

ובכן, הדרמה בסרט לחלוטין נהדרת, ההומור יושב כמו שצריך בתוך הסרט ועושה עבודה מושלמת, אבל מה עם האקשן?

האקשן בסרט, גם הוא, עשוי נהדר וניכר עד מאוד כי הושקעו שעות רבות על צילומי סצנות האקשן כך שהן יגיעו לכדי שלמות. הכוריאוגרפיה במאבקים האלימים אדירה ורק מכניסה את הצופים עוד יותר לאווירה של הסרט, כאשר מופיעים סוגי לחימה שונים, והגיוון ביניהם בסרט הוא מאוד טוב - אין יותר מידי או מעט מידי מאחד מן הסוגים הללו.
לצד כל זה ישנו גם עניין האפקטים, שהוא מוצלח לא פחות - הפיצוצים בסרט נוצרו בפירוט ובדיוק, הם לא מופיעים סתם ללא סיבה על המסך, והשימוש בהם הוא לא פחות מדויק מהאופן שבו הם נוצרו בטכנולוגיות המתקדמות של ימינו.
קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים
הרבה נאמר כאן בביקורת, והגענו לשלב הסיכומים - "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" הוא סרט פשוט נהדר, ואם נכוויתם מ"באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" אתם לחלוטין לא תתאכזבו מהיצירה הזו, ופשוט בלתי אפשרי שלא להתמוגג מהסרט. תמצאו בו שילוב מקסים בין דרמה מסוגים שונים, אקשן שלא יכל להיות טוב יותר וגם הומור שמתבל את הסרט ויודע לרכך אותו ברגעים הנכונים. 

"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", החל מהיום בבתי הקולנוע ברחבי הארץ, מומלץ במיוחד. 

ציון סופי: 9 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.